לאחר שלוש שנים שבמהלכן השקיע את כל חסכונותיו, מרצו וזמנו בפיתוח מוצר חדשני - פטנט גינון לדירות עם מרפסת, שימי ברגרבסט (48), יזם ישראלי תושב כפר סבא, השיק בשבוע שעבר לראשונה את קו הייצור של המוצר המתפשט במהירות בארץ ומעבר לים.
עוד ב-mynet: חקלאות חדשה: קטיף עצמי בפרדס חדש בנתניה: עושים שוק דרך אפליקציה
בזמן שרובנו חולמים על בית צמוד קרקע עם גינה, ברגרבסט, אב לשלושה ילדים ואיש היי-טק לשעבר, הצליח להביא את הגינה גם לתוך מרפסת השמש הקטנה בדירות, באמצעות פיתוח פטנט גינון חדשני, Garden@Home, עליו עבד בשלוש השנים האחרונות ושאותו מימן דרך גיוס המונים.
מדובר במערכת מודולרית לבניית גינה ירוקה אנכית, בשיטת "עשה זאת בעצמך", תפיסה חדשה בגינון האורבני. המוצר הצבעוני עם אפשרות קלה ונוחה להנביט, לגדל, לשתול ולהשקות ירקות ונבטים. המערכת פותחה כך, שתתאים במיוחד לאזורים קטנים בסביבה האורבנית, תוך מחשבה על פונקציונליות וחיסכון במקום, כשהאפקט שמתקבל הינו של קירות צבועים בירוק, עם אפשרויות רבות לגידול צמחים וירק, גם במרפסות וגם על פני שטחים קטנים פנימיים או חיצוניים, כך שלמתגוררים בדירה עם מרפסת, ישנה אפשרות להיות בלי גינה אך להרגיש עם.
לפני כשש שנים, בעקבות גירושיו, עבר ברגרבסט מבית על קרקע עם גינה מרווחת הכוללת פינת תבלינים, פינת נגרות, הרבה ירוק ודשא, לדירה קטנה עם מרפסת שמש צנועה, בכפר סבא. באותה תקופה החליט לקחת פסק זמן מתחום ההיי-טק.
באחד הימים, בעודו יושב במרפסתו הקטנה וחושב על הגינה שהייתה לו פעם, עלה במוחו רעיון, ליצור פטנט גינון חדשני לכל אוהבי הגינון בסביבת מגורים עירונית. כך, בהשראת הספר "כל בית צריך מרפסת", יצר לעצמו ברגרבסט גינה ירוקה עם אדניות. "הכל היה חדש לי", הוא מספר, "התחלתי חיים של גרוש טרי ונכנסתי לדירה בשכירות עם מרפסת שמש קטנה, של 14 מטר. התחלתי לבנות לעצמי עציצים קטנים וסידרתי פינת נגרות קטנה, אבל המרפסת התחילה להיות צפופה מדי. השלב הבא היה ליצור את הגינה על הקיר. פתאום, כל האדניות שלי ישבו על הקיר וזה פינה לי המון מקום ויכולתי להגדיל את הנגרייה שלי. זה היה כיף גדול. התחלתי להבין שיש משהו במה שיצרתי".
את הרעיון ההתחלתי ראו חבריו וגילו התעניינות במוצר. "ראיתי שאנשים מתלהבים, אז תכננתי כמה סקיצות ומישהו זרק לי פתאום 'הי, זה פטנט'. ומהרגע הזה התחלתי לחקור את העניין יותר לעומק", משתף ברגרבסט.
במקום לרכוש בית, השקיע ברגרבסט את כל כספו בקידום הפטנט שיצר, כאשר בשלב הראשון הוא השקיע כ-35 אלף שקל במוצר. "תחילה הגשתי בקשה לפטנט ובינתיים עברתי קורס של יזמים צעירים ולמדתי את עולם המושגים של הכלכלה, תוכנית עסקית, תכנון ומוצר. במקביל, ככל שהייתה יותר התלהבות מהקהל, כך השקעתי יותר ויותר כסף בזה".
לאחר שנה בה ברגרבסט היה עם תיק מוצר עם כל התוכניות העסקיות בידו, הוא שאל את עצמו מה הלאה. "בעזרת חבר כלכלן החלטתי שאני הולך על זה בגדול וביחד עשינו סבב ראשון בעולם עם כל מיני מפיצים ויזמים. עשינו סיבוב בגרמניה בתערוכות ונפגשנו עם סוכנים ומפיצים בעולם שאמרו לנו שיש לנו יופי של מוצר, תוכנית עסקית טובה ומוצר רציני. מכאן, לא הייתה ברירה אלא להשקיע סכומים אדירים של כסף.
"לאורך התקופה הזאת אני שופך המון כסף ורואה חלום שמתגשם. אני רואה תגובות של אנשים ומתרגש לגמרי. זה קונספט מיוחד, אמנם לא המצאתי את הגלגל, אבל עשיתי את הגלגל יותר נוח ונעים. אני מביא בשורה להרבה אנשים".
לאחר שהשקיע במוצר 1.5 מליון שקל, השבוע, הוא מתחיל את תהליך הייצור של הפטנט גם בארה"ב, ואף במקסיקו. "אני מאוד מקווה שהפרויקט יצמח, השקעתי בו ערך של בית. אנשים אומרים שאני לא אחראי, אבל אני יודע שמה שלמדתי בשלוש השנים האלה, אף בית ספר לא היה יכול ללמד אותי. עברתי בית ספר לחיים".
ברגרבסט מציין כי עבורו, בכך שהצליח להפוך שרטוטים על נייר למשהו מוחשי, זה חלום שמתגשם. "הצלחתי להביא את הנאת הגינון לסביבה עירונית בצורה פשוטה ופרקטית. פגעתי בדיוק בנקודות הקטנות שמפריעות לאנשים בחיי היומיום, ומצאתי להם פתרונות".