הנערה גרטה טונברג והטרנד הירוק שסחף את העולם רק בשנה שעברה נדחקו השנה הצידה מחמת מגפת הקורונה. אבל יש מי שלא שכחו. למשל היזמיות ויקה כנר ורויטל נדיב, שהשיקו השבוע בפעם הראשונה בארץ מערכת לניהול מעגלי של פסולת טקסטיל, במרכז "קיפוד" בכפר סבא. "אם רוצים להציג את ישראל כמדינה חדשנית אנחנו צריכים לבוא גם עם תשובה לתעשייה הזאת", אומרת ויקה, "אנחנו אמנם סטארט־אפ ניישן, אבל כשמחפשים פתרונות לתעשיית הטקסטיל שאחראית על עשרה אחוז מפליטות אדי החממה, אין לנו".
1 צפייה בגלריה
רויטל וויקה. משהו טוב לכדור הארץ
רויטל וויקה. משהו טוב לכדור הארץ
רויטל וויקה. משהו טוב לכדור הארץ
( צילום: אסף פרידמן)
קראו גם >>>
על פי הנתונים, ישראל מייצרת לפחות 500 אלף טון פסולת טקסטיל מדי שנה, כאשר כיום אין פתרון ירוק שיכול למנוע הטמנה ושריפה של בגדים שנזרקים. במסגרת המיזם "רי־בורן" של השתיים ממוינים הבגדים ושאר מוצרי הטקסטיל שמגיעים למרכז "קיפוד", כאשר אלה שנמצאים במצב טוב מועברים לשימוש חוזר, ואחרים ממוחזרים לתעשיית הטקסטיל ולתעשיות נוספות.
שתי היזמיות הגיעו מתעשיית האופנה. רויטל מעצבת ומנהלת מותגים וויקה בתחום ההפקות וקשרי החוץ. "הקמנו את החברה שלנו, שנקראת 'ריפרש גלובל', שהולכת להיות מרכז כלכלה מעגלית בתחום הטקסטיל ותכלול גם מחקרים ופרויקטים עירוניים", מסבירה ויקה. "הפרויקט המרכזי הוא 'רי־בורן טקסטיל', שמטרתו להקים מרכזי קיימות בערים. עיריית כפר סבא הצטרפה בתור העיר הראשונה כיוון שיש בה את מרכז הקיימות 'קיפוד', וזה מאוד התאים".
במהלך אוקטובר ונובמבר הוזמנו התושבים להשאיר את פסולת הטקסטיל שלהם במרכז "קיפוד". מי שימיינו את הטקסטיל במהלך הפיילוט יהיו נשים שחלקן נחשבות לנשים בסיכון, והן מתמודדות נפש מעמותת "שכולו טוב", אחרות מתנדבות בוויצ"ו.
ראש העיר רפי סער קרא לתושבים להצטרף למיזם, לקנות פחות, לעשות שימוש חוזר ולהפריד טקסטיל מיותר למיחזור.