3 צפייה בגלריה
תחנת הכיבוי בכפר סבא (צילום: אסף פרידמן)
תחנת הכיבוי בכפר סבא (צילום: אסף פרידמן)
תחנת הכיבוי בכפר סבא (צילום: אסף פרידמן)
האם עיריית רעננה מונעת את הקמתה של תחנת כיבוי אש בעיר, מטעמים תקציביים, למרות ניסיונות חוזרים ונשנים מצד הנציבות הארצית לכבאות והצלה לקדם את המהלך המשותף, זה כשנתיים? כך לפחות עלה ממכתב שקיבל בשבוע שעבר המועמד לראשות העירייה, ארז ברט, מהנציבות, כמענה לפנייתו בנושא. מאוחר יותר שינתה הנציבות את גרסתה.
ברט פנה בשבועות החולפים לנציבות הארצית, וטען כי לקראת חודשי הקיץ רעננה זקוקה לתחנת כיבוי אש בעיר. "עקב צמיחתה של רעננה והפיכתה לעיר גדולה, אני סבור כי חובה להקים בה תחנת כיבוי אש, או לכל הפחות נקודה של מכבי אש", כתב.
"מדובר במחדל שעלול להביא לאסון. לא יכול להיות שאנחנו צריכים לסמוך על תחנת כיבוי האש האזורית, הנמצאת בכפר סבא. הפקקים הבלתי-נסבלים בעיר, והסתימה של עורקי התנועה בנתיבים בין ערי השרון בשעות הבוקר ואחרי הצהריים, עלולים לגרום למצב שבו שריפה שתשתולל ברעננה לא תכובה, בשל הזמן הרב שיידרש לכבאיות להגיע מתחנת כפר סבא, שממונה למעשה על רעננה".
בתשובה שקיבל באחרונה ברט מיריב אגמון, מבקר נציבות הכבאות הארצית, עלה, כי הבעיה אינה טמונה בנציבות, אלא דווקא בעיריית רעננה. "קלעת לדעתנו. אנו מנסים, זה כשנתיים, ליזום מהלך משותף, עם עיריית רעננה, להקמת מתחם חירום אחוּד בעיר", השיב אגמון לברט.
"לשם כך נשכרו שירותי מתכנן, הוכנו הסכמים בין הרשות המקומית למדינה, אך לצערנו העירייה הפסיקה את הפרויקט, מסיבות תקציביות. על רקע האמור לעיל, ביקשנו כי מחצית מהקרקע תוקצה לנו ישירות, ואנו נבנה בעצמנו תחנת כיבוי אזורית במקום. לצערנו, ההסכם בין נציבות כבאות והצלה/מדינת ישראל, לבין העירייה מתנהל בעצלתיים".
השבוע קיבל ברט מכתב נוסף מאגמון, רק שהפעם טען מבקר הנציבות, כי הגורם לעצירת הפרויקט הוא דווקא המדינה. "בשיחה נוספת עם סגן נציב כבאות והצלה, אשר אמוּן על הנושא, אבקש לחדד כמה נושאים, כדי שלא יובנו שלא כהלכה: נציבות כבאות והצלה ועיריית רעננה פועלות במשותף, כדי לבנות תחנת כיבוי אזורית לרעננה", כתב הפעם אגמון. "לשם כך, אכן בוצעו כמה מהלכים, לצורך הקמת מרכז חירום הכולל כבאות והצלה, מד"א, משטרת ישראל והרשות המקומית.
עקב העובדה, שכמה שותפים פרשו מהמרכז האחוד, השיבה עיריית רעננה לבקשתנו, להקצות לנו מחצית מהמגרש הקיים, להקמת תחנת מכבי אש. אכן, לצערנו, ההסכם בין מדינת ישראל לעירייה מתנהל בעצלתיים, שלא באשמת/אחריות העירייה, אלא עקב הנחיות חדשות, אשר פורסמו על ידי משרד הפנים".
כך או כך, בעוד לא ברור מי באמת אחראי לעצירת הפרויקט החשוב, נכון לימים אלה נעצר הפרויקט ואינו מתקדם.
3 צפייה בגלריה
נאווה בוקר ואופיר אקוניס בביקור בתחנה בכפר סבא ב—2012 (צילום: לירון אלוני)
נאווה בוקר ואופיר אקוניס בביקור בתחנה בכפר סבא ב—2012 (צילום: לירון אלוני)
נאווה בוקר ואופיר אקוניס בביקור בתחנה בכפר סבא ב—2012 (צילום: לירון אלוני)
למנוע את האסון
בעקבות התגובה שהתקבלה ממשרד הנציבות, טוען ברט השבוע: "מדובר במחדל עירוני. לא יכול להיות שבעיר כמו רעננה אין תחנת כיבוי אש, ואנחנו נאלצים להסתמך על שכנינו ממזרח בכפר סבא, או על שכנותינו הרצליה ורמת השרון, אשר גם בהן יש תחנות כיבוי אש. אני קורא לראש העירייה הנוכחי, איתן גינזבורג, להקים בדחיפות נקודת כיבוי אש בעיר, למען ביטחון תושבי העיר".
עם קבלת התשובה המתוקנת מהנציבות, מסר ברט: "ההתנהלות השערורייתית של העירייה בעקבות פנייתי לכיבוי אש, להקמת נקודת כיבוי ברעננה, מוכיחה בפעם המי יודע כמה שצריך להגיד די לפוליטיקה הישנה. נציבות הכבאות וההצלה מבינה את הצורך החיוני והדחוף בהקמת תחנת כיבוי אש ברעננה. על אף הניסיון המסורבל והמגוחך להעביר את האחריות לעיכוב מעיריית רעננה אל ההנחיות החדשות של משרד הפנים, השורה התחתונה היא, שמתן הפתרון הבטיחותי החיוני לתושבי רעננה אינו מתממש".
עמירם מילר, לשעבר יו"ר איגוד השרון לכבאות וחבר מועצת העיר כפר סבא, מוסיף כי "התוכנית להקמת תחנת כיבוי ברעננה נראתה לי בזמנו ראויה. אינני יודע מה הסיבה לכך שהיא הופסקה, אבל צריך למצוא דרך לקידום הנושא. הצורך בתחנת משנה בערים צפופות הוא צורך גדול וחשוב. משך הזמן הוא קריטי, ויכול לעלות בחיי אדם. כמו כן, הבנייה לגובה באיזור התעצמה בשנים האחרונות, ולא תמיד אפשר לסמוך על מערכות הכיבוי העצמי שיש בקומות הגבוהות בבנייני המגורים".
גם מי ששימש עד לא מזמן מפקד תחנת הכיבוי בכפר סבא, ופרש מתפקידו בתחילת החודש שעבר, טפסר אלי מרציאנו, מביע תרעומת: "אין זה סוד שאנחנו רוצים מאוד שתקום תחנת כיבוי ברעננה", אומר מרציאנו, ששירת במערך הכבאות 40 שנה, ופיקד על התחנה האזורית בכפר סבא במשך 16 שנים, עד החודש שעבר.
"בשביל זה עשינו לא מעט, והיתה התקדמות ניכרת. בזמנו, ראש עיריית רעננה, זאב בילסקי, נתן לנו קרקע של שני דונם למטרת הקמת התחנה, וקידמנו את העניין די מהר. בסיוע אדריכל, הוצאנו תוכניות וכבר ראינו את התוכנית לקראת ביצוע. מסיבות כאלה ואחרות, התהליך הופסק על ידי העירייה.
"כמה פעמים ביקרתי בעירייה בנושא. נפגשתי עם גורמים בכירים, גם מטעם המחלקה המשפטית, וגם עם סגן נציב הכבאות וההצלה שעסק אז בנושא, ומאז לא היתה התקדמות. אני חושב שיהיה ראוי להקים תחנה גדולה עם שטח גדול, שתאפשר אימונים ותרגולות לכבאים, ופיזור תחנות לקיצור זמני תגובה, למען כלל התושבים במרחב".
ממידע שהגיע ל"ידיעות השרון", מינהל הדיור הממשלתי, האמון על כלל ההתקשרויות עם הרשויות המקומיות, כגון כאלה עם גופי הצלה וחירום, עצר את כל ההתקשוריות החוזיות, עד להודעה חדשה.
תחנה מיושנת וקטנה
המהלכים להקמת תחנת כיבוי אזורית וחדשנית מתנהלים זה שנים מספר. ביולי 2012 הגיעה לתחנת הכיבוי בכפר סבא חברת הכנסת נאווה בוקר, מקימת השדולה לקידום ולחיזוק מערך הכבאות בארץ, ונדהמה לגלות תחנה מיושנת, מחסור במקום לאימונים, וכבאי אחד על כל 11 אלף תושבים.
בוקר, אלמנתו של תנ"צ ליאור בוקר, שנספה באסון הכרמל, נפגשה אז עם מרציאנו בנושא, והוא שטח בפניה את התנאים הקשים שבהם נאלצים כבאי השרון לעבוד. "בתחנה יש רק שני חדרי לינה, המספיקים לארבעה כבאים בלבד, ומצבם הפיזי ירוד ביותר", אמר אז מרציאנו.
"שאר הכבאים ישנים בקרוואנים. גם אם יתגברו את המערך בכבאים נוספים, אין לי מקום בעבורם. אין לנו מקום להתאמן, אנחנו לא יכולים לפתוח את המנופים ואנו מוציאים את כל המשמרת פעמיים-שלוש בשבוע לשטח, שנמצא שלושה קילומטרים מכאן, כדי להתאמן, דבר שמערים עלינו קשיים לוגיסטיים רבים".
לאחר שביקרה במקום, עם בילסקי (שכיהן אז כחבר כנסת) ועם יו"ר השדולה, ח"כ אופיר אקוניס, אמרה חברת הכנסת נאווה בוקר: "אני מזועזעת ממצבה החמור של התחנה, האמורה לספק שירותי כבאות והצלה ל-400 אלף תושבים. לא ייתכן שבמדינה מתקדמת יפעלו כבאים במבנה משנת 1950, שלא שוקם מאז. צריך להציל את המצב לפני שיהיה מאוחר מדי".
בדוח ביקורת חמור, שפירסם בזמנו מבקר עיריית רעננה, משה הנדין, נכתב כי התחנה, שבה מועסקים 32 כבאים וקציני מבצעים, סובלת ממחסור חמור בתקני כוח אדם, מה שמוביל לכך שכל כבאי מופקד למעשה על 10,000 תושבים. בנוסף, טען הנדין בדוח, בתחנה נמצאים בשימוש כלי רכב מיושנים, התקציב קטן וזמן התגובה ממושך באופן יחסי, בשל המחסור בכבאים ובתחנות משנה.
מרציאנו הודה אז, כי די שיתרחש אירוע אחד גדול והתחנה תישאר בלי כבאים שמאיישים אותה, וכי יש צורך להחליף באופן מיידי שלוש כבאיות, בנות 35-25 שנה, הנמצאות בתחנה.
בתחנה אמרו אז, כי "אנחנו צריכים להגיע מהתחנה שלנו גם לאזורים מרוחקים, דוגמת תל מונד, ומי שזקוק לחילוץ מהיר עלול להיקלע למצב אמיתי של מצוקה. חייבים בדחיפות להקים נקודות הזנקה נוספות, לפני שיקרה כאן אסון... המצב כיום הוא מצב מסוכן לתושבים, ואנחנו זועקים את זה כבר הרבה זמן".
3 צפייה בגלריה
 אלי מרציאנו (צילום: עמית שעל)
 אלי מרציאנו (צילום: עמית שעל)
אלי מרציאנו (צילום: עמית שעל)
מחסור בתחנות משנה
גם בהוד השרון, התהליך להקמת כיבוי בעיר אינו מתקדם כמו שקיווה מרציאנו: "בחנו פעמים מספר את הנושא, ואת האפשרות למציאת קרקע מתאימה, בפגישות עם ראש עיריית הוד השרון, חי אדיב, וזה לא יצא לפועל עד היום. חבל מאוד, מפני שבהוד השרון יש צורך בתחנת כיבוי, כמו בכל עיר גדולה אחרת".
אם תקום תחנת כיבוי ברעננה, תחנת כפר סבא תהפוך על פי התוכנית לתחנת משנה, ותחנת רעננה תהיה תחנה אזורית. "אני מקווה מאוד שעיריית הוד השרון גם היא תעניק קרקע להקמת תחנת משנה, וכך נוכל לעשות פריסה נכונה בכל השטח, ולקצר זמני תגובה להצלת חיים", אומר מרציאנו.
בעניין חשיבות הקמת התחנה, מדגיש מרציאנו, כי הסיבה העיקרית להקמת תחנה אזורית גדולה, היא שטח ראוי לכל הכבאים במרחב. "מבחינה מקצועית, היחידה המבצעית מתפקדת בצורה מדהימה, הם אנשים מנוסים מאוד ומקצועיים מאוד, ויש די צוותים", הוא אומר.
"הבעיה העיקרית היא, שתחנת כפר סבא היא תחנה קטנה מבחינת השטח. לצורך אימונים, הכבאים נאלצים לצאת לאצטדיון הכדורגל בכפר סבא, שם יש מרחבים מתאימים, וזה דורש מהם לוגיסטיקה לא פשוטה בכל פעם מחדש, פעמיים ושלוש בשבוע. אם תקום תחנה אזורית גדולה ברעננה, אפשר יהיה למנוע את הטרטור שנוצר ביציאה לאימונים".
עוד נושא שמטריד את מרציאנו, בנוגע לשטח התחנה בכפר סבא, הוא נושא המחלקה למניעת דלקות של בטיחות אש, הממוקמת בשנים האחרונות בתחנת המשנה בצור יגאל, מפאת חוסר מקום בתחנה בכפר סבא. "כדי להוציא אישורי בטיחות למניעת דלקות, אנחנו נדרשים להגיע למחלקה בצור יגאל.
העובדים במקום הם חלק בלתי-נפרד מסך העובדים וממדורי התחנה, זאת מחלקה שלנו שהיתה צריכה לשבת אתנו בתחנה", הוא אומר. "הגיע הזמן שתקום תחנה אזורית גדולה ברעננה, שתהיה ראויה לכבאים בשנת 2018".
תגובות
מעיריית רעננה נמסר: "עיריית רעננה רואה חשיבות גדולה בהקמת תחנת כיבוי בשטח העיר. העירייה פועלת במשותף עם נציבות כבאות והצלה כדי להקים תחנת כיבוי אזורית ברעננה".
מעיריית הוד השרון נמסר: "קיים שיתוף פעולה מלא בין העירייה לכבאות הארצית, התקיימה פגישה בנושא עם מ"מ נציב כבאות ראשי ואנו נמצאים בעבודת מטה להקמתה של תחנת כיבוי אש בעיר".
ממשרד הפנים נמסר: "משרד הפנים לא פירסם הנחיות חדשות או ישנות הנוגעות להקמת תחנת כיבוי או להקמת מבנים בכלל".