משבר האקלים הפוקד את העולם בשנים האחרונות, לא פוסח על ישראל, המהווה Hot Spot במזרח התיכון, ומחייב את כולנו לשינוי דפוסי ההתנהגות. אם היינו צריכים הוכחות – מספיק שנראה את שינויי מזג האוויר שאנו חווים בישראל בשנים האחרונות – אירועי גשם קיצוניים, סערות, שיטפונות, הצפות, אירועי חום קיצוניים וממושכים, התפשטות מזיקים ומחלות ועוד.
1 צפייה בגלריה
רפי סער
רפי סער
רפי סער
(צילום: יח"צ)
העשור השני של המאה ה- 21 התחיל והסתיים באירועי מזג אוויר קיצוניים, שגבו מחירים גבוהים בנפש ורכוש. בדצמבר 2010 נספו 44 אנשים בשריפה ביערות הכרמל (שריפה שהתפשטה במהירות בעקבות יובש של 89 חודשים ללא גשם) ובפברואר 2020 מתו שלושה אנשים בשיטפונות בנהריה ובתל אביב - יפו.
השלכות משבר האקלים, גם אם לפעמים נשמע הדבר יותר כסיסמה או משהו שמעניין את בעיקר את תושבי אנטרקטיקה, משפיעות על כל אחד ואחת מאיתנו – ובראש ובראשונה השפעות כלכליות וסביבתיות קשות.
את תוצאות משבר האקלים כולנו חווים, ברחבי העולם. מעשי ידי האדם לאורך מאות ואלפי שנים, הובילו אותנו למשבר חמור העלול לסכן את עתידו של כדור הארץ, את עתידם של הילדים והנכדים שלנו, וזה הזמן שלנו להרים את הכפפה ולפעול, בנחרצות – לפני שיהיה מאוחר מדי.
ואנחנו לא מחכים. המושכות צריכות להיות בידיים של הרשויות המקומיות, שיכולות וצריכות לנהל את הנושא מהבחינה המקומית ולא לחכות להחלטות ורגולוציה ממשלתית וכך בדיוק אנחנו פועלים בכפר סבא.
כבר עכשיו ראשי הרשויות המקומיות באזור השרון מקדמים יחד תהליכים משותפים ופועלים יחד כדי להציל את חלקת האלוהים הקטנה בה אנו מתגוררים ומגדלים את ילדינו. כמו כן, באמצעות תקציבים מתאימים, תהיה לנו היכולת לנהל משברים, הפוגעים בכל אחת ואחד מתושבי הערים שאנו עומדים בראשותן. רק בשבוע שעבר התמודדנו עם האסון האקולוגי של זיהום הזפת בחופי ישראל. חופי השרון נמלאו זפת ובמקום בו המדינה לא פעלה, פעלו הרשויות המקומיות.
פליטות הפחמן שבני האדם מייצרים מגיעות משימוש באנרגיה, תחבורה, חקלאות, תעשייה – ונכון, מדובר בחלק מתהליך המודרניזציה, אבל אני רוצה מציאות אחרת – עתיד אחר לילדיי, לתושבי העיר שלי, לתושבי המדינה שלנו – וברור לי שאם כל אחד מאיתנו ינקוט בצעד קטן, אם כל רשות מקומית תוביל בתחומה מהלכים רחבים, לצד הורדה בכמות פליטות הפחמן – נוכל לייצר תקווה. אולי לא נצליח לחזור לטמפרטורה הממוצעת של כדור הארץ, אבל בהחלט נוביל שינוי.
חיזוק מערך החירום העירוני, התאמת היישוב לאקלים המשתנה, מוכנות להצפות והפחתת החום בעיר על ידי נטיעת עצים, ופתרונות הצללה, ניהול משק אנרגיה יציב ומקיים על ידי התייעלות אנרגטית וייצור אנרגיה מתחדשת, הטמעת דרישות סביבתיות בפרויקטים של תכנון ובנייה, שיקום ערכי טבע וחיסכון במשאבים – הם רק חלק קטן מהצעדים שאנחנו יכולים לנקוט ונוקטים כבר היום.
רשויות שינהלו היום את השינוי בחוכמה, יכינו את עצמן ויספקו לתושביהן כלים להתמודדות עם השינויים - צפויות לצמצם נזקים ולהסתגל לסביבה החדשה ביתר קלות.
בסופו של דבר - העתיד בידיים שלנו. כדור הארץ בידיים שלנו. אנחנו כבר פועלים עבורו, ממתינים לשאר שיצטרפו.