בדומה לכל שנה, תקופת החגים מעוררת לא מעט שאלות ותהיות הנוגעות לזכויות עובדים - האם ערב חג נחשב לחצי יום חופש או יום מלא? ומה בדבר דמי חגים, חופשות מרוכזות ומתנות לחג? מדריך מרוכז באתר 'כל זכות' משיב לכם על כל השאלות.
1 צפייה בגלריה
צילום המחשה: shutterstock
צילום המחשה: shutterstock
צילום המחשה: shutterstock
השנה, חגי תשרי צפויים להתקיים על פי רוב בימי סוף השבוע ולכן, חשוב להדגיש כי במקרים אלה על המעסיק לא חלה חובת תשלום דמי חגים לעובדים המועסקים לפי שעה או לפי שכר יומי, בניגוד למצבים בהם ימי החג חלים במהלך שבוע העבודה. עובדים המקבלים משכורת חודשית קבועה, יקבלו את שכרם המלא ללא כל קשר להיעדרותם במסגרת החג. עם זאת, נזכיר כי ימי ערב החג נחשבים לימי עבודה ולכן היעדרות מימים אלה תרד ממנין ימי החופשה השנתית. למרות זאת, חשוב לדעת כי במידה ואתם עובדים במשרה הדורשת מכם עבודה במהלך ימי החג, על המעסיק לשלם לכם שכר בגובה של 150% משכרכם לפחות ובמקרים של שעות נוספות, תיתכן תוספת של עד 50% בדומה למקובל ביום המנוחה השבועית.
במקומות עבודה רבים, מנצלים את חגי תשרי בכדי להוציא את העובדים לחופשה מרוכזת הכוללת את ערבי החג וימי חול המועד על חשבון ימי החופשה השנתית. הבחירה האם להוציא את העובדים עומדת לזכותו של המעסיק ובתנאי שהודיע על כך לעובדים לפחות 14 ימים מראש אם החופשה מונה מעל שבעה ימים. אין לכם מספיק ימי חופשה לנצל לטובת חופשה מרוכזת? חשוב שתדעו - עובד זכאי לסרב לבקשתו של המעסיק לצאת לחופשה מרוכזת במידה ואין ברשותו מספיק ימי חופשה צבורים. לכן, במידה והמעסיק מתעקש בכל זאת על יציאה לחופשה, הוא יידרש לשלם לעובד שכר מלא עבור ימים אלה. כך או כך, חשוב לשים לב כי מעסיק נדרש לקבל את הסכמתו המפורשת של העובד לצאת לחופשה על חשבון ימי חופש עתידיים או לצאת לחופשה ללא תשלום, אשר תפגע במשכורתו החודשית.
ומה בנוגע למתנות לחג? בניגוד למה שאולי חשבתם, החוק לא מחייב מעסיק להעניק לעובדיו שי לחג. עם זאת, במקומות עבודה בהם היה נהוג להעניק מתנות לעובדים, על המעסיק להמשיך במנהג זה גם בשנים הבאות. כמו כן, נזכיר שגם עובדות המצויות בחופשת לידה, עובדי קבלן בתחומי הניקיון, כוח אדם ושמירה זכאים לקבל גם הם שי לחגים ואין להפלותם.