בשבוע שעבר התפרסמה החלטתו של רשם האגודות האזורי, שעל-פיה, ימונה ועד זמני למפעל המים בכפר סבא וראש העירייה, רפי סער, יודח מתפקיד היו"ר. ההחלטה באה בעקבות הסירוב לחשוף את הפרוטוקולים של המפעל לחברי האגודה, מקרב תושבי כפר סבא.
1 צפייה בגלריה
ערן ורנר. "מה שמעניין אותי זה מינהל תקין"
ערן ורנר. "מה שמעניין אותי זה מינהל תקין"
ערן ורנר. "מה שמעניין אותי זה מינהל תקין"
(צילום: אסף פרידמן)
בדוח הרשם, שפורסם ומגולל את השתלשלות האירועים עד להחלטה על מינוי ועד ממונה, נכללות אמירות קשות: "התנהלותו של מר סער אינה אלא קריאת תיגר על שלטון החוק", כותב סגן הרשם. החלטה מסעירה זאת באה לאחר מאבק בן יותר מחצי שנה שניהל תושב העיר, ערן ורנר, בניסיון לממש את זכותו לקבל לידיו את הפרוטוקולים של ישיבות התאגיד. סיפורו של ערן מוכיח את כוחו של התושב בהובלת מהלכים לשמירה על השקיפות, על הליך הוגן ועל זכויותיו הבסיסיות, גם הרחק מכס השלטון. מאבק שדורש, לא פעם, זמן רב, התמדה, אך חשוב מכול — אמונה כי הצדק סופו להתקיים.

מאבק סיזיפי

איך הכול התחיל?
"ביולי שעבר היה דיון סביב הנושא של התמיכות והכספים שמגיעים ממפעל המים. אמרתי שאני רוצה להתחיל להיכנס לראות מה קורה שם. גם נודע לי, כי מפעל המים משמש בתור קופה ב' שמחלקת כספי תמיכות, ואף אחד לא ידע על זה כלום. מיד כשדיברתי עם המזכירה של מפעל המים וביקשתי ממנה לעיין בפרוטוקולים, הבנתי שאני לא עומד לקבל אותם", מספר ערן. "אחרי כמה ימים דיברתי עם היועצת המשפטית, והיא אמרה לי שראש העירייה נתן הנחיה שלא לאפשר לחשוף את הפרוטוקולים בנימוק שאין כרגע מנכ"ל באגודה. הקשיתי עליה, ושאלתי אותה אם היא יועצת משפטית של האגודה או של ראש העירייה. היא אמרה שהיא עושה את מה שהיא צריכה וממלאת הוראות. בזה פחות או יותר השיח איתה נגמר. בהמשך היו לי עוד כמה התכתבויות איתה, שבמהלכן הבנתי, שהיא לא מעבירה את ההחלטות של הרשם אל חברי האגודה. הפניתי את זה לרשם ולחברי הוועד. חברי הקואליציה לא הגיבו. שלחתי להם את החלטות הרשם בווטסאפ, והם פשוט לא ענו".
אך ערן לא ויתר. הוא המשיך ופנה באופן עקבי לרשם האגודות במשך חודשים ארוכים, דיווח על ההתנהלות הבעייתית ועל ההתמהמהות בשליחת הפרוטוקולים המלאים, וניסה ליצור קשר עם כל המעורבים בעניין. 
"לרשם מגיע פה קרדיט מאוד גדול על החלטה אמיצה מאוד, שאני בטוח שלא היה לו קל לקבל, לנוכח העובדה כי מדובר בראש עירייה", אומר ערן. "ההתעסקות מול הרשם הייתה סיזיפית ומתסכלת, אבל ייאמר לזכותם, שלאורך כל הדרך הם אמרו שאני אקבל, והם יטפלו בזה ואני צריך סבלנות. והסבלנות השתלמה. בהחלטה שלו יש חיזוק גדול מאוד לכל התושבים האכפתיים. הוא מחזיר מעט את האמון במערכת".

מתנדב סדרתי

ערן מעיד, כי מאז שהוא זוכר את עצמו הוא היה טיפוס אכפתי. הוא צמח בתנועת נוער, וזה 30 שנה הוא מתנדב במד"א. "יש אנשים, שבכל מקום תמצא אותם מתנדבים, אם זה בוועד הבית או בוועד השכונה. אז הייתי כזה. לא בצד של המבקר, בדרך כלל בצד של העשייה. אבל אם אני רואה חוסר צדק, אז אני פועל. לאורך ההליך הזה, כל פעם שראיתי שמנסים למסמס ולדחות, זה הכניס לי עוד ועוד אמביציה לברר ולפעול".
איך הגיבה הסביבה למאבק שלך?
"אשתי שונאת את זה", צוחק ערן. "ייאמר לזכותה, שהיא מכילה את זה מאוד, אבל היא ממש לא אוהבת את זה. את החברים רתמתי. אלה אותם האנשים שאתה פוגש בוועדים, שאכפת להם, והם נרתמו בשמחה".
גם בתו לא הייתה כוח עזר במאבק: "הבת שלי פגשה את רפי סער במירוץ כפר סבא בשנה שעברה, ומאז היא מעריצה אותו. אז אני לא רוצה להרוס לה. אני לא מדבר על פוליטיקה עם הילדים. היינו הולכים ברחוב והיא הייתה צועקת 'רפי, רפי', בזמנים שבהם הייתי ברשימה של יובל לוי".
התחושה בכפר סבא היא, שהתושבים ערים יותר מבעבר לנעשה בעירם.
"אני חושב שהתושבים בכפר סבא הוכיחו שהם יכולים לפעול בהמון נושאים. כמעט בכל נושא, התושבים מצליחים להוביל פה מאבקים. מישהי פעם אמרה לי בעבר, על השכונה הירוקה: 'זאת אוכלוסייה חדשה, לא כפר-סבאית שורשית, והיית יכול לצפות שהיא תהיה קצת יותר מנומנמת מבחינת אכפתיות. ודווקא פה צמחו המון פעילים, גם קהילה חזקה מאוד וגם אנשים אכפתיים בהמון נושאים'. יש בזה משהו מדבק".
מה היעד הבא?
"הגשנו תלונה בעניין למשרד הפנים, ולצערי משרד הפנים מזדחל בטיפול בזה. אין לנו בעיה עם עצם מתן התמיכות, אבל אם אלה כספי הציבור, אין כל סיבה שזה יקרה בסתר. צריך היה לפרסם בגאווה ולא להחביא את הנתונים, וודאי לא בדרך העקומה שבה הדברים קורים. חברי המועצה אינם מודעים לזה, ובמפעל המים אפילו לא דנו בחלוקת התקציבים. לא הגיוני שזה יקרה עם כספי ציבור".
יש שיגידו שאתה פועל בשם האופוזיציה.
"יכולים להגיד שאני נציג אופוזיציה, אבל מה שמעניין אותי זה מינהל תקין. אני אוהב את העיר הזאת, אין לי שום דבר אישי נגד ראש העירייה, אבל לא מקובל עליי שתהיה התנהלות שהיא יריקה בפרצוף לשלטון תקין. מדברים בעיר הרבה מאוד על שקיפות, אבל שקיפות בפועל נמדדת במעשים".
בשורה התחתונה, אתה תקבל את הפרוטוקולים?
"הרשם הגדיר לוועד הממונה כמשימה עיקרית להגביר את השקיפות באגודה. אני באמת שמח שמינו מבוגר אחראי שיעשה סטופ, ויבדוק איך הדברים אמורים להתנהל. הם צריכים להתנהל בסטנדרט הרבה יותר מחמיר מערים אחרות, כי בכפר סבא התושבים באמת עוקבים".