המשפט "כל דבר שגבר יכול לעשות, הן יודעות לעשות טוב יותר", יכול בהחלט היה להיכתב על שלוש נשים מובילות שעובדות בבית החולים מאיר בכפר סבא. אז תכירו את ד"ר רתם סיון הופמן מכפר סבא, "מלכת מדבר", גולשת סקי וצנתרית מוח, את ד"ר נירית לב, מדענית בכירה וחוקרת באוניברסיטת תל אביב, סגנית נשיא בתחום המחקר והפיתוח בחברת "טבע" ומנהלת המחלקה הנוירולוגית ב"מאיר" ואת פרופ' טל בירון־שנטל, מנהלת אגף נשים ויולדות.
1 צפייה בגלריה
מימין, ד"ר רתם סיון הופמן, ד"ר נירית לב ופרופ' טל בירון שנטל
מימין, ד"ר רתם סיון הופמן, ד"ר נירית לב ופרופ' טל בירון שנטל
מימין, ד"ר רתם סיון הופמן, ד"ר נירית לב ופרופ' טל בירון שנטל
(צילום: דוברות בית החולים מאיר)
קראו גם >>>>

להקשיב לנשים

פרופ' טל בירון שנטל היא אחת הנשים היחידות בארץ המכהנות כראש אגף בתחום הבריאות, שואפת להזניק את רפואת הנשים והמיילדות קדימה בזכות יכולות טכנולוגיות, מחקר והון אנושי. ולא, היא לא חלמה להיות רופאה. היא אימא לשתי בנות, האחת סטודנטית לאדריכלות בטכניון והשנייה משרתת כלוחמת בסטי"ל, שגדלו בבית שהקפיד לחנך שנשים יכולות לעשות הכול. היא נשואה לצחי, מנכ"ל בחברת היי טק ולאחרונה, אף נבחרה לקחת חלק בפרויקט העילית 8400, שמטרתו להפוך את מנהלי עולם התעשייה הרפואית למנוע צמיחה לאומי, כמו ענף הסייבר.
"השילובים הם חלק בלתי נפרד מהקסם", היא מסבירה. "רפואת נשים משלבת גם את החלקים המשמחים ביותר וגם עשייה מאתגרת. הרגע בו תינוק בא לעולם, הוא אחד הרגעים המרגשים. מצד שני, יש עיסוק שמלווה באחריות רבה בנושאים כהריונות בסיכון גבוה, תחלואת יולדות ועוד. "אני רואה את החשיבות העצומה בהקשבה למה שנשים רוצות בתחום הלידות, הפוריות, הטיפולים הגינקולוגיים. קריטי שהרופאים והרופאות יידעו להקשיב למטופלת ולשלב את הידע שלהם עם צרכיה. כך נהיה רופאים טובים יותר, בלי קשר למגדר שלנו", היא מדגישה.

לנפץ תקרת זכוכית

ד"ר רתם סיון הופמן היא רק בת 46 וכבר קטפה לעצמה לא מעט הישגים מעוררי השראה. היא מצנתרת מוח, לקחה חלק בהקמת בית חולים בגיניאה המשוונית, ושותפה מייסדת ומנהלת רפואית בחברת הסטארט אפ הישראלית CVAid Medical העוסקת באבחון שבץ, שרק בשבוע האחרון השלימה גיוס של 4 מיליון דולר, בין היתר היא גם עומדת בראש מערך הדימות בבית חולים.
את לימודי הרפואה שלה היא סיימה באוניברסיטת בן גוריון ביחד עם בן זוגה דאז, שאף הוא רופא בכיר. היא החלה התמחות בכירורגיה ובאמצע עשתה מהפך ועברה לרדיולוגיה שם השלימה התמחות, לאחריה עברה השתלמות בצנתורי מוח בליון שבצרפת. לאחר חזרתה, הצטרפה לצוות צנתורי המוח בבית החולים רמב"ם ובמקביל השלימה תת התמחות שנייה בנוירורדיולוגיה אבחנתית.
היא אמא לשלושה, ומלבד המגורים בצרפת ובאפריקה הם גם טיפסו יחד על ההימלאיה וגלשו בסקי באלפים, ואף מצאה זמן להשתתף ב"מלכת המדבר". כיום חולקת את חייה עם בן זוגה, טייס ומנהל חברת תעופה, בין ביתה בכפר ביאליק לביתם בכפר סבא ובתוך הלו"ז הצפוף של שניהם הם מקפידים להמשיך ולהעשיר את חייהם בטיולים, מוזיקה ובימים אלו אף משלימים קורס סקיפרים.
"לאורך הדרך התבהרה בי ההבנה שיש עדיין חסמים אובייקטיביים רבים לנשים, ושעלינו לפעול יחד לניפוץ תקרת הזכוכית. היום אני מאמינה גדולה בכוח נשי ובהעצמה של רופאות צעירות ואני בטוחה בלב שלם שגם ובעיקר בעמדת הניהול יש לי יכולת להשפיע ולחזק נשים נוספות. רק כאשר אנחנו מקפידים לא לעשות לעצמנו הנחות ולא לעמוד במקום, ניתן להניע שינוי אמיתי".

להרגיש בנוח

ד"ר נירית לב היא חוקרת באוניברסיטת תל אביב, עובדת כסגנית נשיא בתחום המחקר והפיתוח בחברת טבע, ובעלת דוקטורט במדעי המוח. ד"ר לב, מנהלת המחלקה הנוירולוגית בבית חולים מאיר, רואה בנוירולוגיה מקצוע מרתק.
את בעלה, שאול, הכירה עוד בתקופת הצבא. אח"כ למדו שניהם רפואה באוניברסיטת תל אביב. "התפתחנו במקביל וכיום שנינו מנהלי מחלקות – הוא מנהל מחלקת טיפול נמרץ".
היא אמא לשלושה בנים, שניים בצבא ואחד בתיכון. "אני מאוד גאה בהם, הם עם מוטיבציה גבוהה גם לנתינה, להתנדבויות ופעילויות למען החברה. יש להם אכפתיות מאוד גדולה".
בתחילת דרכה בעולם הרפואה התלבטה ד"ר לב האם להיות רופאה או חוקרת. כשסיימה את לימודי הרפואה ועסקה במחקר במכון ויצמן הבינה שהיא רופאה בנשמתה. "עם הזמן הצלחתי לשלב בין להיות רופאה וגם חוקרת. המוח ומערכת העצבים המרכזית מרתקים. כולנו רוצים לחיות הרבה שנים אך בבריאות טובה - להצליח להאריך את החיים תוך שימור התפקוד הגופני והמוחי. זה האתגר שמשך אותי לשם.
"ישנם תחומים בנוירולוגיה, בהם יש זווית נשית: אני מנהלת מרפאת כאבי ראש, שם כשני שליש מהמטופלים הן נשים. שמנו לב שכשנשים מגיעות לרופא הן לפעמים מקטינות את הבעיה, לא נעים להן והן מתקשות לשים את הדברים על השולחן. הגישה שלנו היא לגרום להן להרגיש בנוח. להקשיב, להראות אכפתיות ולתת תחושה נוחה".