הורים לילדים בגן פרטי באזור נדהמו לגלות לטענתם, כי ילדיהם ספגו קללות ואמירות קשות של צוות הגן. האמירות הקשות תועדו בהקלטות שהגיעו להורים, לאחר שאחד מהם חשד שמשהו לא כשורה והחליט לשלוח את בנו עם מכשיר הקלטה לגן.
1 צפייה בגלריה
ההורים. "אנחנו מרגישים בסרט שלא נגמר"
ההורים. "אנחנו מרגישים בסרט שלא נגמר"
ההורים. "אנחנו מרגישים בסרט שלא נגמר"
(יאיר שגיא)
לאחר שהפרשה התפוצצה וצו איסור פרסום הוטל על פרטי הגן והמעורבים, השבוע הוציא משרד העבודה והרווחה צו הפסקה מנהלי לגן.

עימות עם הצוות

"עד לא מזמן, חשבתי שהילד שלי נמצא במקום מושלם ומקבל אינסוף אהבה", מספר אחד האבות בגן, "ואז מגיע היום שבו קיבלתי את ההקלטות. אשתי העבירה לי אותן במייל - וחרב עליי עולמי. לא האמנתי למה ששמעתי. קללות, איומים, שמות גנאי. הרבה מאוד כעס, שזה בעיקר מה שמפחיד אותי.
"רצו לי אינספור מחשבות בראש. בסוף החלטתי שאני צריך לשמור על זה כמה שיותר בשקט. אספתי את הילד עם חיוך על הפנים, נפגשנו עם זוג הורים שידע מה הסיפור כי הוא זה ששלח את הילד עם מכשיר ההקלטה, בינתיים היינו רק ארבעתנו.
"כמובן שהגשנו תלונה במשטרה וביקשנו שייקחו את המצלמות. שלחנו את הילד לגן לעוד יום, כדי להמשיך לאסוף הקלטות. אנחנו יודעים שאנחנו שולחים את הילד לתופת אבל אנחנו רוצים להמשיך לאסוף מספיק חומר כדי לדעת אם מה ששמענו היה חריג, כדי לדעת אם מדובר בדפוס פעולה.
"אחרי שהמשטרה אספה את המצלמות ואנחנו הקלטנו את הצוות, אני מחליט שאני מפוצץ את הפרשה. אני יודע שאני לא יכול לישון בשקט".
בהקלטות שהועברו למשטרה, ניתן לשמוע בין היתר קללות ואמירות כלפי הילדים כמו "כוס אמא שלך", "אתה רוצה מכות?" ו-"מרוב שהוא שמן לא יכול להזיז את עצמו". בהקלטות נשמעים גם איומים, ומקרים בהם נשות הצוות רבות עם הילדים.
החלטת בעצם לפוצץ את הפרשה בתחילת יום הלימודים בגן, איך ההורים הגיבו?
"היו התרגשות, כעס ואמוציות. הורים מגיעים ופשוט צועקים להוציא את הילד שלהם כמה שיותר מהר. אימהות בוכות. זו הייתה סיטואציה לא פשוטה. באיזשהו שלב יש עימות בין חלק מההורים לצוות הגן. הצוות אומר 'לא ידענו, לא ראינו, לא היינו'".
איך אתם מרגישים עכשיו?
"הכל עובר לנו בראש. אנחנו מרגישים כאילו אנחנו באיזשהו סרט שלא נגמר. אתה מתחיל לחבר כל מיני התנהגויות חורגות מהנורמה, שפתאום אתה רואה שהן נעלמות, אחרי שהוא יצא מהגן, ופתאום אתה מבין שיש קשר בין הדברים.
"המטרה היא שהסיפור יסופר, שכמה שיותר אנשים ייחשפו לזה פשוט כדי שייזהרו. אם יש משהו שלמדתי מהמקרה הזה, זה שאני פשוט לא סומך על אף אחד יותר".

"צרחו על הילד"

"הילד שלי בגן כבר כמה שנים", מספרת אמא אחרת, "מעבר לזה שסמכתי על צוות הגן בצורה מוחלטת, בתור מישהי שמתעסקת בזה ומעורבת בזה, ושולחת להורים איזה סימני אזהרה צריך להיות במקרים של התעללות, האשמה העצמית של איך אני יכולתי להיות כל כך עיוורת ולא ראיתי, זה בעיקר מה שאני מתמודדת איתו עכשיו.
"הרבה הורים אמרו לי שהם הגיעו לגן בגללי, שאם אני הבאתי את הילד שלי, אז זאת ההמלצה הכי טובה שהם יכלו לקבל. בערך עשרה ילדים נכנסו לגן בעקבות המלצות שלי. זה משהו שמאוד קשה לי להתמודד איתו. זה משהו שמרסק אותי".
מה שלום הבן שלך?
"בגלל שהילד גדול, הוא לא מפסיק לספר על דברים שהוא עבר. כל דבר הכי קטן חושף עוד ועוד דברים. ואני לא יכולה להכיל אותם. בהקלטה אני שומעת שהוא עשה קקי בתחתון וצורחים עליו. כל הזמן סירבו לתת לו להיכנס לשירותים".
"אני לא ישנה, אני לא אוכלת. ברגע שהוא נכנס למיטה לישון, אני מתפרקת מבכי. אני לא מעכלת את זה. אימהות שולחות סרטונים של הילדים שלהם מספרים על הילד שלי, הילד שלי היה שם שעיר לעזאזל.
"הוא ספג את רוב האש. בגלל שהוא יותר גדול, הוא גם יודע לענות ולהחזיר מלחמה. ראיתי שינוי בהתנהגות שלו, הוא הפך למאוד אלים בחודשים האחרונים. כבר לא ידעתי מאיפה זה מגיע. ואז הבנתי. כל פעם שהוא מתנהג באלימות, נשרף לי הלב, כי אני יודעת מה גרם לו להתנהג ככה.
"מעכשיו, מפעל החיים שלי, זה לגרום לצוות של הגן לשלם על הכל. כל יום, כל דקה, תוקדש לדבר הזה".
יוסי חברה, מנכ"ל עמותת צדק לילדים מטה המאבק נגד התעללות בגיל הרך מסייע להורים. "בינתיים ההורים בגן הרלוונטי מלווים על ידי מטה המאבק והמשמעות לכך זה כוח, הם יזכו למעטפת תמיכה וליווי", הוא מסביר. "לא יתכן שבישראל 2021 הילדים מופקרים והכל בחסות חוק אחד. חוק המצלמות.
"אנחנו בעמותה פועלים לתיקון סעיף 8 בחוק המצלמות או לבטלו לגמרי ולאפשר מצלמות אונליין בכל הגנים. חוק המצלמות כפי שהוא היום אוסר על גן שרוצה בכך לאפשר שידור און ליין להורים והופך גננות שרוצות לנהל גן שקוף לעוברות על החוק. אני מקווה שהממשלה תתאפס על עצמה ותעצור את ההתעללות בגיל הרך". ¿
מנהלת הגן סירבה להגיב.
ממשטרת ישראל נמסר: "מייד עם קבלת התלונה אודות חשד להתעללות בגן ילדים המשטרה פתחה בחקירה אשר עודנה מתנהלת. מטבע הדברים לא ניתן בשלב זה למסור פרטים נוספים אך נדגיש כי היחידה החוקרת מבצעת את החקירה במקצועיות וברגישות תוך מתן קדימות בביצוע כלל הפעולות הנדרשות.
"אנו רואים בחומרה כל התעללות ופגיעה בקטינים וחסרי ישע ובהתאם, כל תלונה המתקבלת בהקשר זה נבדקת ונחקרת ביסודיות, במקצועיות וברגישות במטרה להגיע לחקר האמת, וכך גם תלונה זו".