אתגר החנק: השבוע איבד את הכרתו א.ו, נער בן 14 מכפר סבא לאחר שהשתתף ב"אתגר החנק" שמתפשט כאש בשדה קוצים בשבועות האחרונים בקרב בני הנוער: מומחי רפואה מזהירים "מדובר בטרנד מסוכן שעלול להביא לנזק מוחי או חלילה אפילו למוות".
3 צפייה בגלריה
אתגר החנק. טרנד מסוכן
אתגר החנק. טרנד מסוכן
אתגר החנק. טרנד מסוכן
(צילום, המחשה: סרטון טיקטוק)
תופעת אתגר החנק מוכרת בקרב בני נוער, והייתה נפוצה מאוד עד לפני כשנה בארצות הברית וברחבי אירופה. התופעה התפשטה בטיקטוק ונקראה "אתגר הבלאקאאוט", "אתגר העילפון" או "אתגר החנק", וגרמה למקרי מוות ונזקים מוחיים בלתי הפיכים.

קראו גם:

האתגר מעודד את הצופים לעצור את נשימתם לכמה שיותר זמן (לעיתים אף בחבל), דבר שאמור להביא אותם על סף עלבון או איבוד הכרה שגורם לריגוש מסוים: "למרות שמדובר בסכנה ברורה ומיידית שיכולה לגרום לנזקים חמורים ואפילו למוות", אומרים מומחי רפואה ומטפלים בנוער, "יותר ויותר אנחנו רואים בישראל את התפשטות האתגר המסוכן הזה. טיקטוק אומנם חסמה את האפשרות לצפות באתגר, זאת לאחר שאירעו מספר מקרי מוות בארצות הברית, ובזמן שמקלידים אתגר החנק מופיעה הודעת אזהרה, אך האתגר הזה מתפשט ומסוכן מאוד".

3 צפייה בגלריה
אתגר טיקטוק
אתגר טיקטוק
אתגר טיקטוק
(צילום המחשה: shutterstock)

גם רכזי השכבות בבתי הספר ובחטיבות מודאגים, בהודעה ששיגרו להורים נמסר "ברצוננו לעדכן אתכם על טרנד מסוכן שמתפשט ברשתות החברתיות, במיוחד בטיק טוק. הטרנד כולל אתגר שבו ילדים מנסים לחנוק את עצמם או את חבריהם במטרה להגיע לתחושת עילפון. מדובר בפעולה מסוכנת מאוד שעשויה להוביל לפציעות חמורות ואף לסכנת חיים. אנו ממליצים לכם לשוחח עם ילדיכם על הסיכונים הכרוכים באתגרים כאלה ולעודד אותם להימנע מהם. חשוב להיות ערניים ולפקח על התכנים שהם נחשפים אליהם ברשתות החברתיות".

3 צפייה בגלריה
ההודעה שמופיעה לאחר חיפוש "אתגר החנק"
ההודעה שמופיעה לאחר חיפוש "אתגר החנק"
ההודעה שמופיעה לאחר חיפוש "אתגר החנק"
(צילום: טיקטוק)

רחלי יעקובי אפרת, עובדת סוציאלית במלר"ד ילדים בביה"ח הציבורי אסותא אשדוד: "בשנים האחרונות אנחנו רואים יותר ויותר ילדים שמגיעים אלינו לאחר תאונות מאתגרי טיקטוק שונים, לא מזמן הגיע ילדה שכמעט איבדה את חייה בגלל 'אתגר החנק' והשבוע הגיע ילד שכמעט איבד את חייו בגלל אתגר הקרוסלה.
"הורים תהיו ערניים, תתעניינו, שבו עם הילדים לראות יחד איתם מה התכנים שעולים בפיד שלהם, לרוב התכנים הם עוד מאותו הדבר שבו צפו קודם לכן, דברו איתם, תשאלו, תביעו עניין ותדריכו אותם איך להסתכל בעיניים בוחנות סכנה, למדו אותם לברר ולשמור על החיים שלהם, לפעמים מה שניראה על המסך כמצחיק הוא באופן נוראי מסכן חיים".