בית משפט בוינה הורה להחזיר לישראל שלושה ילדים – בגילאי 12, 9 ו-7 – שנחטפו לפני חצי שנה בידי אביהם לאוסטריה. בית המשפט קבע כי ‘אמנת האג’ נגד חטיפת ילדים גוברת על הטיעונים שהעלה האב בבית המשפט.
3 צפייה בגלריה
האמא והאבא עם ילדיהם
האמא והאבא עם ילדיהם
האמא והאבא עם ילדיהם
(צילום: פרטי)
האב טען כי אין להחזירם לישראל בגלל המצב הביטחוני המסוכן וירי הטילים מעזה. בית המשפט קבע כי הטיעון בנוגע למצב הביטחוני אינו נכון וכי המצב הביטחוני בכל ישראל אינו מסוכן ובמקום שבו מתגוררת האמא – כפר סבא – לא היו נפילות טילים.
סיפורה של ח' (השם המלא שמור במערכת), תושבת כפר סבא, הוא אחד הסיפורים הקשים שתשמעו. לפני כחצי שנה, בעלה ואבי שלושת ילדיה לקח את ילדיהם באמתלה של טיול חנוכה לבת משפחה באשדוד, ובאותו לילה, מבלי ידיעתה, הם כבר היו במטוס בדרך לאוסטריה למשפחתו המתגוררת שם: "עד היום הילדים שואלים איפה אמא? ואבא שלהם מספר להם שהם בטיול".

3 צפייה בגלריה
האמא והאבא עם ילדיהם
האמא והאבא עם ילדיהם
האמא והאבא עם ילדיהם
(צילום: פרטי)

לפני 12 שנים הכירה ח' את בעלה באירופה, השניים ילידי חו"ל, לדבריה הנישואים שלהם לא היו יציבים מעולם: "הרבה בגלל בעיות כספיות. נדדנו מבית לבית, וממדינה למדינה. גרמניה, צרפת, אפילו בשוויץ. לפני ארבע שנים החלטנו לעשות עליה, שנינו יהודים דתיים-מודרניים, והחלטנו להתגורר בכפר סבא.
"רצינו לפתוח דף חדש בארץ הקודש, אבל גם כאן המצב לא היה טוב. לא בזוגיות ולא מבחינה כלכלית. החלטתי שאני רוצה להפרד, זה היה לפני כמה חודשים. בעלי טען שאפשר עוד לתקן, ואולי כדאי שנעבור מהארץ ליד משפחתו שנמצאת באוסטריה וככה הם יעזרו והמצב יהיה הרבה יותר טוב. אני לא רציתי לעזוב את הארץ בשום אופן.
"כל הזמן הוא התלונן 'מתי עוזבים, ומתי עוברים'. ואני אמרתי לו שזה לא יקרה. עד שיום אחד בחנוכה הוא אמר לי שבת משפחתו מאשדוד הזמינה אותו ואת הילדים בחנוכה לעשות יום כיף. אמרתי בסדר, תהנו. הוא שלח משם תמונות וראיתי שהכול בסדר, והאמת גם לא היה לי אפילו צל צלו של חשד. בערב הוא התקשר וטען שהילדים ישנים ואם אפשר להשאר לישון אצלה ומחר בבוקר לחזור. אמרתי לו שאין בעיה.
"לא יודעת איזו אינטואיצה גרמה לי לחשוד, ובשש בבוקר שלחתי לו הודעת ווטסאפ מה קורה, וראיתי שהווטסאפ לא זמין. יותר מאוחר התקשרתי לדודה שלו, והיא שאלה אותי: 'מה, הם לא הגיעו'? בבוקר כשקמנו הם כבר לא היו'. הבנתי שמשהו רע מתרחש. אחרי כמה שעות השגתי אותו, והבנתי שהם לא בארץ. התחלתי לצרוח 'אתה חטפת את הילדים שלי', והוא אמר לי מה פתאום לחטוף, הם הילדים שלי ובאנו לחופש'. הגשתי תלונה במשטרה, שבהתחלה לא הבינו על מה אני מדברת 'הרי הוא אבא שלהם'. רק לאחרונה הם העבירו לפרקליטות שתפתח בהליכי הסגרה. הוא משאיר את הילדים כבני ערובה שאני אבוא לשם, והוא אומר לי אני אחשוב על זה מתי אני אחזור, קודם בואי לכאן".
שכנתה וחברתה של חיה, הפעילה החברתית נועה אזוגי משתפת: "נר שמיני של חנוכה 26.12.22 וחיה חברתי שולחת לי הודעה בשעה 23:00. 'בעלי חטף לי את הילדים'. באותו הרגע אני זוכרת את התחושה והעצבות שמילאה את גופי. ירדתי 2 קומות ומייד דפקתי לה בדלת שחלילה לא תשאר לבד לדקה. איך יתכן שאנחנו ב- 2023 חיים במדינה מתוקנת ואין שום מענה לכך ש שלושה קטינים תושבי מדינת ישראל נחטפים למדינה זרה והמדינה לא עושה כלום".
קראו גם:
לדבריו של הבעל, "מדובר בעלילת שווא, וכי המעבר לווינה יחד עם אשתי והילדים היה מתוכנן עוד בשנת 2019. אני מודה שלקחתי החלטה קשה שלקחתי את הילדים אבל זה היה מכת מנע לפני הצעדים שהיא תכננה כד להרחיק ממני את הילדים".
ע"ד מוטי ציבין, פרקליטה של חיה, המטפל בתיק בהתנדבות, טוען כי הליכי ההסגרה הם לפי אמנת האג שישראל חתומה עליה, ומי שאמור להחליט בעניין הוא בית המשפט בווינה. כאמור, בשבוע שעבר החליט בית המשפט כי הילדים ישובו לישראל.

3 צפייה בגלריה
עו"ד מרדכי ציבין
עו"ד מרדכי ציבין
עו"ד מרדכי ציבין
(צילום: פרטי)

יצוין, כי בית המשפט קבע שהטיעונים של האבא נמצאו נכונים, אבל לא במידה שמונעת מהילדים לחזור לארץ: אין רקטות בכפר סבא, הילדים אמנם יהיו עניים אבל לא יפונו לרחוב וירעבו ללחם. בית המשפט קבע כי אמנת האג גברה על טיעוני האב. בית המשפט לא הכריע בעניין האפוטרופסות.
קראו גם:
עו”ד מרדכי ציבין, המתמחה בטיפול בעצורים ישראלים בחו”ל ובאינטרפול, ואשר טיפל, בהתנדבות, יחד עם רעייתו עו”ד נחמה ציבין, בפרשה, תקופה ארוכה מראשיתה, ללא ההליכים המשפטיים בווינה, אמר: “אני מאד שמח שבא הקץ לסבל של האמא, הילדים והמשפחה המורחבת. הצדק האנושי היה איתם לאורך כל הדרך. אני מקווה שפסק הדין יהווה אות אזהרה לכל מי שחוטף ילדים, וכי לא ניתן תמיד, בצורה גורפת, להתבסס על המצב הביטחוני בישראל כעילה למנוע הסגרה למקום מסוכן, טענה אשר כבר נטענה בעבר”.