מהו שומן? מהי קלוריה ומה הקשר ביניהם?

קלוריה היא דרך למדוד אנרגיה, ובלי להיכנס יותר מדי לפרטים, המשמעות שלה נוגעת לכמות האנרגיה שאנו יכולים להפיק מאוכל. כלומר, כל עוד מזון יכיל יותר ויותר קלוריות, כך נוכל להפיק ממנו יותר אנרגיה בתנאי שיש בו מרכיבים מהם הגוף יודע להפיק אנרגיה (פחמימות לדוגמא).

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: pixabay)

למה זה חשוב ומה הקשר לשומן? הגוף שלנו אוגר חומרים שמהם הוא יכול להפיק אנרגיה. כאשר יש לו מעט מדי אנרגיה להוציא לעומת כמות הדלק או החומרים להפקת האנרגיה, הוא אוגר אותו. זה פחות או יותר (ועל רגל אחת) הבסיס להבנת מנגנון ההשמנה של הגוף, והוא חשוב כדי שנבין שמדובר במנגנון שהוא לטובתנו, וצריך רק ללמוד לנצל אותו נכון. אם כן, השומן הוא מעין אנרגיה לא מנוצלת.

כיצד מפחיתים אחוזי השומן? גירעון קלורי

בנוסף לפעילות גופנית עליה נרחיב בהמשך, על מנת להפחית אחוזי שומן בגוף, עלינו להיות בגירעון קלורי, שהוא למעשה צריכה של פחות קלוריות מכמות הקלוריות שאנו מוציאים ליום על מנת לתפקד, כתוצאה מכך הגוף ייאלץ לעשות שימוש במאגרי האנרגיה החלופיים שלו וישרוף שומנים כאנרגיה.
מבחינת תזונה, חשוב שכל ארוחה לאורך היום תכיל כמות מספקת של חלבון, פחמימות מורכבות, המינרלים הדרושים, ויטמינים וסיבים תזונתיים החשובים ביותר לתפקוד תקין של הגוף. מומלץ להגביל את צריכת הסוכר והפחמימות הפשוטות. החלבון שהזכרנו, משמש להפחתת אחוזי השומן מאחר ומאכלים הכוללים כמויות גבוהות של חלבון מפחיתים את תחושת הרעב ומסייעים לגוף בבניית מסת שריר. כמות החלבון המינימלית לאדם בריא ליום היא כגרם אחד לכל קילו של משקלו הכולל. חלבון תוכלו למצוא בעוף, דגים, קוטג', ובעוד מגוון רחב של סוגי מזון. אם אתם מתקשים להגיע למנת החלבון היומית המומלצת ניתן להיעזר באבקות החלבון השונות, אותן מייצרות חברות גדולות ומוכרות כגון, הרבלייף.

ומה עם פעילות גופנית?

מעבר לחיזוק השרירים והעצמות ושיפור תפקודי לב ריאה, לפעילות הגופנית תפקיד חשוב ביותר בהורדת אחוזי שומן. ככל שנקפיד לבצע יותר ויותר פעילות גופנית, כך נעמיק את הגירעון הקלורי: נוציא יותר קלוריות ונצרוך מעט בהתאמה. חשוב מאוד לשלב אימוני כח שמסייעים בבניית מסת שריר, על מנת שזו לא תרד בעקבות הגירעון הקלורי. מומלץ מאוד שתהליך הורדת אחוזי השומן יהיה איטי ומדורג ככל הניתן. רק כך יהיה קל יותר על משקל יציב ואחוזי שומן נמוכים לאורך זמן.