בשעה שעיריית כפר סבא מתהדרת בחזותו הצפויה של רחוב ויצמן עם סיום עבודות הפיתוח והשדרוג במסגרת פרויקט "מהיר לעיר" - תושבים המתגוררים לאורך הרחוב (בשיכון תקומה) וברחובות המתחברים אליו (הגליל, תל חי, משה דיין, נורדאו, הראשונים) מתלוננים על השלכות השינויים בהסדרי התנועה וחסימת כבישים ונתיבים.
1 צפייה בגלריה
ההורים על רקע תמרור האין כניסה
ההורים על רקע תמרור האין כניסה
ההורים על רקע תמרור האין כניסה
(צילום: יאיר שגיא)
קראו גם >>>
מאז הסתיימו העבודות על נתיב התחבורה הציבורי בצד הצפוני של רחוב ויצמן, נחסמה היציאה מרחוב הגליל לויצמן. הגליל הפך לחד סטרי מדרום לצפון עד לרחוב הכרמל, וכתוצאה מכך הנוסעים בחלקו הצפוני של הגליל דרומה ומעוניינים להגיע לויצמן צריכים לפנות ברחוב הכרמל ומשם לרחוב העמק או לרחוב תל חי (דרך הכיכר העמוסה שכבר הפכה לצוואר בקבוק).
קושי מיוחד נוצר להוריהם של כ-80 פעוטות שצריכים להגיע בכל בוקר לשלושת הפעוטונים שברחוב הדר, שהוא חד סטרי. לבאים ברחוב הגליל מכיוון צפון נחסמה הפנייה שמאלה להדר ועליהם להאריך את מסלול נסיעתם דקות ארוכות בנתיבים פקוקים, דרך זמנהוף, משה דיין, ויצמן וחזרה לגליל ומשם להדר. "יש לי שני ילדים בפעוטונים, בני שלוש וחצי שנה", אומרת חברת מועצת העיר יעל סער. "בעלי מביא את הילדים בבוקר, ולפעמים מעדיף לעשות זאת ברגל כי הנסיעה במכונית התארכה מאוד".
אפרת יונאי הוסיפה: "צריך לעשות סיבוב של קילומטר וחצי בפקקים של הבוקר. חלק מהפעוטות בפעוטונים הם ממש תינוקות ואי אפשר להביא אותם תמיד ברגל. לא מבינה למה צריך היה להפוך את הגליל לחד-סטרי, זה רחוב רחב ולא הייתה בו אף פעם בעיה".

"פגיעה קשה"

"אין כל הגיון בהחלטה להציב תמרור אין כניסה לפני הפנייה לרחוב הדר", אמר השבוע פרופ' משה אגמי תושב האזור, "זו פגיעה קשה באיכות חיינו שכן רחוב הדר הוא בעצמו רחוב חד סטרי, וכך ההגעה אליו מחייבת סיבוב גדול ומיותר דרך רחוב ויצמן. כמו כן, מכיוון שילדי רחוב הדר משובצים לבית הספר גורדון, הורים שמעוניינים להביא ולהחזיר את הילדים לבית הספר וממנו נדרשים לסיבוב זה בשעות העומס של הבוקר. בנוסף חסימת הפנייה שמאלה מהגליל לרחוב הדר תזרים את כל התנועה מרחוב הגליל לרחוב הכרמל ותייצר שם עומסים כבדים".
"ב-1 בספטמבר צפוי באזור פיצוץ מטורף. צריך להנדס את התנועה ברחוב מחדש", אומר תושב נוסף.
יונאי מצביעה גם על ביטול הפנייה שמאלה ממשה דיין לויצמן. "כך אי אפשר להגיע ל-531 או לכביש 40, וזה מחייב לנסוע ברחוב ויצמן הפקוק".
חברת המועצה סער מציינת שהשינויים בהסדרי התנועה ברחוב הגליל פגעו גם בכל מי שחייב להגיע מכיוון צפון למרפאת "הכללית" שבחלקו הדרומי של הרחוב, ונגזר עליו לתמרן ברחובות הסמוכים. "פניתי לוועדת התנועה בעירייה לדון בשינויים בהסדרי התנועה", היא אומרת.
בעקבות פניית "ידיעות השרון" לעיריית כפר סבא ולנוכח המאבק הציבורי, החליטה העירייה ביום רביעי סמוך לסגירת העיתון להזיז את השלט אין כניסה אחרי רחוב הדר ובכך לאפשר פנייה שמאלה. בעיית הורי הילדים בפעוטונים נפתרה אך בעיות תנועה אחרות עדיין קיימות, בין היתר, בגלל הפיכת רחוב הגליל לחד סטרי.

מצוקת חניה

"אנחנו לא מתנגדים לנת"צ", מדגישה ליהיא גוט מרחוב ויצמן 190 בשיכון תקומה, "אבל העבודות על הנתיב הדרומי שיתחילו בשבוע הבא ישפיעו לרעה על תנאי חיינו. כבר חסמו את הכניסה לנורדאו מכיוון ויצמן, ומי שרוצה להגיע לנורדאו צריך לעשות סיבוב גדול דרך רחוב הראשונים. לקחו לנו את החניות המאולתרות שאושרו לנו ברחוב נורדאו פינת ויצמן. הם מיועדות לדחפורים ולשאר כלי העבודה. הבטיחו לנו שיכשירו לנו חנייה בכניסה האחורית של הבניין. כמו כן נטרלו את פח האשפה המוטמן שהיו בסוף הבניין ואנחנו לא יודעים איזה פתרון יהיה לאשפה בחודשיים שבהם ייערכו העבודות בצמוד לבית שלנו".
לטענת גוט, קומץ אנשים (שחלקם כבר לא גרים בשכונה) הוזמן למפגש שיתוף. "אני בתור ועד הבניין לא הוזמנתי לאף כינוס בעניין הנת"צ ולו פעם אחת. ראש העירייה הבטיח שיקפיא את הנת"צ עד שפרויקט פינוי תקומה ייצא לדרך. יצאנו מרומים".
מהעירייה נמסר: "כמו כל פרויקט בסדר גודל לאומי, עבודות תשתית יוצרות אי נעימות לסביבה אך חשוב לזכור כי מדובר בתקופה זמנית בלבד, כאשר בסיום העבודות יביא הפרויקט לשינוי מהותי לטובה. באשר לטענה חסרת השחר על חוסר שיתוף ציבור: אחת הסיבות לעיכובים בעבודות לנת"צ, הן תולדה ליישום תהליך שיתוף הציבור".