ספק אם נידאל סלאח, תושב ג'לג'וליה השכנה, הבין לעומק את מעשיו כאשר לפני כשלוש שנים, ב-24.10.15, לכיוון סוריה על מנת לחבור לארגון המדינה האיסלמית (דאע"ש). סלאח, שהזדהה באופן אידיאולוגי-דתי עם הארגון בעל המוניטין הרצחני, הצליח לנחות בשלום בסוריה ובה החלה סאגה שלא הייתה מביישת את הוליווד, ושהסתיימה עם שובו לישראל ב-21 ביוני דרך טורקיה, לאחר שנפל בשבי הצבא הסורי.
1 צפייה בגלריה
 דאע"ש (צילום: EPA)
 דאע"ש (צילום: EPA)
דאע"ש (צילום: EPA)
סלאח שהצליח להמנע מכדורים שנורו לעברו כבר עם כניסתו לסוריה עם הרחפן, נעצר בפתח שהותו בסוריה על ידי גורמים של דאע"ש שששבו חקרו, עינו וכלאו אותו בברוטאליות. בשלב זה הוא העביר לדאע"ש בכפייה מידע על ישראל. לאחר ניסיונות בריחה שונים שסוכלו ובתום חודשים רבים הוא שוחרר והצטרף לפעילות דאע"ש. סלאח מצא עצמו בענף הייצור והפיתוח של דאע"ש, בו עבד בשער חודשי כשהמטרה היא פיתוח וייצור כלי טיס, למטרות מודיעין וכן לוחמה עם מזל"טי נפץ. בתוך המפעל היה סלאח האחראי על מערכת ההיגוי של הכלים.
בנוסף לתפקידו המקצועי, סלאח השתתף בקרבות דאע"ש והתבקש על ידי דאע"ש לגייס פעילי דאע"ש מתוך ישראל, בקשה לה נעתר. לאחר קרב בין דאע"ש לממסד הסורי, הוא נפל בשבי כוחות הממסד הסורי, ממנו נמלט בסופו של דבר בסוף חודש מאי 2018. בעזרת מבריח מסוריה נמלט סלאח לטורקיה, ולאחר מכן טס לישראל, מלווה בבני משפחתו ועורך דינו. הוא נעצר עם נחיתתו בנתב"ג.
הסדר הטיעון בינו לבין המדינה, נחתם במהלך הליך גישור כשהנאשם הודה, לקח אחריות והביע חרטה על מעשיו, וכן תוך התחשבות בנסיבות החריגות בו נפל סלאח בעצמו לאכזריותו של דאע"ש. בסך הכל נשבה סלאח לתקופה מצטברת של שנה, במהלך עבר חקירות בעינויים. לנוכח נסיבות אלו גזר הדין שהושת עליו מקל יחסית של 43 חודשי מאסר בפועל. הוא הורשע בעבירות מגע עם סוכן חוץ, יציאה שלא כדין, חברות בארגון טרור, מסירת ידיעה לאויב ועוד.
המשפט נוהל על ידי השופטת ליאורה ברודי, עו"ד רועי רייס היה התובע בתיק, ואילו סנגורו של הנאשם הוא נעאמנה חתאם. התיק עצמו נחקר על ידי השב"כ וכן משטרת ישראל.