יש מישהו בכפר סבא שעדיין לא מכיר את יעל שרר, בת 35 תושבת העיר? היא אקטיביסטית ופעילה חברתית, מנהלת פרויקט "רחוב משלה" הפועל לעידוד הנצחת נשים במרחב הציבורי.
היא פעילה לשיפור השירות והטיפול בעבירות מין, בשבוע האחרון עלתה לכותרות גם בשל תמיכתה במצעד הגאווה שהתרחש בעיר והבקשה להסיר מכשולים לקהילה הגאה בעיר.
"רחוב משלה התחיל לפני יותר משלוש שנים כששמעתי מחברה שהייתה נוכחת בועדת שמות באחת הערים בשרון שאותה עיר נתנה לרחובות שמות של פרחים ופירות אבל לא אישרה קריאת רחוב על שם רבקה זיו שהקימה את ויצו", מספרת שרר על איך התחיל עמוד הפייסבוק "רחוב משלה".
"זה מאד הרגיז אותי והחלטתי שאני עושה משהו בקשר לזה. הצטרפה אלי חברה יקרה ואקטיביסטית בשם סתיו ברק ויחד יצאנו לדרך עם דף פייסבוק.
היום אנחנו כבר אחד עשר מתנדבים ומתנדבות שמפעילים דף פייסבוק, אתר ופועלים לקידום ההנצחה השוויונית. אנחנו בקשר עם ועדות שמות בעיריות שונות וזה בהחלט עולה למודעות. יותר ממאה רחובות על שם נשים כבר אושרו מאז תחילת הפרויקט ועוד היד נטויה".
איך העיריות מגיבה לדרישה לרחובות עם שמות נשיים? "חלק "מהעיריות מגיבות מאד בחיוב לפניות כאלו כי הן בעצמן כבר מרגישות שזה עוול שיש לתקן והן צמאות להצעות של נשים ראויות. הן מברכות על הפניות ורוצות לקדם את הנושא".
מה עמדתה של עיריית כפ"ס?
"עיריית כפר סבא למרבה הצער כבר קיבלה מספר פניות בנושא והיו גם חברי מועצה כמו דר' ענת קלומל-צוויג, עילאי הרסגור- הנדין ופליאה קטנר שהעלו את הנושא אבל כשהצעות במועצת העיר עולות מן האופוזיציה, לצערנו זה לא מתקדם. כפר סבא יכלה לעשות הרבה יותר. עיריית ראש העין קראה שכונה שלמה על שם נשים למשל, כדי לנסות לפתור את חוסר האיזון בהנצחה אבל כפר סבא לא נקטה בצעד משמעותי בנושא, וחבל".
תוכנית חדשה בהגשתך עולה לחינוכית, ספרי לנו על התוכנית, מה אנחנו עומדים ללמוד שם? "התכנית החדשה שבה אני מנחה היא התכנית wבדרכהw שמוקרנת בימים האלו בחינוכית. היא מתמקדת בהיסטוריה נשית ובמאבקים של נשים לשיווין זכויות היום בישראל.
הבמאית שירלי חלפין בחרה בנושאים טעונים כמו המאבק בהדרה בעיר בית שמש, נשות הכותל, נשים עושות שלום ומציגה בכל פרק נושא מרתק אחר עם פרספקטיבות שונות וראיונות עם נשים מדהימות. זו ממש יצירת מופת וזה כבוד עבורי להשתתף.
אני מגישה שם פינה שעוסקת בעצם בנושא של הנצחת נשים. יש המון נשים ראויות, שהגיעו להישגים משמעותיים ופשוט לא מונצחות. זה עוול בעיני ואני מקווה שהעיריות שאני פונה אליהן בתכנית מתוך מסך הטלוויזיה יהפכו את הבקשה למציאות.
מצער אותי מאד שרוצים לסגור את החינוכית. אם השיקולים יהיו שיקולי רייטינג במקום שיקולי איכות, פרויקטים כמו "בדרכה" לא יגיעו לקהל. החלטה איומה לדעתי, ואני מקווה שלא יסגרו".
את פעילה פמיניסטית ופועלת למען נשים בתחומים רבים, האם יש שינוי בעקבות הפעילויות שאת שותפה להן? "אני פעילה למען נשים אבל לא רק למען נשים, בתחום של הפגיעה המינית ובפרט בתוך המשפחה נפגעים גם ילדים בנים וגם גברים בוגרים. לי זה לא משנה מי מקבל טיפול ממשרד הבריאות למשל- כל אדם צריך טיפול מהיר, רגיש ומלא.
אני פועלת כבר שש שנים בנושא של הקליטה הראשונית של נפגעי אלימות מינית במערכת הבריאות. זה אומר, אם נאנסת ואת או אתה מגיעים לבית חולים- מה קורה אז. הצלחתי להביא להמון שינויים בתחום, לידע חדש, להכשרה טובה יותר של צוותים, לשינויים שקשורים לראיות, לדגימות הפורנזיות, לתרופות שנותנים ועוד ועוד.
וכיום?
"היום אני מתמקדת בפתיחה מחודשת של שירותי החירום באיזור 09. לפני שנתיים נסגר מרכז החירום בנתניה, בבית החולים לניאדו ומאז איזור השרון והמשולש הוא היחיד בארץ שאין בו שירות חירום. מי שנפגע מינית צריך לנסוע לחולון. זה בלתי מתקבל על הדעת. לתושבי השרון מגיע כמו לכל אזרח אחר, טיפול חירום קרוב לבית".
2 צפייה בגלריה
יעל שרר (צילום: עופר קידר)
יעל שרר (צילום: עופר קידר)
יעל שרר (צילום: עופר קידר)
איזה רחוב היית מחליפה בכפ"ס - לשם של מי? "לא הייתי מחליפה שם של אף רחוב. כפר סבא גדלה ומתפתחת ויש מספיק רחובות ללא שם ואפשר לקרוא להם, לכולם על שם נשים, עד שנגיע לאיזון. לא צריך להחליף אף שם".
יום אחד יקראו רחוב על שמך, אנחנו כבר בטוחים - איזה רחוב זה יהיה? ואיך תבחרי אותו? "זו מחמאה גדולה עבורי כשאומרים שצריך רחוב על שמי אבל המדיניות שלנו בפרויקט היא להציע לעיריות, גם כאלו שקוראות על שם אנשים חיים, רק נשים שכבר נפטרו, כך שאני אעדיף שרחוב על שמי יהיה אם בכלל, רק עוד הרבה זמן.
אם יחליטו לקרוא רחוב על שמי אחרי המוות, אני בטוח לא אבחר אותו אבל אני מקווה שמי שכן יבחר יקצה לי רחוב עם הרבה עצים וגינה ירוקה שילדים יכולים לשחק בה וכלבים יכולים להתגלגל בה בדשא".