מהו ייפוי כוח מתמשך? ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך המעביר את הסמכות לקבלת החלטות בשמו של אדם לאדם אחר. לעיתים ישנם מצבים בהם אנשים אינם נמצאים במצב של קבלת החלטות בשל בעיות בריאות כמו למשל מחלת אלצהיימר המשפיעה על היכולת של אותו אדם לתקשר עם אחרים. במקרה הזה, אין לאדם אפשרות לקבל החלטות. מדובר על מסמך משפטי המאפשר לתכנן את העתיד בשלב בו אנשים בעלי יכולת לקבל החלטות ולבצע פעולות.
1 צפייה בגלריה
משרד עו"ד דגן
משרד עו"ד דגן
משרד עו"ד דגן
(צילום: CANVA)
מה כולל ייפוי כוח מתמשך? מסמך זה הוא מסמך המאפשר לאדם למנות מישהו לפעול מטעמו ולקבל החלטות בשמו כאשר הוא אינו מסוגל לעשות זאת בעצמו. כאשר יש אדם מועמד לפעול מטעם הפרט, תהיה לו הכוח לפעול בשמו של הפרט, אך הסמכות הזו יכולה להיות מוסרת על ידי הפרט אם ישנה את דעתו. יש להם גם את היכולת לבטל או לבטל את המסמך הזה אם הוא נוצר.
בייפוי כוח זה אפשר למנות אנשים מהימנים בתור מיופי כוח אשר יקבלו החלטות בתחומים שונים בחיים. האדם אשר מנסח את ייפוי הכוח מכונה בחוק בשם הממנה- בתור הממנה אפשר לקבוע אילו עניינים יכללו במסגרת ייפוי הכוח ומה יהיו הסמכויות של מיופי הכוח.
ישנם מספר שימושים נפוצים למסמך וכעת נמנה אותם:
  • קבלת החלטות בתחום הבריאות.
  • ניהול עניינים כספיים ונכסים.
  • במקרה של מצב נפשי או פיזי בו אין יכולת לקבל החלטות.
כיצד פועל ייפוי כוח מתמשך? ייפוי כוח מסוג זה מאפשר לפרט למנות את אותו אדם במקרה בו הוא חסר כושר או חולה ואינו יכולה לעשות דברים כפי שהיה נהוג קודם לכן. מדובר על מסמך משפטי המאפשר למישהו להסמיך מישהו אחר לקבל החלטות בשמו כאשר הוא אינו יכול לעשות זאת בעצמו. הוא משמש לרוב כמסמך שבו הממנה יכול למנות אנשים לקבל החלטות רפואיות ועסקאות כספיות בשמם. ייתכן שמצבו הבריאותי של אדם זה המכונה הממנה לא תמיד זהה לזה שהיה בעת החתימה על טופס הבקשה, ולעתים קרובות נעשה שימוש במסמך כדי למנוע צוואה כאשר אין קרובי משפחה חיים אחרים.
ישנם מספר איזונים שמטרתם לוודא כי ייפויי הכוח נערך מבחירה ומתוך כוונה חופשית:
אישור על יד גורם מקצועי: ייפוי הכוח יאושר על ידי גורם מקצועי כמו עורך דין אשר אין לו עניין אישי אלא עבר הכשרה מתאימה.
הפקדה אצל אפוטרופוס כללי: קיימת חובת הפקדה אצל אפוטרופוס כללי אשר אחראי על ניהול מאגר הפקדות של ייפוי כוח מתמשכים.
האם ניתן לשנות את תנאיו של ייפוי כוח מתמשך קיים?
אם ברצונכם לשנות את תנאי ייפוי הכוח שלכם, אז תוכלו לעשות זאת על ידי דאגה מראש לכל הניירת באמצעות מעורבות של עורך דין אשר ינסח ייפוי כוח מתמשך חדש. הדבר שצריך לעשות קודם הוא ליצור מסמך חדש לגמרי שבו אפשר יכול לכתוב תנאים חדשים לייפוי הכוח. ישנן מספר סיבות מדוע מישהו ירצה לעשות זאת וחשוב ביותר להיוועץ עם עורך דין מומחה בתחום על מנת לערוך שינויים שונים במסמך. ייפוי כוח קיים ניתן לשינוי על ידי מי שחתם עליו במקור. אדם זה מכונה בדרך כלל "הממנה" ויש לו שליטה על כל זכויות קבלת ההחלטות שניתנו לאדם זה. השינוי במסמך צריך להיעשות בכתב ובנוכחות של עורך דין מקצועי.