"זה היה הדבר הכי משפיל שחוויתי בחיים". כך סיפרה היום (רביעי) בדמעות יוליה (ג'ול) פשננקו ל"מיינט". פשננקו, נכה המתניידת על כיסא גלגלים, ביקשה לעלות על קו 1 של חברת דן לכיוון התחנה המרכזית בעיר. לטענתה, נהג האוטובוס סירב לפתוח עבורה את הרמפה ובהמשך צעק על אמה, כשניסתה להסב את תשומת ליבו, ואף צעק עליה מול כל הנוסעים.
2 צפייה בגלריה
יוליה (ג'ול) פשננקו
יוליה (ג'ול) פשננקו
יוליה (ג'ול) פשננקו. הושפלה
(צילום: פרטי)
האירוע התרחש ביום שישי האחרון, סמוך לשעה 12:00, אז הגיעה יוליה יחד עם אחותה ואימה אל תחנת האוטובוס הסמוכה למתחם בסר סיטי במטרה לעלות על קו 1 לכיוון התחנה המרכזית. "בדרך כלל אני עושה את הדרך במרחקים כאלו בעזרת כסא הגלגלים הממונע שלי בלבד, אבל היה חם מאוד וכבר לא הרגשתי טוב והייתי חייבת לעלות על אוטובוס", היא מספרת.
"כשהוא הגיע, סימנתי עם היד לנהג שיראה אותי. התקדמתי לכיוון הדלת, המתנתי, אבל ראיתי שהוא לא מגיע לפתוח את הרמפה. אחרי זמן קצר, אמא שלי ניגשה אליו ובהתחלה הוא אפילו לא פתח לה את הדלת. אחרי שדפקה עליה בעדינות כדי להסב את תשומת ליבו הוא פתח ושאל מה היא רוצה. אמא שלי הסבירה שיש אישה נכה שצריכה שהוא יפתח עבורה את הרמפה אז הוא ענה לה 'לכי תפתחי לה את'. כשהיא אמרה לו שהיא לא יכולה לעשות את זה וזה חלק מתפקידו הוא כעס וצעק עליה: 'את אישה רעה' שכל מי שמסביב שומע את זה. אמא שלי לא עשתה שום דבר רע וזה הכניס אותי לשוק. אחר כך הבנתי שזו הייתה רק ההתחלה".
מה קרה לאחר מכן?
"הנהג התקדם לכיוון שלנו ואמר לנו 'אל תשמשו בקלף של הנכה' ובסופו של דבר פתח את הרמפה בצורה כל כך אגרסיבית שכמעט ונפגענו ממנה. באותו רגע אמרתי לאמא שלי שאני לא רוצה לעלות לאוטובוס, אבל היא שכנעה אותי ואמרה שהכל יהיה בסדר".
אלא שמבחינתה של יוליה, המצב רק הלך והתדרדר. "התחלנו לעלות לאוטובוס תוך כדי שהנהג צועק עלי 'יאללה, את מעכבת את כל האוטובוס!', למרות שהוא זה שעיכב אותנו. בנוסף, היה אדם שתפס את המקום שמיועד לכסא גלגלים, כך שניסתי להתמקם בדרך כלשהי תוך שהנהג ממשיך לצעוק 'יאללה, כנסי' ורק מלחיץ אותי עוד יותר. הוא פשוט שם אותי ללעג מול כל האוטובוס. כולם הסתכלו עליי וזו הייתה הרגשה לא טובה. כל הנסיעה החזקתי את עצמי כי הרגשתי שאני זזה מצד לצד. למרות כל היחס מהנהג, אף אחד מהנוסעים לא התערב ועניין אותם רק שהוא ייסע. כל הסיטואציה הזו שברה אותי".

2 צפייה בגלריה
האוטובוס שסירב לפתוח את הרמפה
האוטובוס שסירב לפתוח את הרמפה
האוטובוס בו התרחש המקרה המשפיל
(צילום: פרטי)

"כשצלצלתי בפעמון כדי לרדת ברחוב בר כוכבא הייתה לי הרגשה ששוב יקרה משהו, ואכן הנהג עצר במרחק יחסית גדול מהמדרכה ושוב לא הגיע לפתוח את הרמפה. מי שעשה את זה היה אדם שהציג עצמו כנהג של החברה גם כן ששהה באותו זמן באוטובוס. המרחק הגדול מהמדרכה יצר שיפוע מאוד מסוכן והרגשתי שאני כמעט נופלת עד שהגעתי למדרכה".

השפלה באוטובוס בפתח תקוה
(צילום: פרטי)

מה עבר לך בראש אחרי הנסיעה הזאת?
"עד היום פגשתי בנהגים מקסימים מאוד, שירותיים ואדיבים ששואלים לשלומי אבל בדבר כזה בחיים לא נתקלתי. יחס הכי משפיל ודוחה שיכול להיות. זה הרבה מעבר לחוסר אנושיות".
איך המקרה השפיע עלייך?
"אני לא יוצאת מהבית מאז. אני כל הזמן מתעסקת בזה וזה לא מרפה ממני. האירוע השפיע עליי בצורה קשה ואני לא יודע איך זה היה משפיע על מישהו אחר אם היה עובר את זה. אני צעירה, בת 30, ועם כל מה שעובר עליי עדיין מגדירה את עצמי כאישה חזקה אבל זה שבר אותי. זו פגיעה בזכות הכי בסיסית של בן אדם".

קראו גם:
יוליה מציינת כי בעקבות האירוע פנתה לחברת דן, וכעת היא עומדת בפני הגשת תביעה נגדה ונגד הנהג באופן אישי. "מאז שפרסמתי את המקרה ברשתות החברתיות, אני שומעת על אנשים נוספים שחוו אירועים דומים ואני חושבת שזה הרבה יותר רחב מהמקרה שלי", היא אומרת. "אם אני צריכה להיות זו שתעלה את הנושא לסדר היום, אז אין לי ברירה אבל לפחות אני מרגישה שאני עושה משהו טוב למען אוכלוסייה לא קטנה במדינה".
מחברת דן נמסר בתגובה: "חברת דן רואה חשיבות רבה בהנגשת השירות לאנשים עם מוגבלות, ולכן מקפידה על מתן שירות נגיש ושוויוני לכל אדם, תוך השקעת משאבים רבים בביצוע התאמות הנגישות הנדרשות, לרבות באמצעות אוטובוסים נגישים ועריכת הדרכות עיוניות ומעשיות לנהגים. יובהר כי עם קבלת התלונה, הנהג זומן לבירור וכעת פרטי המקרה בבדיקה מעמיקה.אנו מתנצלים על אי הנעימות שנגרמה לנוסעת ועושים כל שביכולתנו כדי לברר את עובדות המקרה ולוודא שמקרים מהסוג הנטען לא יקרו".