3 צפייה בגלריה
שלום רוזן. "אני אוהבת את הקרבה לשטח" | צילום: אסף פרידמן
שלום רוזן. "אני אוהבת את הקרבה לשטח" | צילום: אסף פרידמן
שלום רוזן. "אני אוהבת את הקרבה לשטח" | צילום: אסף פרידמן
"זוהי זכות גדולה לנהל את אחד הפרויקטים הגדולים, המורכבים מבחינה הנדסית והיקרים ביותר שנעשו בארץ", אומרת טל שלום רוזן (36), אם לשני בנים, אורן (4) ואיתי (1.5), והמהנדסת הבכירה ביותר בחברת "נתיבי ישראל". אף שהיא מנהלת את אגף הפרויקטים באזור הדרום, הוטלה עליה גם האחריות להשלמת פרויקט כביש 531 באזור השרון, פרויקט שעלותו 4.6 מיליארד שקל.
היא ילידת ראשון לציון, הצעירה מבין שלושת ילדיהם של ישראלה, ילידת רעננה, ושל צלי, יליד עיראק. הישגיות ומצוינות טבועות באישיותה כבר מצעירותה: בכיתת הספורט שבתיכון (ריצה ל-2,000 מטר, כדורעף, בגיל 17 מקום ראשון בארץ בתחרות באופני הרים, ובשנים האחרונות בליגת הכדורסל למקומות עבודה ובליגה הארצית לנשים), חמש יחידות במתמטיקה, בפיזיקה ובמחשבים ("תלמידה טובה, לא יותר מזה"), ובצבא מ"כית מצטיינת שזכתה להימנות עם 120 החיילות והחיילים שהתארחו ביום העצמאות בבית הנשיא, וקיבלו את אות המצוינות מידי הנשיא והרמטכ"ל.
אחרי שחרורה מהצבא והטיול בדרום אמריקה ובארצות הברית, למדה הנדסת בניין באוניברסיטת בן גוריון בנגב במשך ארבע שנים, ואחר כך סיימה תואר שני בטכניון בהנדסה אזרחית (תוכנית מיוחדת בת שנתיים לניהול וייזום עסקי בענף הבנייה). היא התחילה לעבוד בחברת "גדיש" כמפקחת בֶּטוֹנִים ועוזרת למנהל פרויקט להפרדה מפלסית בכביש 42. אחרי שנתיים עברה לחברת "עמק איילון", ועסקה בניהול תכנון בכמה פרויקטים, ואחרי שנה, בתאריך שקל לזכור - 10/10/10 - התקבלה לחברת "נתיבי ישראל", לאחר שעברה בהצלחה מכרז ("הכירו את היכולות שלי מהפרויקטים שעשיתי").
חודש לפני כן נישאה לשגיא רוזן (37), בן קיבוץ נצר סירני ומהנדס מערכות בחברת "אפל", שש שנים לאחר שחברים משותפים הזמינו אותם למסיבה וערכו להם היכרות מתוכננת. היא התקבלה לחברות בקיבוץ, ובקרוב יעברו בני המשפחה לגור בביתם החדש ("הבית כבר מוכן, ואילולא הייתי צריכה לפתוח כביש, הייתי יכולה לנצל את ימי החופשה שצברתי כדי להניח פרקט, להתקין מטבח ולעבור לגור בו קודם לכן").
3 צפייה בגלריה
מימין: וינקלר ולוי טלפוס. "שילוב של משפחה וקריירה הוא מובן מאליו" | צילום: אסף פרידמן
מימין: וינקלר ולוי טלפוס. "שילוב של משפחה וקריירה הוא מובן מאליו" | צילום: אסף פרידמן
מימין: וינקלר ולוי טלפוס. "שילוב של משפחה וקריירה הוא מובן מאליו" | צילום: אסף פרידמן
"זה היה תהליך קשה"
תפקידה הראשון של שלום רוזן ב"נתיבי ישראל" היה מנהלת מחלקת פרויקטים, ושלוש שנים לאחר מכן כבר מונתה לממלאת מקום מנהל אגף פרויקטים דרום-מרכז, והיתה אחראית לניהול פרויקטים בכביש 1. שנה לאחר מכן ילדה ויצאה לחופשת לידה למשך שנה. עם שובה לעבודה מונתה למנהלת אגף פרויקטים דרום, ובו-זמנית התבקשה להוביל את פרויקט כביש 531 - ממחלף מגדיאל במזרח עד כביש 2 ונתיבי איילון במערב, כולל הקמת גשרים, מחלפים, מנהרות ושתי תחנות רכבת. "כל הקטעים כבר היו בשלב ביצוע, ובחברה ידעו שיש לי היכולת להתמודד עם הפרויקט", היא מסבירה.
בין היתר, פעלה כדי לפתוח לתנועה קטעים שכבר הושלמו, ולא להמתין להשלמת הקטעים כולם ולפתוח את הכביש לכל אורכו בהינף אחד, כנדרש בתוכנית. "זה היה תהליך קשה, שצריך היה לנהל מול הוועדה לתכנון לאומי (הוות"ל) ומול עיריית הרצליה, שחששה שפתיחה חלקית של הכביש תעביר את כל התנועה דרך הרצליה ותיצור עומס רב".
אלמלא הצליחה לשכנע את כל הגורמים הללו, הכביש היה נפתח לתנועה רק בימים אלה, עם השלמת החיבור מכביש 2 דרומה לנתיבי איילון (20) ומזרחה לכביש 531. כעת נותרו להקמה רק שתי הרמפות בכפר סבא: היציאה מרחוב תל חי ל-531 מערב, והכניסה מ-531 מזרח לרחוב סוקולוב, וכן הכניסה מנתיבי איילון להרצליה ב'. את מכהנת בתפקיד שעדיין נחשב כגברי. הרגשת במהלך השנים שעצם היותך אשה
פגע בך מקצועית? הורמו גבות כשמונית לתפקיד?
"עובדתית, תפקידי ההנדסה האזרחית בהתמחות התשתיות הם אכן תפקידים גבריים במובהק, אך היותי אשה לתחושתי זה דווקא יתרון, משום שהשותפים בפרויקט מודעים יותר לסגנון ולאופן שבו מתנהגים. אין ספק שפגישות המנוהלות בתחום שלנו על ידי נשים הן בעלות שיח נעים יותר עם פחות אמוציות, או אם תרצה - עם פחות אגו. המעטים שמגיעים לפגישה עם סטיגמה, נפטרים ממנה מהר מאוד, כשמבינים שמולם עומדת בעלת מקצוע עם קבלות".
מדוע 531 פקוק כל כך?
"לבעיית הפקקים המורכבת צריך מארג של פתרונות. כביש 531 הוא מרכיב חשוב ומרכזי בתוך זה. הדברים הללו לוקחים הרבה זמן, לעיתים גם יותר מעשור, משום שצריך סטטוטוריקה, תכנון מוקדם, אישור מוסדות התכנון, תכנון מפורט, מכרז ורק אז שלב הביצוע, שרובו מוקדש להעתקת תשתיות ולבניית המערכות הנמצאות מתחת לאספלט".
ארוחת ערב עם הילדים
ניהול פרויקטים ב"נתיבי ישראל" כרוך בממשקים עם גורמים למיניהם בחברה: בחטיבת הנדסה, בחטיבת ההתקשרויות, ביחידה המשפטית, ומחוץ לחברה: מול משרד התחבורה, חברות הניהול, החברות הקבלניות, הרשויות המקומיות, ועדות התכנון למיניהן, גופי התשתית (חברת חשמל, מקורות, חברות הדלק והתקשורת), ועם תושבים, שלעיתים קרובות צריך להקשיב לטענותיהם ולהסביר להם ("לפעמים נציגי המוקד לא מבינים אותם ומעלים אותי על הקו, ואם יש ממש בטענות שלהם, אנו מנסים לתת את המענה הטוב ביותר ולשפר, במגבלות האפשר", אומרת שלום רוזן).
לפני שנה וחצי יצאה שוב לחופשת לידה. בנה הצעיר נולד כשפרויקט 531 הגיע לשיאו. "כמה שניות לפני שילדתי עוד השבתי על מיילים הנוגעים לעבודה, וכמה דקות אחרי הלידה כבר עניתי על מיילים נוספים. לא יכולתי להתנתק ולהרפות, לא רציתי שמשהו ייפגע, גם כי באותו זמן הייתי אחראית להשקת מערכת ניהול הפרויקטים בחברה".
איך משלבים בין עבודה לאִמהות?
"זה לא פשוט, אבל זה אפשרי. כיום מקומות העבודה מאפשרים זאת, וגם 'נתיבי ישראל' מציבה את ההורות במרכז, ומאפשרת לי ולכל הצוות שלי לצאת פעמיים בשבוע, כדי להוציא את הילדים מהגנים. בימים אחרים אני נעזרת בהוריי ובהורי בעלי. אני מקפידה להיות עם הילדים בארוחת ערב, ואחרי שהם נרדמים אני מתיישבת על המחשב ומשלימה את העבודה: מכינה ניתוחי תקציב ומצגות לכל מיני גורמים, ונותנת מענה לבעיות שצצו בשטח. זוהי עבודה ניהולית שאני לא חייבת לעשות במשרד. ממילא רוב היום שלי מוקדש לפגישות מחוץ למשרד".
ומה קורה כשנקבעת ישיבה אחרי חמש?
"זה בדרך כלל לא קורה. בלשכת המנכ"ל יודעים מתי אני מוציאה את הילדים, ואני נאבקת שלא ייקבעו פגישות בשעה שאני צריכה לצאת. אם נקבעה פגישה והיא לא קריטית, אנסה להזיז אותה. אם אין ברירה, אסתדר עם בייביסיטר. אני מצפה גם מהצוות שלי, נשים וגברים, לדעת לשלב עבודה ומשפחה. באופן כללי, אני חושבת שהחברה בישראל צריכה להכיר בצורכי הנשים, לא להתייחס לצרכים כאל חולשה, ולא לתת לנשים תחושה שהן לא בסדר. החברה צריכה לדעת שזה בסדר להיות עם הילדים, כי זה עושה את העובד מאושר יותר".
"נשים הן מנהלות מצוינות"
היא לא הבכירה הראשונה ב"נתיבי ישראל", וקדמה לה סמנכ"לית הנדסה ופיתוח עופרה רהב, לשעבר ראש יחידת בינוי בצה"ל. כיום עובדות בחברה כ‑20 נשים בעמדות מפתח בתחומי המחקר והפיתוח, התכנון, התקציבים, המכרזים, מערכות המידע, ההנדסה וניהול הפרויקטים.
אחת מהן היא סגניתה זה שנה, המהנדסת תהילה לוי טלפוס (40), שהחליפה את המהנדס גרגורי שיינאייזן ואת המהנדס האני ח'יר, שניהלו את הפרויקט במשך שנים, היא היתה אחראית על השלמת החיבור של כביש 2 לכביש 531 וכביש 20. באחרונה ליוותה גם את ההכנות לבניית הרמפות בתל חי ובסוקולוב. היא זו שייצגה את "נתיבי ישראל" מול התושבים שהתנגדו לכריתת העצים ביער אוסישקין (ועתירתם נדחתה על ידי בית המשפט), ודרשו קיר אקוסטי (דרישה שטרם נענתה, בנימוק שאין בו צורך כי לא הוכח שיש בעיה אקוסטית). בתוך כך היא מגדלת שלושה ילדים ואומרת: "שילוב הקריירה והמשפחה מתאפשר בזכות תחושת היצירה והסיפוק שאני שואבת משני המקומות מהם".
לביצוע עבודות הבנייה של הרמפות בתל חי ובסוקולוב אחראית המהנדסת יעל וינקלר, שמנהלת את הפרויקט מטעם חברת "איתם הנדסה". גם היא אם לשניים. "מבחינתי, שילוב של משפחה וקריירה הוא מובן מאליו. לדעתי, היעילות בעבודה, יכולת התמרון, המחשבה היצירתית, וכן העמידה בלוחות זמנים הן תוצאה של שילוב קריירה וגידול ילדים, שגורם לנשים להיות מנהלות מצוינות ולהתבלט בענפים, שנחשבו עד לא מזמן לנחלתם של גברים בלבד".
מאז שהחלה בתפקידה באגף פרויקטים דרום, היתה שלום רוזן מעורבת בפרויקטים רבים, ובהם כביש 38 (משער הגיא לבית שמש), כביש 31 (באזור צומת שוקת), כביש 90 (מיוטבתה לקטורה), כביש 7 (מאשדוד לגדרה), כביש 411 (באזור בילו) כביש 35 (עדיין בביצוע, באזור קריית גת), ומחלפי אשדוד צפון ואשקלון צפון (בתחילת ביצוע). "העבודה שלי היא בין המעניינות ביותר", היא אומרת. "זה כיף להיות חלק מהעשייה, ולראות את תוצאות העבודה שלנו. כל פתיחת קטע לתנועה מרגשת אותי ביותר. זה כיף לקבל משוב חיובי מהציבור שנהנה מהנסיעה בכביש, ולדעת שאני הייתי אחראית לזה. זה מה שמעניק לי סיפוק, הנאה ועוד סיבה לעבוד קשה כל כך, ולשלב משפחה עם עבודה. זה כיף למרות הקשיים. זה מרגש גם לנסוע עם הבן שלי בן הארבע מתחת לגשר, ולשמוע אותו אומר: 'עכשיו עברנו את הגשר שלך'. מדי פעם, לפני השינה, אני שרה לו את השיר 'אני בניתי גשר בארץ ישראל'".
איפה תהיי עוד חמש שנים?
"שאלה טובה. אני אוהבת את התפקיד הניהולי שלי ואת הקרבה לשטח, אבל זאת עבודה שוחקת ואי אפשר לעשות אותה לנצח. צריך להתקדם. אני לא יודעת מה יהיה השלב הבא, אבל קודם אצא לחופשת לידה. אני רוצה ילד שלישי. בעצם ילדה שלישית".
3 צפייה בגלריה
531 החדש | צילום: יאיר שגיא
531 החדש | צילום: יאיר שגיא
531 החדש | צילום: יאיר שגיא
פרויקט כביש 531 - הנתונים
כביש 531 נמתח לאורך 16 ק"מ וכולל 12 מחלפים, 36 גשרים ומנהרות, 17 ק"מ של מסילת רכבת כפולה, ארבע תחנות רכבת, שבילי אופניים ומסלולי הליכה.
2003 - נפתח לתנועה הקטע מכביש 6 עד כביש 40.
2007 - נפתח לתנועה הקטע מכביש 40 עד סוקולוב בכפר סבא.
2013 - נחנך ונפתח מחלף ג'לג'וליה.
2016 - נחנך הקטע המרכזי משדרות ירושלים ברעננה-הרצליה עד מחלף רעננה, ונפתח לתנועה הקטע מאיילון צפון (שמתחיל בשבעת הכוכבים) אל 531 מזרח.
2017 - נפתח לתנועה הקטע מנתיבי איילון צפון לכביש החוף. כן, נפתחו מחלף רעננה דרום, והמחלפים למערב ומזרח.
2018 - נפתחה מסילת רכבת השרון, מכפר סבא ועד רעננה מערב. באוגוסט צפוי להיפתח הקטע מכביש 531 לכיוון כביש 20 דרום. בדצמבר צפוי להיפתח חיבור כביש החוף (2 דרום) לנתיבי איילון ולכביש 531 מזרח.
2019 - צפי לפתיחת רמפת הכניסה מנתיבי איילון (20) צפון להרצליה ב' בסוף השנה.
2020 - צפי לפתיחת רמפת היציאה מרחוב תל חי לכביש 531 מערב ורמפת הכניסה מ-531 מערב לסוקולוב כפר סבא.