שלושה חודשי עבודות שירות, זה העונש שקיבל תושב כפר סבא שהורשע בתקיפת רופא בבית החולים "מאיר" בעיר.
1 צפייה בגלריה
תקיפת רופאים
תקיפת רופאים
תקיפת רופאים
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם >>>
שופטת בית משפט השלום, איילה אורן, קבעה כי "הכאה של צוות רפואי בבית חולים היא מעשה חמור שיש להוקיעו בקול ברור ובלתי משתמע לשתי פנים", אבל התחשבה בנאשם ש"היה במצב נפשי קשה וחשש לאבד את אשתו".
מכתב האישום עולה כי לפני כשלוש שנים, תושב כפר סבא בן 47 ואב לשלושה ילדים שהה עם אשתו בחדר המיון של בית החולים "מאיר" ושוחח עם אחד הרופאים על מצבה הרפואי הקשה של אשתו, שזה עתה ילדה. "בה בעת הבחין אחד מהרופאים המתמחים שהתושב מקליט את השיחה והעיר לו על כך.
בתגובה, הוא הניף את הטלפון הנייד שלו והחל לצלם את הרופא המתמחה, שחסם עם ידו את עדשת המצלמה ואמר לו שאסור לצלם בבית החולים. התושב היכה את המתמחה בפניו וגרם להשפלתו של הרופא בפני הצוות והנוכחים בחדר המיון".
התושב נטל אחריות מלאה למעשיו והסביר כי התנהל באופן תוקפני ואגרסיבי כלפי הצוות הרפואי מתוך המצוקה והחשש לאבד את אשתו. התביעה ביקשה עונש מאסר בפועל של תשעה חודשים או לחילופין בעבודות שירות, זאת לנוכח עברו הנקי. להגנתו, טען עורך הדין של התושב, כי המעשה שביצע נמצא ברף נמוך, משום שכל מטרתו הייתה לתעד את האירוע ולא לפעול באלימות: "המעשה שביצע נבע מתגובה להתנהלות המתלונן, שהרים את ידו כלפי הנאשם, ומתוך הלחץ הרב בו היה נתון עקב מצבה הרפואי הקשה של אשתו". הוא ביקש לבטל את ההרשעה ולהשית על מרשו עונש שיקומי.
השופטת אורן כתבה בגזר הדין כי "ספק רב בעיניי אם החומרה הרבה הנודעת לאלימות כלפי עובדי ציבור בכלל ורופא במיון בבית חולים ציבורי בפרט, מצדיקה במהותה בחינה של ביטול או הימנעות מהרשעה, גם במקרה של תקיפה ברף נמוך. אין להשלים עם מצב בו אנשי צוות רפואי, האמונים על צרכיו החיוניים של הציבור, יחושו כי הם מאוימים או ימצאו עצמם מוכים ומותקפים על ידי מטופל או בני משפחתו בעת שהם עושים את מלאכתם נאמנה".
השופטת אורן הוסיפה כי "מעשי אלימות או איומים המופנים כלפי אנשי צוות רפואי הניצבים על משמרתם אינם פוגעים 'רק' בקורבן העבירה מושא התקיפה או האיומים, כי אם בשלומם של החולים כולם. מעשים אלה מחייבים, איפוא, ענישה מחמירה אשר תבטא גמול ראוי בגין הפגיעות האמורות, וכן תשמש אמצעי להרתעת הרבים מפני ביצועם. זאת, בייחוד על רקע המציאות בימינו, בה נוכחים אנו לצערנו כי איומים על רופאים ואחיות ואף תקיפתם של אנשי צוות רפואי – הינם חזון נפרץ.
"אמנם, מעשיו של הנאשם אינם עולים לכדי עבירת אלימות חמורה, אך בהחלט אין להקל בהם ראש.
"הנאשם לא כיבד את פרטיות החולים במיון, ולא שעה להוראת הרופא כשהתבקש לחדול ממעשיו", הוסיפה השופטת. "תחת זאת, כאשר חסם את עדשת המצלמה בידו, תקף אותו הנאשם. אמנם, מדובר במכה אחת שלא הותירה חבלה, אך תקיפה אלימה אינה נותנת אותותיה רק בגוף, אלא גם בנפשו וכבודו של האדם.
"נתתי דעתי לנסיבותיו האישיות של הנאשם, נעדר עבר פלילי מכל סוג אשר מתמודד בשנים האחרונות עם קושי נפשי עקב פטירת אביו, שמשליך על תפקודו ולכך הוא מודע ומעוניין בהליך טיפולי. אשר על כן החלטתי לגזור על הנאשם את העונשים הבאים: מאסר בפועל למשך שלושה חודשים, הנאשם ישלם פיצוי למתלונן העבירה בסך 3,000 שקל".