החל מהשבוע החלו מגבלות חדשות על אולמות אירועים, ברים מסעדות ובתי קפה. על פי ההנחיות החדשות תהיה הגבלת התקהלות באולמות האירועים (500 במקום פתוח ו-400 באולם סגור) ואילו במסעדות, ברים חדרי אוכל ובתי קפה יופעל התו הירוק. הנחיות אלו, לדברי ראש הממשלה, נפתלי הם בין הצעדים האחרונים שיינקטו כדי להמנע מהטלת סגר כללי על המדינה. ההנחיות הסותרות, כמו גם, השתוללות זן הדלתא במדינה יחד עם הדיווחים היומיים על התחלואה הגוברת והנפטרים הביאו את בעלי האולמות באזור השרון, כמו גם בעלי הברים ובתי הקפה להכנס לחרדה מוגברת: "סגר רביעי תהיה מכת מוות עבורנו".
4 צפייה בגלריה
עדי דהן
עדי דהן
עדי דהן
(צילום: פרטי)

אולמות האירועים: "אנחנו כבר בסגר"

אייל אוריאלי הבעלים של אולמי קסיופאה נשמע מוטרד מאוד השבוע: "אנחנו לא יודעים מה קורה, יש סגר, אין סגר. פשוט לא יודעים כלום, ואנחנו עוד אלו שצריכים לתת תשובות ללקוחות שמבולבלים עוד יותר. היו הרבה שסגרו לחודש הבא וביקשו להקדים כמה שיותר, במזל היו לי כמה מקומות פנויים באוגוסט ושיבצתי אותם. היתר? כוססים אצבעות וממתינים כל היום מול החדשות.
"כולם מפחדים, חוששים, כל יום מתקשרים אליי הרבה ומתעניינים, מה אני אגיד להם? דווקא בתקופה האחרונה הצלחנו להשתקם קצת מהסגרים הקודמים ועכשיו החשש מפני סגר אחר לא נותן לנו מנוח. אם יהיה סגר רביעי, זו תהיה מכת מוות קודם כל לאולמות".
מבטלים אירועים?
"בטח. עזוב חתונות וכאלו, זה עוד אפשר לדחות לעוד חודש חודשיים. האולם שלנו גם עושה כנסים והרמות כוסית לפני החגים, כל זה מבוטל. כולם חוששים, ואני מבין אותם, אבל מי יבין אותנו? אם אני יושב בקבינט הקורונה, אני אומר להם קודם כל תתנו הנחיות ברורות. עולם העסקים הוא עולם שלא יכול לחיות באי ודאות. אי ודאות זה חורבן".
עדי דהן, מנהל האירועים באולמי "פבריקה" (בי-וואן לשעבר) בכפר סבא נשמע נחרץ יותר: "מה סגר? אני כבר בסגר שלושה שבועות. אנשים מבטלים וגם אלו שלא מגיעים בתפוסה של 100 איש, אם לא פחות מזה. ומי סופג את זה? בעלי האולמות, שכבר עמוק תוך סגר מבחינה כלכלית. להחזיק אולם בתפוסה כל כך נמוכה זה הפסד יומיומי. השכירות, הארנונה, משכורות העובדים. אף אחד לא מפצה אותנו על זה. כאב לב גדול".
מה צריך לעשות?
"לא חייבים לסגור. קודם כל שתהיה אכיפה כמו שצריך. באולם אצלי כולם בלי מסיכות, מי הם מצפים שיאכוף את זה, שאנחנו נסתובב אורח אורח ונגיד לו לשים מסיכה? שיבואו שוטרים ויאכפו את ההנחיות, אנחנו אוכפים בכניסה - רק מחוסנים נכנסים, או מי שעשה בדיקה. חוסר יכולתה של המדינה לאכוף את החוקים גורם לנו להפסדים קשים".
מעין כהנא, מנהל עדן על המים בקיבוץ ניר אליהו: "נרשמו ארבע-חמש דחיות, לא ביטולים. מספר המשתתפים באירועים שמתקיימים ירד, כי יש חולים מאומתים או אנשים בבידוד. באשר להזמנות עתידיות – אני חש שיש חששות יותר גדולים להתחייב, אנו מכניסים להסכמים סעיפים שמאפשרים להם עד טווח מסוים לבטל או לדחות בתשלום סמלי עבור העלויות".
מנהל המכירות בגן הפקאן ברמת הכובש מאור הילר: "בשנה נורמאלית אנשים כבר היו סוגרים אירועים לנובמבר דצמבר ולשנה הבאה. השנה יש האטה. כך זה מאז שחלה עלייה במספר המאומתים והתחילו לדבר על סגר. אנשים בלחץ, מגיעים לראות את המקום אבל רואים על הפנים שלהם את החשש".
4 צפייה בגלריה
אייל אוריאלי
אייל אוריאלי
אייל אוריאלי
(צילום: פרטי)
לא רק בעלי האולמות חוששים מעננת הסגר המתקרבת, גם בעלי בתי הקפה והמסעדות. אחת מהם היא זוהר גבאי, שבבעלותה ארבעה מסעדות ובתי קפה: קפה המדרחוב בכפר סבא ו'הומי'ז' ומסעדת 'היישה' הממוקמים לא רחוק ממנו. בנוסף, היא הבעלים של קפה מתיתיהו המיתולוגי בהוד השרון: "אני חושבת שאת הכול צריך לקחת בפורפורציות ועם הרבה סבלנות, כי זה מאוד קשה. עידן הקורונה לימד אותנו לקח מאוד חשוב, קודם כל צניעות, וגם היה לו יתרון כלכלי אסטרטגי לא מבוטל".
4 צפייה בגלריה
זוהר גבאי. "אין ידיים עובדות"
זוהר גבאי. "אין ידיים עובדות"
זוהר גבאי. "אין ידיים עובדות"
(צילום: יאיר שגיא)
קראו גם >>>>
תסבירי.
"הוא אילץ את כל בעלי המסעדות ובתי הקפה שעוסקים בתחום שלנו לכוון את עצמם ולהגיע ליעילות ודיוק כדי להשאיר את הראש מעל המים עד יעבור זעם. אנשים המציאו את עצמם מחדש. ואני לא מדברת רק על 'טייק אווי', אלא ממש על מכלול שלם של חשיבה אסטרטגית - איך אני מכוונת את העסק שלי שיעבוד ויפעל בכל מצב, וזה דורש חשיבה מחדש. וזה לא שלא הייתה פגיעה כלכלית, בוודאי שהייתה. ה'הומיז', המסעדה שבעיקר עסקה בארוחות בוקר ודגים סגורה כבר כמעט שנה. ידענו שלא שווה לתפעל אותה, אלא אם כן נשנה לה פורמט. ובשבוע הבא ממש אנחנו פותחים אותה מחדש כקונדיטוריה ומאפיה".
לדבריה, המכה הקריטית היא מחסור קשה וחמור מאוד בעובדים. אנשים כבר לא רוצים לעבוד בתחום, כי הם חוששים שיסגרו אותם והם יפוטרו שוב. רבים שינו קריירות, והתחילו לעסוק בעבודות 'יותר בטוחות'. לוקח שבועות למצוא עובד. זה נורא ואיום. סגר רביעי יפגע בנו יותר ויש חששות כבדים בנושא".
על רקע המחסור בעובדים שפוגע בתעשייה מבקשת גבאי גם למסור מסר בעיקר ללקוחות: "אני רואה בהרבה מקומות ביקורת על שירות לקוי במסעדות. חבר'ה, קצת סבלנות והרבה אהבה. תחום המסעדנות נפגע הכי קשה בארץ, והוא מנסה כעת, עד הסגר אם יבוא, להתנהל, להחלים ולשקם את עצמו, ובגלל המחסור בעובדים זה הלא הולך חלק. אז פשוט סבלנות. יש מחסור בידיים עובדות".
4 צפייה בגלריה
בני קריגר
בני קריגר
בני קריגר
(צילום: יאיר שגיא)
"ההנחיות האלו יותר מבלבלות אותנו מאשר תומכות בעסקים שלנו. אני לא יודע עד כמה אפשר ליישם אותן", כך אומר השבוע גדעון שמואל הבעלים של בית הקפה מנדרין בפארק רעננה וגלידריית גלידון. לדבריו, עוד לפני כניסת ההגבלות החדשות לתוקף כבר קיימת ירידה של כ-30 אחוזים בעבודה. "הירידה היא בכל התחומים. אנשים פוחדים לצאת מהבית. כל הזמן הם שומעים רק הפחדות והנחיות קשות".
מה קורה בבית הקפה?
"אנשים פחות מגיעים כדי לא לפגוש אנשים אחרים והכל מתוך חשש להדבקות. יש דרישה יותר גדולה לשבת בחוץ באוויר הפתוח".
שמואל מעיד גם על ירידה בהזמנות לאירועים כמו ימי הולדת, בר מצווה ושבת חתן ואירועים אף בוטלו. "משפחות היו מגיעות עם ילדיהם והיום פחות. אירועים קטנים פחות עושים, יש כאלה שהזמינו וביטלו".
שמואל מודה כי ההנחיות וההגבלות החדשות מבלבלות ויהיה קשה להתמודד איתן. "אני לא יודע ולא מבין את ההנחיות החדשות. זה מאוד מבלבל. אני לא יודע איך להתכונן לחגים מבחינת סחורה וכוח אדם. צריך מלאי לחגים וגם תוספת בכוח אדם, אבל הכול בערפל".
מצד שני, שמואל רוצה גם להבין שהמהלכים האלו נועדו למנוע סגרים. "נראה לי שאין ברירה אלא לחיות לצד הקורונה. זה הולך ללוות אותנו עוד הרבה שנים, אני מדתי אעשה הכול כדי לשמור על בריאות הלקוחות שלי".
מי שעוד מודאג מהמצב הוא בני קריגר, הבעלים של פאב Benny's בכפר סבא. קריגר, שהתפרסם בכל הארץ בחודש מאי אשתקד, בתקופת הסגר השני, כשהוא נאלץ לשפוך עשרות ליטרים של בירה כי המשטרה אסרה עליו למכור בטייק אווי בקבוקים של הבירה המפורסמת שלו מהחבית, נערך היום, ביתר שאת גם לסגר הבא במידה ויגיע: "מאז שנפתחנו מחדש, למרות החרדות שלי, חזרו כל הלקוחות הקבועים ונוספו עוד עשרות. אני יודע שאולי זה יהיה זמני, במידה ויוחלט להטיל סגר רביעי.
"ברור לי שחיי אדם חשובים מהכול, וכולנו, גם בעלי הברים והמסעדות, צריכים לתת כתף. הטענה היחידה שיכולה להיות, לו אני הייתי יושב בקבינט הקורונה, זה לאפשר לכל עסק פתרון בהתאם להנחיות שיוכל להמשיך ולנהל אותו גם תחת מגבלות. אני לדוגמה נחשב בעל רישיון עסק למכירה במקום, כשיש סגר, ואין לי אפשרות למכור במקום, שישנו באופן זמני את התקנה, וכך יתאפשר לי להפעיל טייק אווי.
"הפתרון שלי הוא לא לתת מענקים במידה ויהיה סגר, אלא לאפשר לכל בעל עסק בתחום שלו, להמשיך ולעבוד תחת ההנחיות, בכל פתרון שיימצא לנכון".

קולנוע ומופעים: "לא מחדשים מנויים"

ענף התרבות הוא גם מהנפגעים הישירים בתקופה זו. אמנם במקומות רבים לא בוטלו אירועים באוגוסט אבל אי הוודאות מובילה להאטה משמעותית במכירת כרטיסים לחודשים הבאים, ויש גם את אירועי הילדים שעם כניסת ההנחיות החדשות יהיה מאוד קשה לקיימם.
מנכ"ל היכל התרבות דרום השרון יגאל קמה מספר על המצב: "אנו משתדלים להמשיך כרגיל נכון לעכשיו ובהתאם להנחיות אין ספק שהמצב לא עוזר למנויים לחדש מנוי באולם ויש רבים שחוששים. אסור לעצור את התרבות במדינה ולכן נעשה הכול כדי לאפשר לתושבי דרום השרון והסביבה המשך פעילות תרבותית ענפה".
מנכ"ל רשת הסינמה סיטי אבי אדרי כבר רואה את הסימנים בשטח: "מרגע שהתחילו לדבר על סגר והפחידו את האנשים, נרשמה ירידה של עשרות אחוזים במספר הצופים בקולנוע. רוצים לבוא אבל מפחדים. הקהל המבוגר מפחד מהילדים, וההורים צריכים עכשיו לדאוג שהילדים שלהם יעשו בדיקות כדי שיקבלו תו ירוק, זה מטיל עליהם עוד עומס, והתוצאה היא שיבואו פחות, ובטח יבואו פחות באופן ספונטני, כי עכשיו צריך לתכנן מראש, לעשות בדיקה ורק אחר כך לקנות כרטיסים.
"כשמדובר בהצגות ילדים יש למפיקים בעיה. ההורים לא רוצים לקנות כרטיסים מראש, מחשש שההופעות יבוטלו והם יצטרכו אחר כך לחכות להחזר כספי. מבחינת המפיקים, נקודת האיזון היא 400 ילדים באולם, אחרת הם מפסידים כסף. אם המפיקים רואים שבועיים לפני מועד ההצגה שלא נמכרו מספיק כרטיסים, הם מבטלים. נכון להיום, בוטלו כבר שתי הצגות, ואין תכנון להצגות נוספות. ההכנסה שלנו יורדת בהתאם (ממכירת כרטיסים ופופקורן). אם יהיו פחות הצגות ופחות סרטים לא נוכל לחלק מספיק משמרות עבודה לכל העובדים שלנו שהם עובדים זמניים (שעתיים). נקווה שאחרי החגים המצב יסתדר".
ברעננה מתקיימים כל מופעי המבוגרים על פי ההנחיות. עד כה בוטלו ארבע הצגות הילדים בגלל מגבלת התו הירוק, וגם אירוע סוף בקיץ לילדים שנועד להיערך מסביב לאגם בפארק רעננה. כמו כן בוטלה גם הקרנת הסרט לילדים בקריית שרת.
מנהלת היכל התרבות בית ספיר בכפר סבא שולה שפייזמן: "מצד הקהל הרחב יש ביטולים של מופעים בשיעור נמוך. היכל התרבות ועיריית כפר סבא פועלים על פי מדיניות הממשלה והתו הירוק, כלומר לא מבטלים מופעים אלא ממשיכים תוך הקפדה על שמירה על ההנחיות.
בהרצליה לא נרשמו ביטולי הופעות, למעט ערב קוקטיילים (אירוע במרינה) ואירועים לילדים שהיו מתוכננים בגינות ציבוריות. אירועי התרבות בהיכל התרבות ומופעי הפארק ממשיכים להתקיים, במגבלות התו הירוק".