"תשמרי על עצמך, כן?" — שמעה כל אחת מאיתנו, לפחות פעם אחת בחייה, לפני בילוי לילי שגרתי. מגיל צעיר גדלנו לנוכח הסכנה האורבת בנבכי המועדונים והברים, והצטיידנו ברשימת הנחיות בטרם יצאנו, החל מ"שותים רק מבקבוקים סגורים" ועד "לא הולכים לבד לשירותים".
4 צפייה בגלריה
צילום: אסף פרידמן
צילום: אסף פרידמן
צילום: אסף פרידמן
תופעת ההטרדות במקומות הבילוי מדוברת יותר ויותר, ורשויות החוק נלחמות בכל דרך לצמצם את מקרי האלימות. רגע לפני חגיגות הסילבסטר והשנה החדשה, מרימה עיריית כפר סבא את הכפפה, ומצטרפת למיזם "לילה טוב" של הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול והמרכז לנפגעי תקיפה מינית, במטרה למנוע אלימות והטרדות מיניות במועדונים ובברים בעיר.
במסגרת המיזם, יחתמו בעלי ברים ומועדונים על אמנה, שתחייב אותם למגר אלימות במועדון שלהם, לקיים הכשרות סדירות לצוות בענייני סמים, אלכוהול ומניעת הטרדות מיניות, וכן לתלות שילוט במקום מואר וברור, המנחה את המבלים לפנות אל בעלי המקום בכל חשש לפגיעה או להטרדה, ומורה לבעלים לפקח מקרוב ובאחריות גדולה על המבלים.
עיריית כפר סבא היא הרשות הראשונה בארץ שהחליטה להצטרף למיזם ולתקצב אותו. בעלי המועדונים והברים כבר עברו הכשרה במשטרה באחרונה, ובימים הקרובים יגיעו ללשכת ראש העירייה ויחתמו על האמנה.
4 צפייה בגלריה
צילום: מסך
צילום: מסך
צילום: מסך
"אם הילדה שלי הייתה הולכת למקום שיש בו אלכוהול, לא הייתי סומך על אף אחד", אומר גיא עיואן, מבעלי Wish — לופט לאירועים פרטיים, שכבר היה עד לא אחת למקרים של הטרדות, ולדבריו, טיפל בהם מיידית. עיואן הוא אחד מרשימה של בעלי ברים ומועדונים בעיר שהצטרפו למיזם. לדבריו, אכפת לו מלקוחותיו באופן יוצא דופן. הוא לא עוזב את המקום עד לפנות בוקר, כשאחרוני החוגגים הולכים. מחדרו הקטן שמעל למועדון, הוא מתצפת על ביטחונם ומבטיח שההתנהלות תישאר תקינה. "היו לי מקרים של הטרדות, ירדתי וטיפלתי בהם באותו הרגע. אמרתי להם 'חברה, זה לא מתאים', ודאגתי שההורים שלהם יבואו וייקחו אותם. הדור של היום הרבה יותר חופשי. הנגיעות קורות תוך כדי הריקודים והאווירה. אני תמיד ערני, כי אין ברירה, זה דור אחר, ואנחנו חייבים להיות ממוקדים".
התלבטת אם להצטרף לאמנה? "אם ארצה ואם לא — אני חלק מהאמנה הזאת. אני עושה את זה כל הזמן. החיבור לפרויקט היה אוטומטי. אני כל הזמן דואג, שכל מי שמגיע למקום ירגיש בטוח. ההורים סומכים עליי ויש לי אחריות רבה לשלום ילדיהם".
בילוי בטוח
כאמור, בשלב הראשון בתוכנית, עברו בעלי המועדונים והברים הדרכה ראשונית בנושא, על ידי נציגי מרכז הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, המובילים את המיזם מבחינה מקצועית. במיזם לוקחים חלק בין היתר, מנהלת הרשות העירונית למניעת אלימות וסמים, שני חן, יועצת ראש העיר לקידום מעמד האישה, טלי רונה ורכזת מגדר ומיניות בריאה, ניצן סניור.
ההצטרפות למיזם והחתימה על האמנה הם בהתנדבות. כל בתי העסק שבחרו להצטרף למיזם יעבירו לכל העובדים — מהטבח ועד השומר — הכשרות ייעודיות לזיהוי ולטיפול במקרים של הטרדה או של פגיעה מינית. כמו כן, תהיה התייחסות ספציפית לסמי אונס ולחיזוק מסרים של הרשות העירונית למלחמה באלכוהול, בסמים ובאלימות. בסוף ההליך, יחתמו על "אמנת לילה טוב", שבה הם מצהירים שיפעלו למיגור אלימות בכלל ואלימות מינית בפרט, בחיי הלילה.
יובל אייל בן 24, בעל הבר "קוסטנזה" בעיר, מכיר לדבריו את תופעת ההטרדות, גם כבליין וגם כבעל עסק. "יצא לי לפגוש כל מיני תופעות: גברים שיכורים, אנשים מבוגרים שפתאום מגיעים לבד ומציקים לצוות". לדבריו, רוב ההטרדות במקומות הבילוי מופנות כלפי נשות הצוות: "אנשים מתחילים איתן נורא באגרסיביות מכיוון שמבחינתם, הן בצוות, ויש תחושה שגויה בציבור, שזה נהיה מקובל. אם זה נהיה אגרסיבי, אני או אחראי המשמרת מתערבים, ובדרך כלל זה נרגע. אני שותף לאמנה, כי אני רוצה להגיע למצב של אפס הטרדות מיניות, ואני מאמין מאוד בחשיבות המיזם".
4 צפייה בגלריה
ראש העירייה, מובילות המיזם ובעלי המועדונים. לוקחים אחריות. צילום: אסף פרידמן
ראש העירייה, מובילות המיזם ובעלי המועדונים. לוקחים אחריות. צילום: אסף פרידמן
ראש העירייה, מובילות המיזם ובעלי המועדונים. לוקחים אחריות. צילום: אסף פרידמן
ברק וייס, בעל אולם האירועים "גלובוס" באזור התעשייה, מאמין אף הוא בלב שלם, כי יש להוקיע את תופעת ההטרדות, ולאפשר מרחב בילוי בטוח. "ראיתי הרבה דברים, בהרבה גילאים. אני מנהל אולם אירועים, אז האווירה היא פחות של מועדון, אבל חשוב לי להיערך לכל תרחיש ולכל מסיבה שתהיה כאן".
אחת משלוש
פרויקט "לילה טוב" החל באופן פרטי, על ידי קבוצת נשים תל-אביביות, שרצו ליצור מקום בטוח לבילוי לנשים. מירב אורן, יועצת חינוך ורכזת הפרויקט, שעובדת מטעם מרכז הסיוע לנפגעי ולנפגעות תקיפה מינית באזור השרון, מספרת: "ההבנה של עיריית כפר סבא שזה גם התפקיד שלה, כמו של כל יתר בעלי העסקים, חשובה מאוד. עד היום, פרויקט 'לילה טוב' פעל כעמותה פרטית הנפרדת ממרכזי הסיוע. בקיץ האחרון זה הועבר לתפעול המלא של מרכז הסיוע השרון, ומכאן הגענו לשיתוף הפעולה עם העירייה. בכך שהרשות מטמיעה את התוכנית, היא מראה לבעלי העסקים שזה הסטנדרט: כולם נושאים באחריות לנושא הזה. זה מדהים".
אורן עובדת במרכז הסיוע לנפגעי ולנפגעות תקיפה מינית בשרון כבר חמש שנים. "כמות הסיפורים שמגיעים אלינו היא אין-סופית. חשוב לזכור: אחת מכל שלוש נשים תעבור במהלך חייה תקיפה מינית. 'לילה טוב' מבקשת ליצור חיי לילה בטוחים גם לבליין וגם לעובד. פגיעה מינית יכולה להתרחש גם בדייט, וחשוב להכיר בזה, כי זה מנפץ מיתוסים שפגיעה מינית נעשית רק במקום חשוך ולא ציבורי, על ידי אנשים זרים".
4 צפייה בגלריה
צילום: פרטי
צילום: פרטי
צילום: פרטי
אורן מספרת על מקרה בשרון, שבו מלצרית צעירה שתתה עם האחמ"ש בסוף המשמרת, השתכרה והלכה להקיא בשירותים. הוא הלך אחריה, צילם והפיץ לכולם. "אנחנו לא נגד חיזור", היא אומרת, "אבל יש גבול שאותו אסור לחצות. קיבלנו פניות של בלייניות, שהרגישו בנוח לפנות לאיש הצוות לאחר שראו את השילוט של 'לילה טוב', וידעו שהמקום עבר הדרכה. זה חשוב, כי הרבה פעמים במקומות שלא עברו הדרכה, בנות מספרות שהן מתלוננות שמישהו מפריע להן, ואז נענות: 'ככה זה אצלנו, מה ציפית?', או הברמן מציע להן צ'ייסר 'להשתחרר'.
פרננדה חימנס, תושבת העיר בת 30, עובדת ברשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול, והשתתפה באופן פעיל בהטמעת התוכנית. "הכלל הבסיסי בעיניי זה: 'לא זה לא' — זה מוטו שצריך לחלחל, ולהבין אותו. כשמישהי אומרת לך לא, אתה לא מפרש את זה בצורה אחרת. לא פולשים למרחב של מישהי בלי שמקבלים הזמנה".
אפס סובלנות
במהלך חודש ינואר יתקיימו הדרכות פרטניות לצוותים במקומות הבילוי. ראש העירייה, רפי סער, צפוי להיפגש עם בעלי המועדונים, ומעביר מסר לתושבי העיר הצעירים: "המיזם הזה מתקיים, כדי שתדעו שאתם בידיים טובות. אנו נוקטים עמדה נחרצת של אפס סובלנות כלפי הטרדות מיניות. העיר כפר סבא אומרת לא לאלימות, לסוגיה, מטמיעה את הנושא במסגרות העירוניות למיניהן, כולל במערכת החינוך העירונית, ומשקיעה במניעת אלימות על רקע מגדרי במהלך השנה. אני קורא לראשי רשויות אחרות להצטרף אלינו ליוזמה החשובה הזאת, וליצור מרחבי בילוי בטוחים לכולנו". יו"ר מועצת הנשים העירונית, עו"ד עדי לוי סקופ: "אימוץ פרויקט 'לילה טוב' הוא צעד נוסף וחשוב ביותר במאבק המשותף של כולנו למניעת אלימות כלפי נשים, ולהגברת הביטחון במרחב הציבורי".