הילדים ובני הנוער המאושפזים בבית החולים לא מוותרים על השיעורים והמבחנים: במרכז הרפואי מאיר בכפר סבא יפתחו את שנת הלימודים במרכז ייחודי שהוקם למטרה זו.
4 צפייה בגלריה
לומדים בבית חולים מאיר
לומדים בבית חולים מאיר
לומדים בבית חולים מאיר
(צילום: דוברות בית החולים)
ובמה מדובר? במרכז המונה 13 מורות ומטפלות, המוכשר בחינוך המיוחד וכולל גם מטפלות בהבעה ויצירה בתחומים של אומנות, מוסיקה וטיפול בבעלי חיים. בצוות ישנה גם יועצת חינוכית האמונה ביחד עם מנהלת המרכז החינוכי והצוות התומך של בית החולים, כמו עובדת סוציאלית, פסיכולוגית, וצוות פרא רפואי, על התייחסות למצב הרגשי של הילדים המאושפזים וכן על הדרכת הצוות וההורים בתחום זה.

בגרות במחלקה

"לכל ילד מוצעת תוכנית פעילות במהלך יום האשפוז הכוללת פעילות מגוונת בהתאם לרצונות, לצרכים ולמצבו הרפואי", אומרת אחת המורות במרכז, "למשל ילדים שאינם יכולים לצאת מהחדר, כמו למשל אלו בטיפול נמרץ או בחדרי בידוד, עבורם נכנס איש צוות, ממוגן במידת הצורך, ומקיים מפגש עם הילד בתוך חדר האשפוז וגם משאיר לו פעילות פנאי להמשך היום".
צוות המורות והמטפלות מציע לילדים המאושפזים בבית החולים שיעורים, סדנאות ופעילות פנאי בתחומים של למידה עיונית, אומנות, מוסיקה, משחקי חשיבה, מדעים ועוד. במידת הצורך בני נוער אף מקיימים את מבחני הבגרות בבית החולים באם הם מאושפזים בזמן הבחינות.
אחת הדוגמאות לכך אירע לפני כחודשיים. הראל כהן בן ה-16, שסיים את כיתה י"א לא תאר לעצמו שאת הבגרות בפיזיקה, לא יעשה עם חבריו לכיתה אלא דווקא בחדר האשפוז במחלקת עיניים במרכז רפואי מאיר מקבוצת כללית.

4 צפייה בגלריה
מורה עם ילדים במרכז החינוכי בבית החולים
מורה עם ילדים במרכז החינוכי בבית החולים
מורה עם ילדים במרכז החינוכי בבית החולים
( צילום: בית החולים מאיר)

יום לפני הבגרות בפיזיקה (5 יח"ל) הראל, הלומד במגמת הנדסת תוכנה בתיכון מוסינזון בהוד השרון, החל לחוש כאבים עזים בעין ימין "העין הייתה ממש אדומה ודומעת וכאב לי לפקוח אותה באור" הוא מספר. ביום חלוקת התעודות, יום לפני הבגרות, הייתי צריך להגיע לבית הספר אך מרוב כאב ומכיוון שאמא מאוד דאגה הלכנו לרופא ששלח אותי באופן דחוף למיון של מרכז רפואי מאיר שם אבחנו זיהום חמור בעין".
מכיוון שהטיפול בהראל חייב מתן תרופות לתוך העין אחת לשעה, לא ניתן היה לשחררו לעשות את המבחן בבית הספר, ובבית החולים הציעו להראל לעשות את מבחן הבגרות במחלקת האשפוז.
"השעה כבר הייתה מאוחרת והיינו צריכים להחליט האם הראל מסוגל בכלל לעשות את הבגרות בשל הכאבים העזים בעין", מספרת אמו יפעת. "אך להראל היה חשוב לעשות את הבגרות, מכיוון שלא היה לה מועד ב' ולא רצינו להרוס את החודשים בהם למד, וגם לא את חופשת הקיץ אליה כה ציפה. אמנם יש מועד נבצרים אך לא ידענו בוודאות אם יאושר לו להיבחן במועד זה ובמידה ולא היו מאשרים הוא היה צריך לעשות את הבגרות של י"א שנה שלמה אחרי, בסוף כיתה י"ב ובמקביל לבגרות של י"ב", היא מסבירה.
"האחיות במחלקת עיניים במאיר היו מדהימות וחיברו אותנו עם ליאורה פרלברג, מנהלת המרכז החינוכי בבית החולים, שלמרות שעת הלילה המאוחרת הגיעה להראל ודאגה ליצור קשר עם בית הספר. היא דאגה לקבל את כל האישורים הנדרשים ואכן ביום שלישי, יום הבגרות, הגיע בבוקר בוחן חיצוני להוציא את הבגרות מהכספת בבית הספר ולהביאה למחלקת עיניים בבית החולים בה ארגנו לו שולחן כתיבה וכסא".

4 צפייה בגלריה
הראל כהן בזמן הבגרות והטיפול
הראל כהן בזמן הבגרות והטיפול
הראל כהן בזמן הבגרות והטיפול
(צילום: דוברות בית החולים)

במהלך שעות ההיבחנות קיבל הראל בכל שעה טיפול רפואי, במהלכו עצרו את זמן הבחינה כדי לתת לצוות הרפואי לטפל בעין וכמה דק לעין להתאושש. "נכנסתי במהלך הבגרות לבדוק את שלומם של הראל ושל הבוחנת וראיתי אותו עובד בנחישות, בריכוז ובהתמדה" מספרת ליאורה פרלברג מנהלת המרכז החינוכי במאיר.

שנה"ל החדשה

"המרכז החינוכי במאיר משמש כשלוחת משרד החינוך בבית החולים ולאורך כל שנת הלימודים פועל צוות המרכז החינוכי לרווחת הילדים המאושפזים, מסייע להם בהתמודדות עם משימת האשפוז, מעניק להם הזדמנות ללמידה, הזדמנות לפעילות פנאי ואפשרות לטיפול, תמיכה וליווי רגשי", אומרת פרלברג, "המרכז החינוכי מעביר מסר לכל ילד ולכל ילדה אודות שגרת חייהם החינוכית – כיתה, חברים, למידה, שאמנם לא מתקיימת כסדרה בימים בהם הם מאושפזים, אך הרי שהיא בוודאי מחכה להם ונשמרת ואף ממשיכה באופן ייחודי בזמן שהם בבית החולים. מבחינתנו כל ילד הוא 'כוכב מאיר'".
קראו גם >>>>
ומה עם תחילת שנת הלימודים?
"באחד בספטמבר, עם פתיחת שנת הלימודים, צוות המרכז החינוכי, יחד עם צוות בית החולים, חוגגים את היום עם מחווה משמחת כמו פרח, בלון או שי, ומזכירים לילדים ולהוריהם שהאשפוז הוא זמני, שהשגרה נמשכת ושככל תלמיד ותלמידה גם הם עלו כיתה לקראת שנת לימודים מבורכת וטובה. מתקיימת תהלוכה במסדרונות מחלקת הילדים והצוות שר בעברית ובערבית:

"הַסְּפָרִים וְהַמַּחְבָּרוֹת יְכוֹלִים קְצָת לְחַכּוֹת
בַּדֶּרֶךְ לַכִּתָּה יֵשׁ לִי עוֹד הַרְפַּתְקָה
אֲנִי כָּאן בְּמֵאִיר, תַּלְמִיד בְּהַחְלָמָה
וְעַד שֶׁאֶשְׁתַּחְרֵר אָשִׁיר אֶת שִׁיר הַמַּחְלָקָה:
צָמִיד עַל הַיָּד, שׁוֹכֵב בַּחֶדֶר
אֵין לִי שׁוּם סָפֵק: יִהְיֶה בְּסֵדֶר!"