בעוד עשור, אולי בעוד 15 שנה, המטרו יגיע לאזור השרון, ונוסף על המסילות, המנהרות והתחנות יוקם המוסך האזורי לתחזוקת הרכבות והקרונות, שזכה לשם "הדפו". מתחם מפלצתי שיאיים על שלוות התושבים 24 שעות ביממה, עם מפגעי רעש וזיהום, כמאתיים מטר מבתי התושבים בשכונה הירוקה בכפר סבא ובמושבים גן חיים ושדה ורבורג.
3 צפייה בגלריה
"אנו מוחים נגד האטימות והניתוק של המתכננים מהתושבים שיצטרכו לחיות עם הטעויות שלהם"
"אנו מוחים נגד האטימות והניתוק של המתכננים מהתושבים שיצטרכו לחיות עם הטעויות שלהם"
"אנו מוחים נגד האטימות והניתוק של המתכננים מהתושבים שיצטרכו לחיות עם הטעויות שלהם"
(צילום: אסף פרידמן)
נכון להיום, בוועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל) החליטו למקם שם את הדפו, והתושבים יצאו למאבק על עתידם.

כמו צבא קטן

"המאבק הציבורי בשכונה החל לפני כחודשיים והתעורר לקראת הדיון האחרון בות"ל שנערך לפני כשבועיים ושיתוף הציבור שנערך מטעם נת"ע בשבוע שעבר", מספר אחד מתושבי השכונה וחבר מטה המאבק, עמיר קורץ. "מאות אנשים הציפו את הפייסבוק של נת"ע ביותר מאלף שאלות. שלטי 'לא למוסך הרכבות' ו'הדפו יורחק מבתי המגורים' נתלו על כל מרפסת. מטה המאבק מורכב ממתנדבים בעלי מומחיות בתחומים שונים – תכנון, סביבה, בריאות, משפטים ותקשורת. זה לא מאבק שכונתי, זה מאבק משותף של 'הבורגנים' מכפר סבא ועובדי האדמה משדה ורבורג וגן חיים.
"השבוע אירגנו הפגנת ענק, מעין 'אירוע התעוררות' להגברת המודעות בקרב תושבי השכונה, הפקה מקומית בשיתוף פעולה עם המושבים. חילקנו פלאיירים בתיבות דואר ושלטים מדלת לדלת. פנינו לכל קבוצות הווטסאפ, לוועדי ההורים, עבדנו כמו מטה בחירות, כמו צבא קטן. המושבניקים הציבו אוהל ענק, דאגנו למוזיקה ולכריזה, חולקו חומרי הסברה, גויסו תרומות. ראשי הרשויות הוזמנו לדבר. לראש העירייה שלנו, למשל, יש גם אינטרס פוליטי לדאוג לתושבים. הרי בשכונה שלנו יש אלפי מצביעים, ואנו מצפים שדיבורים יהפכו למעשים. עד כה, בות"ל מתעקשים. נקווה שהמאבק יצליח להזיז אותם. ואם לא – ניאלץ להתכונן להגשת התנגדויות ולעוד הפגנות".
בשלב התכנון בחן הות"ל כמה חלופות: שתיים ברעננה - באזור התעשייה הצפוני ומצפון לנווה זמר; אחת צמודה לכביש 4 באזור בצרה; אחת צמודה לכביש 4 ממזרח, מול אזור התעשייה ברעננה; ועוד שתיים ממזרח לכביש 4, סמוך לבתי השכונה הירוקה ולגן חיים.
בישיבת הות"ל לפני כשבועיים נסקרו כל החלופות שנבחנו במהלך התכנון והחלופות שהוצעו על ידי הרשויות המקומיות, והוחלט להעדיף את זו שצמודה לשכונה הירוקה ולגן חיים "וממזערת את הפגיעה בשטחים החקלאיים של המושב", כגרסת הוועדה. בעקבות דרישתן של עיריית כפר סבא והמועצה האזורית דרום השרון נדחתה ההחלטה הסופית עד 26 באוגוסט, כדי לבחון חלופה נוספת שהציעה המועצה האזורית בשטחה (באזור התעשייה בנימין, מצפון לנווה ימין, סמוך לכביש 6).
3 צפייה בגלריה
ההפגנה אתמול. "נוכחות מרשימה"
ההפגנה אתמול. "נוכחות מרשימה"
ההפגנה אתמול. "נוכחות מרשימה"
(צילום: פרטי)
ובתוך כך, במטה המאבק דורשים לפתוח בבדיקת הנסיבות שהביאו להעברת הדפו ממיקומו המקורי באזור התעשייה הצפוני ברעננה למקומו החדש. "זה מהלך שנראה כי נולד בחטא ותוך ניגודי אינטרסים מובהקים", טוענים במטה, "ולכן יש לעצור את התהליך לפני שכולנו נשלם את המחיר, ואנחנו וילדינו נבכה לדורות. מדובר במפגע תברואתי, בריאותי ואקולוגי שיפגע אנושות בתושבי האזור, בבעלי החיים, בשווי הדירות של התושבים ובעבודתם של חקלאים עצמאיים רבים".

הפגיעה בתושבים

"אני מתפרנס מחקלאות", אומר יו"ר ועד גן חיים מלכיאל נפתלי (56), "כמוני יש רבים בגן חיים שמגדלים תותים, פרחים, זיתים, בצל, חצילים ועגבניות, מייצרים שמן זית ודבש בכוורות. כל אלה בשטחים שהות"ל רוצה שהדפו יישב עליהם, כ־400 דונם. אם ייקחו לנו את השטח יתקשו החקלאים להתפרנס וחלק מהם ייאלצו למצוא פרנסה במקום אחר".
במכתב שנשלח לות"ל על ידי מטה המאבק המשותף למושבים ולשכונה הירוקה מדגישים הכותבים ש"הדפו האימתני, מוסך רכבות מרעיש ומזהם המתוכנן בלב מרחב חקלאי ואקולוגי, ישמש הלכה למעשה אזור תעשייה ומלאכה שעתיד לעבוד יומם ולילה ללא הפסק, תוך גרימת רעידות ותזוזות קרקע; מטרדי רעש ואור בלתי פוסקים, זיהום אוויר, ריחות, קרינה אלקטרומגנטית, זיהום מי תהום ובארות מים. התכנון המתגבש בימים אלה במסגרת תמ"א 70 בדבר התרת בנייה מסיבית מעל ובסביבת הדפו יגדיל את אזור הפגיעה ויהפוך את האזור כולו לאזור תעשייה ומסחר ענק ממדים ורב השפעה סביבתית שלילית".
תושב השכונה הירוקה וחבר מטה המאבק, מהנדס התכנון צביקה בלום, עבד בעבר בחברה בת של נת"ע שעסקה בתכנון הקו האדום של הרכבת הקלה, כולל הדפו באזור התעשייה קריית אריה בפתח תקווה. "בדפו כזה עושים עבודות תחזוקה ושטיפה 24/7, מריצים את הרכבות והקרונות על מסילות לבדיקה. המקום מרעיש ומואר כל הזמן, וזה לא חכם לשים אותו ליד אזור מגורים. זה אבסורד שאין תחנת מטרו בשכונה הירוקה, אבל אם התנאי לתחנה הוא הקמת הדפו, אנחנו מוותרים על שניהם.
"בות"ל יושבים נציגים של כל המשרדים, ארגוני החקלאים והגופים הירוקים, ולנו יש חשש שהתכנון לא נובע רק מאינטרסים תכנוניים אלא נגוע באינטרסים זרים, שמעורבים בו בעלי קרקעות, פרסונות שבוחשות, ורשויות מקומיות. גם עיריית כפר סבא, למשל, מפנטזת על הארנונה שתוכל לגבות מרגע שהשטח יהפוך מחקלאי לתעשייתי-מסחרי".

"כאן זה לא תל אביב"

"לפני כחודשיים התוודענו לראשונה לתוכנית הנוכחית להקמת הדפו", אומרת חברת מועצת העיר ומחזיקת תיק השכונות הירוקות עו"ד עדי לוי סקופ, "ההליך היה מטאורי ממש וכולו נעשה בחשאי, תחת סגר הקורונה, ללא כל שיתוף ואף בלי לעדכן אותנו בתוכנית ובשיקולים לבחירת החלופה. לא נדונה עמנו אף אחת מהחלופות, כל הבחינה נעשתה על ידי גורמי התכנון בלבד בלי להיוועץ עמנו ובלי לשתף אותנו.
3 צפייה בגלריה
חברי המאבק השבוע
חברי המאבק השבוע
חברי המאבק השבוע
(צילום: אסף פרידמן)
"עיריית כפר סבא פועלת בשיתוף פעולה מלא עם המועצה האזורית דרום השרון והוד השרון כדי לבטל את רוע הגזירה; במישור המקצועי, במישור המשפטי ובמישור התקשורתי. כיום לציבור יש כוח ולא ניתן להתעלם ממנו באופן בוטה שכזה, ובוודאי לא מהרשויות עצמן.
"עשו תוכנית (תמ"א 70) שמטרתה לתת זכויות בנייה אדירות באזורי תחנות המטרו והדפו וכך לממן את הפרויקט היקר הזה. רוצים להפקיע אדמות מתושבים פרטיים ולהכניס יזמים פרטיים שירוויחו. בתל אביב או בניו־יורק זה הגיוני, אבל בשכונה הירוקה ובגן חיים?"
"לא מדובר פה ב־Nimby ('לא בחצר האחורית שלי')", מדגישה חברת מטה המאבק טלי להב מכפר סבא. "ברור לכולם שצריך למצוא מקום לדפו כדי ליהנות מתחנות המטרו. מה שגרם למחאה הגדולה שלנו הוא חוסר הרצון של נת"ע והות"ל לשתף פעולה עם העירייה והתושבים. אם לא הייתה ברירה אולי היינו מקבלים את רוע הגזירה, אבל יש אלטרנטיבות ולכן אנו מוחים נגד האטימות והניתוק של המתכננים מהתושבים שיצטרכו לחיות עם הטעויות שלהם. אילו היה מתוכנן כאן אזור תעשייה מראש, ברור שאלפי המשפחות שעברו לכאן בחמש השנים האחרונות לא היו רוכשות את הדירות.
"בישיבה של מטה המאבק עם העירייה ביקשנו מרפי סער שיקדם את החלופה באזור התעשייה ברעננה או החלופה במזרח כפר סבא, אך הוא מסרב לוותר על האפשרות לדפו מצפון לשכונה הירוקה".
"אני אופטימי", אומר יו"ר ועד גן חיים מלכיאל נפתלי, "אני חושב שבסוף האסימון ייפול למקבלי ההחלטות והם יבינו שהדפו תוכנן במקום הלא נכון. ואם לא, נמשיך להיאבק בעתירה מנהלית, בבג"ץ. נילחם עד הסוף".

תגובות

מהוועדה לתשתיות לאומיות נמסר: "בהמשך לבקשת המועצה האזורית דרום השרון ועיריית כפר סבא לנסות להגיע להבנות בדבר חלופה מוסכמת למיקום הדפו, ולאור העובדה כי הוועדה רואה בחיוב כל ניסיון להגיע להסכמות בעניין זה, החליטה הוועדה כי תינתן שהות עד 26.8.2020 להגיע להסכמות על מיקום הדפו, בהתאם לקריטריונים הנדרשים".
מנת"ע נמסר: "סוגיית הדפו נמצאת כעת בות"ל. יו"ר הוות"ל ממתין להצעות אלטרנטביות לחלופה של נת"ע, ולאחר מכן ידונו בסוגיה".
ראש המועצה האזורית דרום השרון, אושרת גני גונן: "אנו בוחנים חלופה שתמנע פגיעה בשטחים החקלאיים בדרום השרון, שהם בין הריאות הירוקות האחרונות שנותרו באזור המרכז ותמנע פגיעה במסדרון האקולוגי העובר בשטחנו. דפו כמו זה המתוכנן צריך להיות סמוך לאזור תעשייה ולא לבתי מגורים והדיון והתכנון הנוגעים אליו צריכים להתקיים בשיתוף ובשקיפות עם ראשי הרשויות בשטח".
מעיריית כפר סבא נמסר: "החלופה עליה הסכימו מהנדסת העיר ומחזיק תיק התחבורה הייתה במיקום שונה לחלוטין מזו שהוצגה בישיבת הות"ל בתאריך ה-23 ביולי ומרוחקת מאוד מבתי התושבים בעיר. העירייה מדגישה חד משמעית שניסיונות ההטעיה של גורמים עם אינטרסים לא ברורים, כאילו 'הסכימו' בעירייה לחלופה הנוכחית, לא יצליחו. ראש העיר רפי סער מביע תמיהה מדוע החלטה גורלית כל כך, ניתנת על ידי הות"ל בחיפזון, הגובל במחדל תכנוני וללא מתן אפשרות לראשי הרשויות הנוגעות בדבר להביע באופן יסודי את עמדתם והתוכניות החלופיות שלהם".