תושב כוכב יאיר-צור יגאל אובחן אתמול (חמישי) כחולה בקדחת דנגי, מחלה נדירה שמועברת באמצעות יתושים מסוג טיגריס אסייתי. ככל הידוע הוא נדבק במחלה במקסיקו, ואובחן כנשא של המחלה עם שובו לארץ.
2 צפייה בגלריה
יתוש עוקץ. המחלה עוברת לרוב לאחר מספר ימים
יתוש עוקץ. המחלה עוברת לרוב לאחר מספר ימים
אין חיסון זמין
( צילום: שאטר סטוק)
מדובר במחלה נדירה, שככל הנראה אין לה חיסון זמין, המועברת באמצעות יתושים מסוג טיגריס אסייתי.
בהתאם להנחיות, המועצה תפתח בבוקר בביצוע הדברה חריפה ביישוב, בדרך של ערפול, ברדיוס של עד 100 מטרים מבית התושב. בארגון הבריאות העולמי הזהירו ביולי האחרון מהתפרצות המחלה, אך הרגיעו כי הקדחת, שגורמת לחום ולכאבי שרירים, קטלנית בקרב פחות מאחוז מהנדבקים.

2 צפייה בגלריה
יתוש
יתוש
מחלה נדירה
(צילום המחשה: shuttersotck)

מהמועצה נמסר: "בשעות האחרונות התקבל עדכון דחוף ממשרד הגנת הסביבה, בעקבות דיווח שהועבר ממשרד הבריאות, לגבי תושב היישוב שאובחן כחולה בקדחת דנגי. בדיווח נמסר רק כי מדובר בתושב מבוא ברקאי בכוכב יאיר, וזאת תוך שמירה על זהותו ופרטיותו והחסיון הרפואי.
"מדובר במחלה נדירה, שככל הנראה אין לה חיסון זמין, המועברת (לאחר הדבקה ראשונית שנעשתה בחו"ל) באמצעות יתושים מסוג טיגריס אסיאתי . התושב נדבק במחלה במדינת מרכז אמריקה ואובחן היום לאחר שובו לישראל כנשא של המחלה.
קראו גם:
"בהתאם להנחיות הממונה על המחוז במשרד הגנת הסביבה המועצה נערכת בשעה זו לביצוע הדברה חריפה, בדרך של ערפול, ברדיוס של עד 100 מ' מבית התושב והכל בהתאם למפרט שיתקבל מהמשרד. ההדברה תבוצע עוד הערב או לכל המאוחר מחר בבוקר והודעה תשלח בסמס לתושבים בסביבת מוקד ההדברה. ההדברה תבוצע על ידי חברת ההדברות הקבועה של המועצה, באמצעות מדביר מוסמך לביצוע הדברה בערפול. בנוסף תבוצע הדברה ברדיוס 300 מ' מבית התושב במקומות בהם יאותרו קיני יתושים.
"בנוסף, כלל תושבי היישוב, בדגש למבואות הסמוכים ברחוב בית אל והסביבה, מתבקשים לנקוט בצעדי הגנה אישיים לצמצום האפשרות לעקיצות יתושים עד השלמת הטיפול, שימוש באמצעי הגנה מקובלים וצמצום שהייה במרחבים פתוחים בבגדים קצרים. כמו-כן לוודא שאין מיכלים וצלוחיות להיקוות מים עומדים בחצרכם.
אנו מבקשים מציבור התושבים ברחובות ברקאי, ברק ובתים ברחובות בית אל 17-33 ו- 22-38, גלעד 1-33 ו- 2-16 , כינרות 22-30 ו- 31-39, להמנע משהות במרחב הפתוח החל מעכשיו ועד השלמת ההדברה. בעת ביצוע ההדברה יש לסגור את כל פתחי הבית ולהמנע משהייה בחוץ".
ד"ר שי רייכר, מנהל אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה: "קדחת הדנגי מועברת בעקיצה של יתושה מסוג טיגריס אסייתי (אדס מפוספס) ומשך הדגירה שלה באדם הוא 4-7 ימים.
"המחלה על פי רוב לא גורמת לתסמינים, בעיקר בהדבקה ראשונה. עם זאת, ההדבקה עלולה במקרים מסויימים להתבטא בתסמינים (לעיתים קשים) אשר נמשכים כשבוע וחולפים מעצמם. במקרים נדירים ייתכנו סיבוכים של המחלה אשר אף עלולים להסתיים בתמותה.
"יתוש הטיגריס האסייתי נפוץ בישראל אך בשגרה מעבר להיותו מטרד הוא אינו מהווה גורם סיכון להפצה של קדחת דנגי. החשש להפצת המחלה מקורו בכך שיתושה אשר עוקצת אדם הנושא את המחלה עלולה להדביק אנשים נוספים הנעקצים לאחר מכן.
"היתוש פעיל גם בשעות היום ומאופיין בטווח תעופה מוגבל. על פי רוב, רדיוס התעופה שלו אינו עולה על 100 מטרים ולכן ניתן לבצע הדברה ממוקדת כדי למנוע הפצה של המחלה.
"המשרד להגנת הסביבה, בשיתוף פעולה הדוק מול משרד הבריאות ומול המועצה המקומית נקטו בתוכנית פעולה מיידית לצורך טיפול במקרה, זאת במטרה למזער את הסיכון של תושבי האזור להדבקה בקדחת הדנגי.
"בהתאם לנוהל המקובל במקרים מסוג זה, הוחלט על מבצע הדברה של יתושות בוגרות ברדיוס של 100 מטרים ממקום מגוריו של הנשא שהתגלה. כמו כן, ככל שיאותרו מוקדי דגירה של יתושים ברדיוס של 300 מטרים ממקום מגוריו של הנשא הם יודברו גם כן.
"הציבור המתגורר בקרבה לאזור שטופל התבקש לשמור על אמצעי התגוננות פשוטים (אך יעילים) לטובת צמצום הסיכון להיעקץ ולהידבק במחלה. מומלץ למרוח תכשירים דוחי יתושים, ללבוש ביגוד ארוך, ליצור משב רוח באזור השהייה של בני הבית (למשל על ידי הפעלת מאוורר) וכן למגן חלונות פתוחים בעזרת רשתות. כמו כן, יש לסרוק את סביבת המגורים ולוודא כי אין מקורות מים עומדים אשר עלולים להוות בית גידול לזחלי היתושים".