"אנחנו הולכים לקראת כאוס תחבורתי וקריסה של מערכות תשתית בכפר סבא", כך טוענים המתנגדים לתוכנית להוספת 3,500 יחידות דיור במזרח כפר סבא שאושרה השבוע להפקדה. התוכנית עוסקת בהקמת שכונה חדשה בשטח של כ-646 דונם, בחלק הצפון מזרחי של כפר סבא (ותמ"ל צופית) אשר כוללת תמהיל מגורים מגוון בהיקף של כ-3,500 יח"ד, כ-50,000 מ"ר לתעסוקה, כ-15,000 מ"ר למסחר וכ-400 יח"ד לדיור מיוחד. "מדובר בתוכנית גרועה בכל היבט, נגיש בג"ץ כנגדה אם תאושר במתכונתה הנוכחית".
4 צפייה בגלריה
הדמיית התוכנית
הדמיית התוכנית
הדמיית התוכנית
(צילום הדמיה: קורין אדריכלים)
קראו גם >>>

המתנגדים: "תוכנית הרסנית"

מדובר בתוכנית שתחילתה בסוף שנות ה-90, שנדמה היה שבוטלה, אך בזמן האחרון קידמה אותה עיריית כפר סבא והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל). על פי התוכנית שאושרה להפקדה, צפויות להיבנות בשטח שמצפון לעיר, על 646 דונם של האדמות החקלאיות של צופית כ-3,500 יחידות דיור, והיא מותנית ביצירת חיץ של מרקם כפרי.
4 צפייה בגלריה
פנחס כהנא
פנחס כהנא
פנחס כהנא
(צילום: פרטי)
עם הפקדתה במועצה הארצית לתכנון ובנייה בעוד כ-15 יום, יינתנו עוד 60 יום להתנגדויות: "מדובר בתוכנית גרועה והזויה לכפר סבא", אמר השבוע חבר מועצת עיריית כפר סבא פנחס כהנא שהשתתף בדיוני הוועדה, "בדיונים נקבע שהמתנגדים לא מבינים את התוכנית. זו אמירה מבזה. אנחנו התושבים מעורבים מאוד, מכירים היטב את התכנית ומבינים היטב את השפעתה ההרסנית על העיר.
4 צפייה בגלריה
אושרת גני גונן
אושרת גני גונן
אושרת גני גונן
(צילום: רמי זרנגר)
"ביצוע התכנית יביא לכאוס מבחינה תחבורתית", טוען כהנא, "בנוסף, אין פתרון בתכנית למי הנגר העילי והעיר צפויה לשיטפונות, אין פתרון לנושא הביוב, ישנה פגיעה חמורה בהתפתחותה של העיר גם מבחינה כלכלית, ופגיעה הן בשכונות המזרחיות ואפילו בתושבי מרכז העיר. אנחנו עיר הנאנקת גם כך מחובות ותוספת של כ-15 אלף תושבים שייצטרכו לקבל שירותים מסתמכת על חלמות באספמיה".
כהנא הגיש הצעה לסדר בנושא הקוראת לעירייה להתנגד לתוכנית שתעלה בישיבת מועצת העיר הקרובה.
4 צפייה בגלריה
איציק מנהיימר
איציק מנהיימר
איציק מנהיימר
(צילום: פרטי)
איציק מנהיימר, יו"ר ועד שכונת הדרים הסמוכה לתכנית, חושש בעיקר מההיבטים התחבורתיים: "ההחלטה צפויה לגרום לבעיות תחבורתיות קשות בעיר. היציאה הצפונית של השכונה המתוכננת – שכונת המוביל, מבוססת על כביש 5503, כביש ניר אליהו בית ברל. ברגע שכביש זה לא ייסלל עד כביש 4, אנו צפויים לעומסים שטרם נראו בעיר, בעיקר בצמתים בן יהודה המוביל ובן יהודה טשרניחובסקי. עומסי התחבורה עשויים להפוך את השכונות, הדרים, גני השרון, כפר סבא הצעירה וקפלן ל'שכונות כלואות'".

גם רו"ח אושרה ולדמן, פעילה חברתית בתחום ניהול מוניציפלי ותושבת שכונת האוניברסיטה הביעה את מחאתה נגד הכשלים שיש בתכנית: "מדובר בתכנית באישור מהיר של גוף תכנון ארצי בסמכויות על, המאפשרות לו לקדם תכניות בנייה למגורים שלא היו עוברות שום ועדה אחרת בנוהל רגיל. כל מה שמעניין אותו זה לבנות דירות, ולהשלים את היתר תוך כדי תנועה.
"בתכנית ישנם מספר כשלים מרכזיים. העיר כפר סבא מקדמת התחדשות עירונית בתחומה שעתידה להוסיף לה לפחות 80 אלף תושבים, ובלי תכנון מושכל זה עלול להוות אסון. לדעתי, ראש העירייה מעוניין בתכנית הזו כי היא מזרימה כסף מהיר יחסית מהיטלי בנייה. השיטה הזו היא סוג של פרמידה, כי ההיטלים לרוב דרושים עבור השכונות שנבנו, לפעמים כבר בטווח של עשר שנים. מאחר שהכסף לא צבוע עבור השכונה מתאפשרת 'אכילה' של הכסף הזה למטרות אחרות, וזה ייצור בעיה נוספת של מקורות מימון לחידוש והקמה של תשתיות בשכונה, בנוסף על בעית המימון השוטף".

החקלאים: "מחריבים מושב"

לא רק תושבי השכונות והפעילים החברתיים זועמים, אלא כמובן גם החקלאים בצופית: "הולכים להרוס מושב שלם בגלל תאוות בצע של עיריית כפר סבא", אומר השבוע ערן בק, חקלאי שחלק מאדמותיו נמצאים בשטחים שיופקעו ויו"ר ועד היישוב צופית לשעבר: "98% מהאדמות החלקיות של המושב אמורות להיות מופקעות לטובת תוכנית גרנדיוזית שתביא לשואה תחבורתית לתושבי כפר סבא.
"מילא אם לא היה לכפר סבא עתודות קרקע לבנות עליהן, אבל יש לה, זו תוכנית רעה לכולם, ובטח ובטח גם לכל המגזר החקלאי במדינה. אנחנו נתנגד לתוכנית בכל תוקף, וכמובן נגיש בג"ץ נגד אחת התוכניות ההרסניות שידע אזור המרכז. זה להחריב מושב חקלאי עד היסוד".
"לכפר סבא יש רזרבות ליותר מ- 20 אלף יחידות דיור במתחם צפון בן יהודה, בשכונת יוספטל ובפינוי בינוי בשכונות במרכז העיר", אמר השבוע בכעס אלי בן גרא יו"ר ועד האגודה של מושב צופית, "ראוי שקודם כל ינצלו את שטחי כפר סבא לפני שיבטלו את הריאה הירוקה צופית".
אושרת גני גונן, ראש מועצת דרום השרון: "בעשור האחרון נבנו עשרות אלפי יחידות דיור בערים, על חשבון מאות דונמים של שטחים פתוחים, וכעת יש למצות את הבנייה בערים דרך התחדשות עירונית ולא על חשבון הריאות הירוקות המעטות שעוד נותרו. נמשיך להיאבק בחזית הציבורית, תכנונית ומשפטית ולשמור על צופית כמושב חקלאי".

התומכים: רובע מגורים איכותי

מנגד למתנגדים, רפי אלמליח, מנהל אגף בכיר לתכנון ופרויקטים ברשות מקרקעי ישראל, ברך על הפקדת התכנית כפר סבא צפון, וציין כי "התכנית מוסיפה רובע מגורים חדש ואיכותי לעיר כפר סבא במגוון תמהילי דיור לכלל האוכלוסייה. התכנית קודמה בהתאם לעקרונות התכנון האורבני והיא נותנת מענה למגורים, מסחר, תעסוקה ומבני ציבור וכן מקדמת פעילות אורבנית בשטחה באמצעות מרחבים ציבוריים, קישוריות, כיכר עירונית מעורבת שימושים ושטחים ירוקים לרווחת הציבור".
גם בעיריית כפר סבא בירכו על ההחלטה: "תוכנית המגורים היא בשורה חשובה לתושבי העיר, שתאפשר את הגדלת היצע המגורים בדגש לצעירים, ותוך שמירה על השטחים הפתוחים בה. התכנית הוכרזה בותמ״ל ב-2013 כאשר ב-2017 החל קידומה כתכנית ותמ״ל גדולה במתווה המלא. ב-2018 הכריז קבינט הדיור על קידום התוכנית וב-2019 עם כניסתו לתפקיד הנחה ראש העיר רפי סער לבצע מספר שינויים מהותיים בתוכנית, ביניהם: צמצום התכנית במספר יח׳ הדיור והנמכת גובה הבנייה בסמוך למושב צופית. במקביל ביצעה העירייה הליך שיתוף ציבור בעקבותיו פעלה העירייה בין היתר כדי להבטיח את השמירה על השטחים הפתוחים מסביב, ביניהם המסדרון האקולוגי ויער קפלן, וחיזוק תשתיות התחבורה באזור".
רפי סער, ראש העיר: "התוכנית היא בשורה חשובה לתושבינו. אנו פועלים בשיתוף שכנינו מהסביבה, כך למשל הנחתי כי בסמוך למושב צופית יוקמו מבני ציבור בלבד. נמשיך לפעול בשיתוף פעולה לטובת האינטרס הציבורי".