עשית מעשה טוב? קבל הנחה. יוזמה חברתית ייחודית של תושב כפר סבא משה מרקביץ מתחילה לסחוף את המדינה. עיקרה של היוזמה: אפליקציה כלכלית חברתית, המתרגמת מעשי נתינה לזולת למטבעות כמותיים: "מדובר במערכת שתאפשר לפרגן, לתגמל ולהכיר תודה בעבור מעשים טובים שנעשו עבורך ושבה כולנו מרוויחים".
1 צפייה בגלריה
מרקביץ' והמערכת שתתבסס על מעשים טובים שיתורגמו למטבעות
מרקביץ' והמערכת שתתבסס על מעשים טובים שיתורגמו למטבעות
מרקביץ' והמערכת שתתבסס על מעשים טובים שיתורגמו למטבעות
(המחשה: shutterstock)
קראו גם >>>>
מרקביץ', (42) נשוי ואב לשלושה, מתכנת הייטק בעבר, אופטומטריסט ופעיל חברתי, החליט כי עיקר הבעיות של החברה שלנו נעוץ בעובדה שאנחנו מפולגים, ולדעתו המיזם שלו יגרום לא רק לאחדות, אלא גם לחברה צודקת יותר, שגם תמגר הרבה חוליים בחברה: "הניצוצות לרעיון צצו במחאת יוקר המחיה של 2011", מספר השבוע מרקביץ', "הבנתי שאנחנו חיים במערכת כלכלית תחרותית של מנצחים ומפסידים שמבוססת על חוב ומאלצת אדם לדאוג לעצמו קודם כל.
"רוב הצרות בחיים שלנו נובעות מהאופן שבו אנחנו מתייחסים או לא מתייחסים אחד לשני. אף פעם לא עשינו מאמץ משותף, ואני חושב שעכשיו הגיע הזמן, באמצעות הטכנולוגיה, להרים פלטפורמה שתאפשר לפרגן, לתגמל ולהכיר תודה בעבור מעשים טובים שנעשו עבורך ושבה כולנו מרוויחים".
כיצד המערכת אמורה לעבוד?
"מדובר על מערכת כלכלית, שלא תחליף את המערכת הקיימת, אלא תשתלב בתוכה. המערכת תתבסס על מעשים טובים שאחד יעשה לאחרים באופן אישי ואלה יהיו מוערכים לא רק על ידי 'תודה', אלא גם על ידי צורת תגמול (מטבע מדליוני דיגיטלי בעיצוב אישי) שתאפשר לזה שנתן לקבל גישה למצרכים והנחות שיעודדו אותו לפעול באופן חיובי לאחרים ולסביבה".
איך זה יקרה?
"זה יבוא לידי ביטוי באפליקציה שמחלקת לכל אדם מטבע אחד ליום. האדם שמקבל את המטבע מהמערכת לא יוכל להשתמש בו לעצמו, אלא רק לתת אותו לאחר על מעשה טוב שנעשה עבורו".
על השאלה איך האדם יעביר את המטבע, עונה מרקביץ': "באינטראקציה פיזית אישית, בעולם התכנות זה נקרא תקשורת לטווח קצר - NFC. על ידי הצמדה של שני הטלפונים, כך ששני הצדדים צריכים להיות אחד ליד השני בעת ההעברה. או לחילופין, אדם יוכל במהלך היום גם לאסוף פרטי אנשים שפגש באופן אישי ופיזי ויחליט בסוף היום מי היה הכי ראוי לקבלת המטבע".
ומה הוא עושה עם המטבע הדיגיטלי?
"כשאדם מקבל את המטבע מאדם אחר עבור המעשה הטוב שהוא עשה, הוא יוכל להשתמש במטבע, או המטבעות שהוא צבר, בעסקה שבה בית עסק שמשתף פעולה עם היוזמה, נותן הנחה בצורה של תשלום במטבעות אלה. יהיו כמובן הגבלות וכללים נגד כל מיני קומבינות שיורידו את ערך המטבע כי אנשים לא עשו באמת משהו שמגיע עבורו פירגון וגם אלגוריתם שמבטיח שאנשים אינם מנסים לרמות את המערכת. כמו כן, באופן שבו כתוב האלגוריתם תימנע ריכוזיות של המטבע".
אנשים ישתפו פעולה עם זה?
"ברור, עשיתי סקר מקצועי עם מלווה שבדק מאות אנשים בשלוש ערים גדולות במרכז והציע להם את הרעיון, 68 אחוז מהנשאלים גילו עניין רב בזה, וטענו כי הם ישתתפו בו אם הוא ייצא לפועל".
ומה עם בעלי העסקים?
"ערכנו סקר מדלת לדלת בין עשרות בעלי חנויות בתל אביב, ראשון לציון, פתח תקווה, בני ברק וכפר סבא, שגם אותם שאלתי אם יהיו מוכנים לשתף פעולה עם המיזם. 37 אחוז מבעלי העסקים הקטנים אמרו שהיו שמחים לשתף פעולה ולהפוך לעסקים חברתיים. אגב, כל העסקים שיהיו חברים במיזם יקבלו תו עסק חברתי, שאותו יציגו בבית העסק".
המיזם התחיל לסחוף רבים כאמור, ומרקביץ' הבין כי הרעיון שלו מתחיל לקרום עוד וגידים ושהוא צריך קצת סיוע כלכלי לפיתוח המיזם וגם מאנשים אחרים השותפים לחזונו: "התחלתי לבד, והרעיון שלי כבר הדליק שני חברים. הראשון הוא עומר, שמכהן כראש מערך סייבר וטכנולוגיה במערכות הבריאות, ויש לו ידע להקים את התשתיות ולהתעסק עם שרתים ושירותי המחשוב. השני הוא שרון, שיש לו ניסיון בתחום הבלוקצ'יין (טכנולוגיה המאפשרת פעילות עסקית מאובטחת באינטרנט) והקריפטוגרפיה (מערכות הצפנה). יש גם בית תוכנה שמוכן לקבל את המיזם הזה לחממה שלו, בה הוא יתן את שירותיו שיאפשרו להוציא את האפליקציה לאור, כך שתהיה זמינה בכל מכשיר נייד. הבעיה שכל הנושא הזה – פיתוח האפליקציה, תשתית שרתים וכדומה, יעלה כ־223 אלף שקל, ולכן יצאתי בקמפיין מימון המונים באתר גיב בק (לחצו כאן). אני לא מצפה שאנשים ישימו פה סכומי כסף גדולים. אני באמת חושב שהמיזם הזה יעודד אנשים להרים את הראש מהמסך ולצאת מהבועה שלהם, וגם תעודד עסקים קטנים המתחרים במונופולים ותאגידי ענק. יכולה להיות פה כלכלה בריאה יותר".