לפני 11 שנה הגיעה המשטרה עם נשקים שלופים להציל אותה ממי שהיה אז בן זוגה, מספרת לימור חכם, בת 39 ואם לבת, מכפר סבא. בשנים האחרונות, לאחר תהליך ארוך שעברה, היא עצמה מלווה נשים ביציאה ממעגל האלימות, ומעבירה הרצאות בנושא שבהן היא משלבת גם את סיפור חייה. עכשיו היא גם מועמדת לאות הוקרה מהנשיא על פעילותה.
2 צפייה בגלריה
לימור חכם. קוראת לסביבה לפקוח עיניים ואוזניים
לימור חכם. קוראת לסביבה לפקוח עיניים ואוזניים
לימור חכם. קוראת לסביבה לפקוח עיניים ואוזניים
(צילום: אסף פרידמן)
קראו גם >>
מאז תחילת מגפת הקורונה, לא רק הלחץ הכלכלי טיפס לממדים חדשים, אלא גם מספר הפניות אליה מנשים במצוקה. היא מספרת על הסלמה באלימות המילולית והפיזית בבתים שהכירה קודם: "יש הרבה יותר זעם וטינה ויש עלייה בתדירות. אם פעם האפיזודות האלימות היו מתרחשות אחת לכמה חודשים, עכשיו זה אחת לחודש או אחת לשבוע".

סכין מתחת לכרית

"כל אישה יכולה ליפול למקום הזה, וכל אישה יכולה לצאת ממנו", היא אומרת. "הסימן שאסור להתעלם ממנו הוא כשאת הולכת על ביצים. ברגע שאת חוששת להגיד משהו שמא הוא יתעצבן – משהו לא בסדר. יש עוד המון סימנים, אבל בעיניי זה הסימן הכי גדול".
הסיפור האישי שלה מתחיל לפני כמעט שני עשורים. הם נפגשו כשהייתה בת 20. עשרה חודשים מאוחר יותר כבר התחתנו. "הוא קבע שאנחנו מתחתנים, ותוך כמה חודשים זה קרה", היא משחזרת. "הוא אהב אותי מאוד, והיה צריך אותי. אני מבחינתי חיפשתי את תחושת השייכות כי חוויתי בבית הספר חרמות ולמדתי עם השנים שכשצריכים אותי, אני שייכת ואהובה. כשהכרנו הוא היה מופנם, עצור וקצת כואב, ואני הרגשתי כאילו הצלתי אותו מאיזה עולם אכזר. מושיעה שכמותי.
אחרי השנה הראשונה, שבה גרו עם הוריו, עברו לדירה משלהם ואז, לדבריה, התחילו הבעיות. באחת המריבות הראשונות הקשות שלהם, כך היא מספרת, הוא עזב את הבית בטריקת דלת. כשחזר הוא ניפץ את חלון חדר השינה דרך החצר, כשהרסיסים עפים עליה ופוגעים בה. אחר כך נכנס הביתה והתנצל, תוך שהוא מסייג ומוסיף 'אבל למה היית צריכה לעצבן אותי'?"
2 צפייה בגלריה
"כל אישה יכולה להגיע למקום הזה"
"כל אישה יכולה להגיע למקום הזה"
"כל אישה יכולה להגיע למקום הזה"
(צילום: אסף פרידמן)
"בפעם אחרת נסענו ברכב והוא התעצבן על אחד הנהגים בכביש. הגבתי לזה ואמרתי 'חבל על העצבים שלך, אתה לא יכול לחנך אותו'. הוא עצר את הרכב, יצא החוצה, פתח את הדלת שלי, שלף אותי מהרכב בלי טלפון, בלי תיק, ופשוט נסע. השאיר אותי לתפוס טרמפים מצומת בילו הביתה. שנים אחר כך הייתי מעצבנת את הדייטים שלי בכוונה על הכביש, עושה להם מבחנים, רוצה לבדוק איך יגיבו".
אחרי כמה הריונות שמסתיימים בהפלות, שש שנים אחרי החתונה ועם טיפולי פוריות, מצליחה חכם להיכנס להיריון עם סוף טוב ותינוקת בריאה. "ואני זוכרת שהבטחתי לעצמי להגן על הילדה, לשמור עליה ולתת לה כל מה שהיא צריכה", היא אומרת. "העניין הוא שברגע שהיא נולדה, המצב הלך והסלים. הוא היה חוזר כל יום עצבני הביתה, כועס על תשומת הלב שאני מקדישה לה, שותה יותר ויותר, מעשן יותר ועצבני יותר". לדבריה, בשלב הזה האפיזודות האלימות קורות לעיתים תכופות והיא מתחילה לחוש פחד אמיתי. בשנה האחרונה לחייהם המשותפים היא מקפידה להתקלח רק כשהוא לא נמצא בבית, להירדם אחריו, וישנה עם סכין מתחת לכרית. "יום אחד הוא חזר הביתה ורצה לקחת את הילדה לביקור אצל אמא שלו. אני ביקשתי שימתין עד שהיא תסיים לאכול והוא כעס נורא, התהלך בבית מצד לצד ואמר 'רק את מחליטה, את קובעת, את שולטת', ואז לקח את הצעצועים שלה, שבר את כולם ויצא מהבית".
כשהילדה הייתה בת שנתיים היא אזרה אומץ ויזמה שיחת פרידה. בסוף השיחה, לדבריה, הוא התעצבן, גרר אותה לשירותים וניסה לדחוף את ראשה לכיוון האסלה. "לא יודעת מאיפה היו לי כוחות, השתחררתי והצלחתי להתקשר למשטרה", היא משחזרת. "השוטרת שמעה אותו אומר ברקע להורים שלו בטלפון 'אם לא תבואו עכשיו יהיה כאן רצח'. המשטרה הגיעה ממש מהר עם נשקים שלופים, לקחו אותי לצד אחד ואותו לצד שני, וזאת היתה ההתחלה של הסוף. לאחר המקרה הוא נשפט לשישה חודשי עבודות שירות".

תהליך ההחלמה

לאורך שנים אחרי הגירושים היא עברה תהליך של החלמה, אבל לא חשפה את הסיפור שלה. היא נציגת ציבור בוועדת רווחה, נציגת ציבור בקידום מעמד הילד ומשתתפת קבועה בוועדה למיגור אלימות בראשות ראש העיר רפי סער. רק בשנתיים האחרונות, לאחר שכבר הפכה למאמנת ומלווה נשים בתהליכים שונים, החליטה לצאת מהארון: "עברתי תהליך פנימי עמוק ובו הפסקתי להסתיר את היותי אישה מוכה לשעבר", היא אומרת, "זה קרה כי בכל פעם שנרצחה אישה הלב שלי התכווץ, צרח לי שאני אולי יכולה למנוע את הרצח הבא וצריכה לצאת החוצה".
הנשים שהיא בקשר איתן, את חלקן היא מאמנת, מלמדת אותן על הזכויות שלהן 'ביום שאחרי', עושה איתן סדר בהכנסות ומראה להן איך הן יכולות להסתדר כלכלית גם לבד. אחרות מגיעות להרצאות שלה, שעכשיו מתקיימות בעיקר ב"זום", ויש כאלו שמתקשרות כדי להתייעץ או לבקש עזרה דחופה. "הרבה פעמים השאלה הראשונה היא 'אני רק רוצה לבדוק איתך אם מה שאני חווה זו אלימות', לקבל את האישור שהן לא הוזות, כי בן הזוג מאשים סדרתי, אומר לה 'את אלימה ולא בסדר, את הקשה והרעה'. אם המצב מסוכן אני אומר לה 'מה תגידי אם נלך יחד לרווחה?' וכל הזמן אתן לה את התחושה שאני איתה. אם צריך להגיע גם לבאר שבע באמצע הלילה, אני אעשה את זה.
"כל אישה יכולה להגיע למקום הזה, זה לא קשור להשכלה, עושר או מקום מגורים, אלא לחוסרים רגשיים שאפשר למלא", היא מוסיפה. "אצלי, למשל, הייתה חסרה תחושת השייכות; לאחרות חסרה תחושת המשמעות, האהבה או הביטחון. לסביבה אני אומרת: תפקחו עיניים ואוזניים, שימו לב, כי בחוץ הן מסתובבות עם חיוך מאוזן לאוזן. עליי אף אחד לא ידע".
לאיזה סימנים חשוב במיוחד לשים לב?
"אם את יוצאת עם חברה ובן הזוג כל הזמן מתקשר והיא חוששת מהתגובות שלו, אם יש לה סימנים על הפנים או על הידיים, אם היא מסתירה את כל מה שקשור לזוגיות שלה, אם היא מספרת שהוא התנהג לא יפה וקנה מתנות והבטיח שלא יתנהג ככה יותר. לשים לב להימנעות ממפגשים חברתיים, מחיקת ציוץ או שיחה כדי ש'הבעל לא יראה'.
"אנחנו חיים במדינה טראומתית, אנושיים, לא מאה אחוז שלווים ורגועים", היא מוסיפה, "אבל יש מצבים שעוברים את הגבול. התפרצויות זעם, אמירות כמו 'אם לא תהיי איתי לא תהיי לאף אחד', איום בהתאבדות או בנקמה, גרימת נזק מכוון למשהו או למישהו שאני אוהבת, אי לקיחת אחריות - אלה דפוסים בעייתיים של אלימות שיכולים להסתיים ברצח".

"זה מתחיל במילים ונגמר במעשים"

בנות ובני הנוער הכפר-סבאים אומרים די לאלימות ומובילים קמפיין עירוני לציון היום הבין-לאומי להעלאת המודעות לאלימות נגד נשים
חודש המאבק ולהעלאת המודעות לאלימות נגד נשים יצוין בכפר סבא בקמפיין עירוני נרחב, בהובלת בנות ובני הנוער . שיאו של הקמפיין העירוני יהיה ב-25.11.2020 – היום הבין-לאומי להעלאת המודעות לאלימות נגד נשים.
על פי נתוני האו"ם, 243 מיליון נשים ונערות בעולם, בגיל 15-49, היו נתונות לאלימות מינית או גופנית מצד בני זוגן במהלך השנה האחרונה, כלומר – אחת משלוש נשים חוותה אלימות.
בישראל, מאז פרוץ משבר הקורונה חלה עלייה משמעותית במקרי אלימות במשפחה בארץ, כאשר 19 נשים נרצחו בשנה האחרונה על ידי בני זוגן – 17 מהן מאז פרץ משבר הקורונה בישראל, כאשר במהלך חודש אוקטובר נרשמה עלייה של פי שלושה במספר הפניות למוקדי הסיוע.
מתוך ראיית החשיבות להעלאת המודעות לנושא חשוב זה, החליטה עיריית כפר סבא להוביל קמפיין עירוני חדש יחד עם בנות ובני הנוער שבעיר, תחת הסיסמה - "זה מתחיל במילים ונגמר במעשים".
בנוסף, יכלול הקמפיין, בהובלתה של מנהלת הרשות העירונית החדשה למניעת אלימות, סמים אלכוהול והתנהגויות סיכון שני חן-כהן, מגוון של פעילויות עירוניות, לצד הארת בניין העירייה ומגדל המים בעיר באדום בהובלת מועצת נשים עירונית – כחלק מקמפיין ארצי בו משתתפת כפר סבא.