חברת הנדל"ן י.נ.ו.ב הגישה השבוע שתי תביעות נזיקין בסכום מצטבר של שבעה מיליון שקלים נגד עיריית כפר סבא שביטלה היתרי בנייה בשני פרויקטים של החברה בעיר. "השאלה היא מהו היקף אחריותן של רשות עירונית וועדת התכנון והבנייה הפועלת בתחומה, לנזקים הנגרמים ליזמים ובעלי קרקע בגין ניהול מדיניות תכנון הפכפכה ורשלנית לאורך שנים, הצגת מצגים תכנוניים אשר בהסתמך עליהם משקיע יזם מיליוני שקלים לשם תכנון פרויקט והוצאת היתר בנייה, ואולם תוך כדי הליך התכנון הופכת הרשות את עמדתה פעם אחר פעם ולבסוף מגדילה לעשות ולאחר שניתנת החלטה המאשרת מתן היתר בנייה בתנאים, הופכת את החלטתה פעם נוספת", כתב עו"ד יצחק נטוביץ, המייצג את חברת הנדל"ן.
1 צפייה בגלריה
מתחם סוקולוב. ההיתר בוטל לאחר תשעה חודשים
מתחם סוקולוב. ההיתר בוטל לאחר תשעה חודשים
מתחם סוקולוב. ההיתר בוטל לאחר תשעה חודשים
(צילום: פרטי)
קראו גם >>
התביעה הראשונה על סכום של ארבעה מיליון שקלים מתייחסת לפרויקט במתחם ששת הימים בעיר, הכולל שישה בנייני מגורים קיימים אותם ביקשה התובעת להרוס ולהקים תחתם ארבעה בניינים חדשים. על פי כתב התביעה, במשך השנים 2011 -2019 השקיעה חברת י.נ.ו.ב משאבים אדירים לשם תכנון והוצאת היתר בנייה. באוקטובר 2018 ניתן היתר בתנאים, ואולם 'לתדהמת התובעת' ההיתר בוטל תשעה חודשים מאוחר יותר, לאחר חילופי ראש העיר, מבלי שניתן לתובעת זכות שימוע כלשהי בעניין. התובעת אמנם הגישה ערר על ההחלטה אך עיריית כפר סבא 'בחוסר תום לב מוחלט וכאילו היא מנהלת מלחמת חורמה מול התובעת' פנתה לוועדה המחוזית ודאגה כי תכריז על החלת סעיפים 77 ו-78 לחוק התכנון והבנייה על שטח המתחם, והמשמעות בפועל היא הקפיאה למשך שלוש שנים של כל אפשרות להגשת בקשות להיתר בנייה בשטח ההכרזה.
"התנהלותה של הנתבעת נעה בין רשלנות מוחלטת במקרה הטוב, לבין התעמרות מודעת בתובעת ובבעלי הזכויות במתחם, תוך ניצול לרעה של כוחן השלטוני של הנתבעות והפגנת אדישות מוחלטת כלפי היזם והדיירים והנזקים הכספיים האדירים אשר נגרמו להם", נאמר בכתב התביעה.
התביעה השנייה על סך שלושה מיליון שקלים מגוללת סיפור דומה על פרויקט תמ"א 38 ברחוב סוקולוב בעיר. במסגרת הפרויקט אמורה היתה חברת י.נ.ו.ב להרוס מבנה קיים בין שלוש קומות ועשר דירות ולהקים תחתיו בניין חדש בן שמונה קומות ו-34 דירות. "לאחר עיכובים רבים והליכי תכנון שנמשכו הרבה מעבר למקובל בשל שינויים תכופים במדיניות התכנון של הנתבעות, בשנת 2018 נידונה לבסוף הבקשה להיתר וניתנה החלטה למתן היתר בנייה בתנאים", נכתב בכתב התביעה. גם כאן לאחר תשעה חודשים, ללא זכות שימוע בוטל ההיתר והוחלו סעיפים 77 ו-78 על שטח המתחם. "בכך סתמה הנתבעת את הגולל באופן סופי על פרויקט רחוב סוקולוב אותו תכננה התובעת במשך שבע שנים", נכתב.
מעיריית כפר סבא נמסר: "לא נוכל לאשר את תוכניות היזם, שבשני המקרים, לא עומדות בדרישות יסוד בתכנון העיר ואינן עולה בקנה אחד עם ראייה תכנונית כוללת של המתחמים והאזור כולו. עיריית כפר סבא תגיב לטענות בערכאות משפטיות, כמקובל".