סיבוב פרסה: פרויקט מהיר לעיר בכפר סבא בוטל, כך הודיעה העירייה הבוקר (חמישי), זאת לאחר שנים שבהן תמכה העירייה בכל כוחה בפרויקט, למרות התנגדות התושבים, הסוחרים וחברי מועצה.
6 צפייה בגלריה
הנת"צ בכפר סבא
הנת"צ בכפר סבא
הנת"צ בכפר סבא
(צילום: עיריית כפר סבא)
בהודעה שהוציאה הבוקר העירייה נכתב כי, "בעקבות דרישתו של ראש העיר, רפי סער, למשרד התחבורה ולנתיבי איילון: הגיעו הצדדים להסכמות על הפסקת המשך העבודות של פרויקט "מהיר לעיר" ברחוב ויצמן בכפר סבא ותקצוב הקמת עשרות שבילי אופניים בהתאם לתוכנית העירונית".

6 צפייה בגלריה
תחילת עבודות הנת"צ בויצמן
תחילת עבודות הנת"צ בויצמן
תחילת עבודות הנת"צ בויצמן
(צילום: אסף פרידמן)

כזכור, פרויקט "מהיר לעיר" אותו מקדם משרד התחבורה בגוש דן, בביצוע חברת נתיבי איילון, הושק בשנת 2016 וכלל הסכמים מול רשויות מקומיות להכשרת עשרות קילומטרים של נתיבי העדפה לאוטובוסים, לרבות שדרוג של המרחב הציבורי, הכשרת שבילי אופניים, החלפת תחנות אוטובוס ועוד. ההסכם שילב לא רק תוספת של נתיב תחבורה ציבורית, אלא גם את שדרוג הרחוב - לרווחת התושבים והעסקים. מייד עם קידום התוכנית על ידי עיריית כפר סבא, החלו פעילים חברתיים, מכל קצוות הקשת הפוליטית, להביע התנגדות נחרצת לנת"צ.
התקשורת גויסה גם היא, הוגשו עתירות נגד התכנית שכללו התנגדויות רבות לביצועה במתכונתה המקורית, עתירות שלהן השיבה העירייה בתמיכה נלהבת. בעקבות תמיכה זו וכן בעקבות חוסר סמכות עתירות אלו ברובן הגדול נדחו. והסתמן מאבק אותו הובילה העירייה מול מתנגדי תכנית הנת"צ, מאבק שבו ניצחה העירייה והעבודות החלו במתכונתן המקורית שכללו את סלילת המקטע המזרחי בהתאם למתכונת זו.

6 צפייה בגלריה
הנת"צ ברחוב ויצמן
הנת"צ ברחוב ויצמן
הנת"צ ברחוב ויצמן
(צילום: לביא תצלומי אוויר)

עם השקתו של המקטע המזרחי לפני חודשים ספורים, זאת לאחר עיכוב של שנים בביצוע, החלו להתממש כל התחזיות השחורות שעליהן התריעו זה מכבר נבחרי הציבור מהאופוזיציה ומתנגדי הנת"צ מקרב תושבי העיר. בעקבות כך הגיעה הבוקר ההודעה על הפסקת הנת"צ תוך שהיא מותירה מאחוריה, הכלאה ושעטנז, ברחובה הראשי של העיר, שבה במקום אחד אין נתיב תחבורה ציבורית, ובמקום שני האוטובוסים עוברים לצד ימין.
זאת מעבר לעובדה כי עבור הפרויקט שבוצע כבר הוצאו עשרות מיליוני שקלים, שעכשיו מסתבר, היו לשווא.
6 צפייה בגלריה
גיא פופ (משמאל) ונבות רובינשטיין. "העיקר שנעצר"
גיא פופ (משמאל) ונבות רובינשטיין. "העיקר שנעצר"
הפעילים שהתנגדו לנת"צ. גיא פופ (משמאל) ונבות רובינשטיין. "העיקר שנעצר"
(צילום: אסף פרידמן)
מהעיריה נמסר כי למעשה הם התנגדו מאחורי הקלעים לכל אורך הדרך לביצוע התכנית במתכונתה המקורית: "לאחר תקופה ארוכה של מו"מ, שכלל תחילה התנגדות נחרצת מצד משרד התחבורה, הגיעו הצדדים לסיכום לפיו – יופסק המשך העבודות על נתיבי התחבורה הציבורית לאורך רחוב ויצמן, כאשר "משרד התחבורה והעירייה יפעלו לגיבוש נספח שיכלול את הסכמת העירייה לביצוע נת"צ בציר טשרניחובסקי ובדרך השרון. עוד הוסכם בין הצדדים, כי משרד התחבורה יתקצב הקמת שבילי אופניים ברחבי העיר, וזאת בהתאם לעקרונות תוכנית האב לשבילי אופניים של העירייה".

6 צפייה בגלריה
הדר לביא. "החלטה מקוממת"
הדר לביא. "החלטה מקוממת"
הדר לביא
(צילום: אסף פרידמן)

נבות רובינשטיין, מראשי המאבק נגד הנת"צ במתכונתו המקורית: "מודה לראש העיר על החלטתו לעצור את הרפתקאת הנת"צ השמאלי ברחוב ויצמן. לגבי המקטע שכבר עשו (מקניון G לרחוב העמק) הדבר היחיד החיובי שאפשר להגיד על מקטע זה שהוא יפה ומרשים. מעבר לכך הוא מסוכן (מעברי חצייה ארוכים ביותר, תחנות באמצע הכביש, הצלבות רבות שנהגי האוטובוס צריכים לעשות ועוד) ומזמין את כל המשתמשים בו לעשות את כל הטעויות האפשריות וכמובן לא מקדם כלל את התחבורה הציבורית בעיר. את המקטע שעשו חייבים להסב במהירות (ויפה שעה אחת קודם) לנת"צ ימני טבעי ובטיחותי. לא מסובך בכלל בהתחשב בכך שהתשתיות התת-קרקעיות כבר הוחלפו ויישארו.
"לגבי המשך הפרויקט-כדי שאנשים ישתמשו בתחבורה ציבורית היא צריכה להיות טובה ורציפה . צריך לעשות נת"צ ימני (בימני אנחנו יכולים לקבוע את מספר השעות שיעבוד וביתר השעות ישמש את התושבים) לכל אורך רחוב ויצמן ולחבר אליו ממזרח את אזור התעשייה וממערב את רחוב טשרניחובסקי. כמובן שעל הדרך במסגרת הפרויקט, ובמימון משרד התחבורה, לשדרג את העיר בתשתיות חדשות (למשל גשר לתלמידים ברחוב טשירניחובסקי הסואן)".

6 צפייה בגלריה
רון קוגמן
רון קוגמן
רון קוגמן
(צילום: יח"צ)

חברת המועצה הדר לביא, יו"ר סיעת כפר סבא מתקדמת מסרה בתגובה: "ראש העיר שחתם על תכנון הנת"צ השמאלי, ביצע את הביצוע הכושל של הנת"צ, פגע בעיר ועכשיו מנסה לחזור בו בלי להודות בטעות? מ-2019 אנחנו פונים אליו, לעירייה, למשרד התחבורה ולנתיבי ישראל בנושא. שמחה שהוא סופסוף מתקפל. את השנים שאבדו ואת עשרות מיליוני השקלים שהושקעו לא נוכל להחזיר. מה שנשאר זה להחזיר את החלק הפגוע לקדמותו ולשקם אותו".
המתמודד לראשות העיר רון קוגמן שלאחרונה שלח מכתב למשרד התחבורה בנושא, אמר: "ראשית והכי חשוב, הנת"צ במתכונתו הנוכחית המסכנת חיי אדם ושלא שירת את מטרתו יעצר! פעולתו האיטית והמאוחרת של רפי סער מגיעה לאחר שלקחתי על עצמי לעבוד מול משרד התחבורה כדי להאיר את עיני גורמי המקצוע שם ואני שמח שפעולתי זו צלחה עבור תושבי העיר ומשתמשי הדרך".
קראו גם:
ראש העיר כפר סבא, רפי סער: "מדובר בבשורה ענקית לתושבי כפר סבא ולמשתמשי התחבורה הציבורית ושבילי האופניים. התוכנית במתכונתה המקורית לא תאמה את מדיניות העירייה אותה התוויתי והתנגדתי, ופעלתי על מנת להביא לשפרה, כך שתיטיב את הצרכים העירוניים ולמען תושבי העיר ובעלי העסקים. לאחר שנים של מו"מ והתנגדות נחרצת של משרד התחבורה לעצור את הפרויקט - הצלחנו להביא לשיפורים גדולים במה שבוצע ולעצור את המשך עבודות הפרויקט. אני מודה לעמיתיי במשרד התחבורה ובנתיבי איילון שנענו לבקשותינו וסייעו לנו להגיע להסכם טוב יותר, שמעניק פתרון אמיתי לעירנו ומעודד שימוש בתחבורה ציבורית ובשבילי אופניים".