גדר באורך של אלפי מטרים, שהוקמה לאחרונה סביב מושב גן חיים הסמוך לעיר כפר סבא, מונעת מהציבור לטייל באזור, ובימים האחרונים הוגשה תביעה ייצוגית כנגד אגודת גן חיים בדרישה לפצות את ציבור המטיילים ב־2.5 מיליון שקל.
1 צפייה בגלריה
הכניסה לגן המייסדים. "פנינת טבע אשר אין בה עיבוד או גידול חקלאי"
הכניסה לגן המייסדים. "פנינת טבע אשר אין בה עיבוד או גידול חקלאי"
הכניסה לגן המייסדים. "פנינת טבע אשר אין בה עיבוד או גידול חקלאי"
(צילום: יאיר שגיא)
קראו גם >>>>
מנגד טוענים במושב, כי מדובר בעבודות שיקום שמבוצעות בשטח.
במשך שנים רבות נוהגים תושבי כפר סבא והשרון לטייל ליד מושב גן חיים, לצעוד בשטחים הפתוחים ולרכוב על סוסים ואופניים. אחת הפינות החביבה על המטיילים היא גבעת המייסדים, אליה מגיעות משפחות לעשות פיקניק ולשבת בצל עצי האקליפטוס.

שער ומנעול

אלא שביום בהיר אחד גילו המטיילים כי המקום האהוב עליהם נחסם בפניהם והם אינם יכולים עוד לטייל בשטח וליהנות מהמקום היפה. זאת לאחר שהאגודה השיתופית של מושב גן חיים החליטה לגדר את השטח, להציב במקום שערים ולמנוע כניסה לקרקע.
הגדר שאורכה אלפי מטרים וגובהה שני מטרים הוקמה סביב כל האדמות של המושב ולא מאפשרת למטיילים להגיע למקום.
אחד המטיילים, תושב השכונה הירוקה בכפר סבא, טוען כי בחודש אוקטובר 2021, בעת שצעד עם ילדיו לגבעת המייסדים, הוא נתקל לראשונה בגדר חדשה שהקיפה את השטח וחסמה אותו. כל ניסיונתיו של האיש לשנות את הגזרה עלו בתוהו, ובשבוע שעבר הגיש בבית המשפט המחוזי מרכז תביעה ייצוגית נגד אגודת גן חיים, באמצעות עו"ד רז בן־ארצי.
בכתב התביעה נטען כי תוואי הגדרות נמתח ללא הבחנה בין שטחים פתוחים לבין שטחים חקלאיים מעובדים. לדוגמה, נטען, בתוך תחום גדר הביטחון מצויות שלוש חורשות אקליפטוס (בשתיים מתוכן מצויות נדנדות ובתי עץ מאולתרים), הגדרות נבנו גם על שבילים ודרכים אשר חוצים את תאי השטח.
"במיוחד הדברים אמורים לגבי גבעת המייסדים, פנינת טבע אשר אין בה עיבוד או גידול חקלאי כלשהו והיא אינה משמשת כשטח מרעה. במקום מפוזרים שולחנות פיקניק, שילוט על ההיסטוריה של המקום וכן שילוט על סוגי הצמחייה בסביבה וציון שמות היישובים שנצפים מהגבעה".
מושב גן חיים הוא אחד מ־31 ישובי המועצה האזורית דרום השרון. הוא מונה כיום 59 נחלות וכ־75 בתי תושבים ומעבד כ־1,470 דונם של שטחים חקלאיים. תאי השטח הנידונים בתביעה הם שטחים חקלאיים שנמצאים בתחום המועצה האזורית דרום השרון, ממזרח לכביש 4, הגובלים עם כפר סבא מצפון ועם מושב גן חיים מצפון מערב. על פי תמ"א 35, ייעוד הקרקע שלהם הוא "מרקם שמור ומשולב".

"מפגע סביבתי"

לטענת עו"ד בן־ארצי, גדר הביטחון נבנתה מעל לערוצי נחל ורבורג ואינה מאפשרת יותר תנועה רציפה בחלק מהשבילים הקיימים באזור (בעיקר בעונת החורף). כמו כן הגדר מונעת תנועה רציפה בשביל אשר מוביל לחורשת אקליפטוסים גדולה. "פעולותיה של האגודה מהוות הפרה של שטחים פתוחים ואינן מתיישבות עם הוראות החוק והדין (לרבות חוק התכנון והבנייה). פועל ישיר מהתנהלות זו של האגודה הוא כי בין היתר נגרמו, ועדיין נגרמים, מפגעים וסיכונים סביבתיים ובריאותיים לכל תושבי האזור וכן לחי ולצומח בתאי השטח הנידונים".
בתביעה מתבקש בית המשפט להוציא צו עשה בעניין השבת המצב לקדמותו ולהורות על תשלום לכל חברי הקבוצה והציבור בכל דרך שבה ימצא בית המשפט כראויה ונכונה. 
מהמועצה האזורית דרום השרון נמסר: "זה שטח פרטי של אגודת גן חיים ועדיין תמיד איפשרו למטיילים להגיע לשם. בתקופת הקורונה הייתה פעילות ערה של מטיילים בשטח וכעת נדרש לשקם אותו.
"ברגע שעבודות השיקום יסתיימו תוך כמה חודשים, יפתחו את השטח מחדש. הגדר הינה גדר רשת, אשר ניתן להקים בפטור מהיתר ולכן לא נדרש היתר מאת הוועדה לתכנון ובנייה.
"העבודות תואמו עם רשות הטבע והגנים, והגדר מאפשרת מעבר לבעלי חיים, אך מונעת מעבר של טרקטורונים וכלים כבדים אחרים".
מאגודת גן חיים נמסר בתגובה: "התביעה התקבלה והועברה לטיפול עורכי הדין. ההתייחסות תינתן בבית המשפט".