אז בתכל'ס מה אתה אוכל בחנוכה, דונאטס או סופגניות?
"אוכל דונאטס-סופגניה, אלו הדונאטס הישראליות שאנחנו המצאנו, עם אבקת סוכר וריבה".
דורון שחר, הבעלים של רשת "מיסטר דונאטס" שסניפיה ומוצריה פרושים בכ-500 מקומות בארץ בראיון מיוחד (ותתפלאו לא ספוג בשמן) מסביר איך זה להקים אימפריה שאצלה סופגניות אוכלים כל השנה.
1 צפייה בגלריה
דורון שחר. "אצלנו כל יום הוא חנוכה"
דורון שחר. "אצלנו כל יום הוא חנוכה"
דורון שחר. "אצלנו כל יום הוא חנוכה"
(צילום: אלי דסה)
קראו גם >>>

סרט אמריקאי

אין אחד שלא מכיר את המאפה הממכר "עם החור" וציפוי הגלזורה המתקתק, המוכר לנו כל כך מסדרות וסרטים אמריקאים, רבים ניסו לייבא את ההצלחה הזו מהדוד סם לדוד יצחק מישראל ונכשלו, הגדולה שבהם הייתה חברת "דאנקן דונאטס" האמריקאית שלפני כעשרים שנה השיקה את חנויות הרשת בישראל ונאלצה תוך תקופה קצרה לסגור את הרשת, עקב חוסר ביקוש. דורון שחר בן 53, תושב נווה ימין, למד היטב את כשלון הענקית ההיא, ובצעדים מדודים, הצליח לפני עשר שנים לבנות בעשר אצבעות אימפריה שכיום מונה מפעל ראשי בכפר סבא שנפתח לפני כחודשיים, חמישה סניפים פרונטליים ועוד 500 חברות מזון (בהן פיצה האט, קפה ג'ו, קופיקס ועוד), חנויות בתי מאפה ותחנות דלק שמשתמשים באופן בלעדי במוצריה.
אז איך הוא הגיע לזה? לדורון שחר יש תשובה פשוטה: "הרבה נחישות והתמדה. לא לוותר לעולם, ובעיקר ללמוד מטעויות עבר, והיה לי מאיפה ללמוד".
מה זאת אומרת?
"אני החדרתי לישראל לפני עשרים שנה את 'ווילידוג" מותג הצריכה הקנדי. וזה לא היה פשוט בכלל, זה לא הלך בהתחלה, תרבות הנקניקיות בישראל לא הייתה מפותחת דיה, היו את מוכרי הנקניקיות השכונתיים ובעיקר את את רובנו שקנינו נקניקיות בסופר ועשינו אותם כארוחת צהריים מהירה לילדים בבית. היו הרבה סקפטיים אז, לא האמינו בנו, ואני לא ויתרתי, וברוך ה' הצלחתי מאוד. בשיא היינו פרוסים בעשרות סניפים בארץ".
למה הפסקת?
"ווילי דוג מנוהל כיום בהצלחה מרובה על ידי אשתי לשעבר, כשהתגרשנו לפני כעשור נתתי לה את ניהול החברה ואני פניתי לאפיק הדונאטס".

קהל היעד

דורון נולד ברמת השרון כבן לאבא העוסק בנדל"ן, עם שחרורו בגיל 22 התחתן והביא לעולם שלושה ילדים, שהבכורה שבהן, ירדן, מכהנת כיום יחד עם בעלה אסף אולנדר כמנכ"לים של "מיסטר דונאטס". אחרי עשור בקריירה של קבלן בניין, ועוד עשור בהקמת חברת ווילי דוג הוא משלים עשור שלישי עם הקמת חברת מיסטר דונאטס שרק לפני חודשיים בנתה את המפעל הראשון שלה בכפר סבא.
מי קהל היעד?
"וואו, כל הגילים, כל המגזרים, זה משהו מטורף. כמובן שהקהל האנגלוסקסי פשוט מכור אלינו, רעננה היא העיר שאנחנו מככבים בה. אבל גם הקהל החרדי".
חרדים ודונאטס?
"כן, אנחנו היחידים עם הכשרת בד"צ בתחום, הצלחנו לייצר דונאטס שזהה בטעמו ובמרקמו כמו בחו"ל ללא חלב נכרי, ולכן הם צורכים אותו הרבה, מה גם שהמחיר שלו הוא די עממי, ולכן יש לזה ביקוש".
דונאטס בלי חלב, מעניין.
"כן (צוחק) לא להאמין, בגלל זה אנחנו חזקים, תחזיק חזק, גם אצל הטבעונים, כי אנחנו עושים דונאטס ללא ביצים וללא חלב, והטעם ממכר, בריא, וזהה לחלוטין".
מרשים.
"יש לנו כמה קליינטים, והם לא מעטים, ואני גם לא האמנתי בתחילה עד שראיתי את זה מול העיניים, שמפרקים קרטון של 24 יחידות דונאטס בערב. אני חוזר 24 יחידות בערב אחד. יש לנו מקרה ייחודי שבו ילדה אנורקטית, שכמובן לא אומר את שמה, שורדת רק בזכות הדונאטס שלנו, הדבר היחידי שהיא אוכלת זה דונאטס וניל עם קרם פטיסייר, ואנחנו מייצרים אותו במיוחד עבורה".
יפה, מצווה.
"אלו לא המצוות היחידות שאנחנו עושים, הרבה בתי חולים, בתי קשישים ומוסדות נהנים ממאות דונאטס בכל יום, זה הכיף שלנו לפזר אור".

6 שקלים ו-100 קלוריות

כשחנוכה בפתח, העבודה רבה. "יש חודשיים בשנה שהם 'אש' ואלו החודשיים הסמוכים לחנוכה. תופתע, אבל יש כאלו שמעדיפים דונאטס הרבה יותר דווקא בזמנים האלו, הרבה יותר מסופגניות, אולי זה בגלל הקלוריות המעטות, לא יודע להסביר".
כמה קלוריות יש ביחידה?
כמאה קלוריות, שזה פחות ביותר מחצי כמות הקלוריות שיש במיני סופגניה. הסיבה לכך היא זמן הטיגון שלנו, אנחנו מטגנים את הדונאטס בפחות מדקה, ולסופגניה נדרש בין 5-6 דקות טיגון ואז היא סופחת הרבה שמן. בקיצור, בקרטונים שלנו לא תמצאו עיגולי שמן מתחת".
ומה לגבי המחיר?
"6 שקלים ליחידה שזה זול ועממי ביחס לסופגניות מסוימות".
יש הצדקה למחירים הללו?
"לא רוצה להיכנס לחישובים של אחרים. יש חברות שבנו לעצמן מותג ויש להן גם סופגניות טעימות, אז הם דורשים מה שהם דורשים, להגיד לך שזה העלויות שלהם, אפילו לא מתקרב, אבל בוא לא נשכח שיש להם רק חודש מקסימום בשנה, אצלנו כל יום הוא חנוכה".

מיני דונאטס בסגנון אמריקאי


כמות 13-15 יחידות
1/4 2 כוסות קמח מנופה
שקית אבקת אפייה
1/4 כוס סוכר
1/2 כפית מלח
45 גרם מרגרינה רכה
1 כוס חלב סויה
קמח לקימוח המשטח
רינג בקוטר 5 ס"מ
שמן לטיגון עמוק

ציפוי שוקולד קלאסי:
50 גרם שוקולד מריר
1/2 כוס קצפת צמחית
סוכריות ספרינקלס

אופן ההכנה:
מערבבים בקערת המיקסר את הקמח, אבקת האפייה, הסוכר והמלח. מוסיפים את המרגרינה ולשים עם וו לישה עד שהמרגרינה נטמעת, עניין של כמה שניות.
מוסיפים את חלב הסויה ולשים כ-5-7 דקות. במידת הצורך, עוצרים את המיקסר ומערבבים מעט ידנית ומפעילים את המיקסר חזרה. מתקבלת תערובת מאוד רטובה. מעבירים לקערה קטנה, מכסים בניילון ומעבירים למקפיא בין חצי שעה לשעה.
כשהבצק מוכן, מפזרים קמח על משטח עבודה ומרדדים לשכבה לא עבה, אך לא דקה מדי, קורצים עיגולים מהבצק ומתוך כל עיגול, קורצים חור פנימי באמצעות הצד האחורי של הצנתר.
מחממים שמן לטיגון עמוק לטמפרטורה של 180-190 מעלות. חשוב מאוד לשמור על הטמפרטורה הזו.
לציפוי השוקולד:
ממיסים במיקרו את השוקולד והקצפת הצמחית בפולסים של כ-20-30 שניות כל פעם, וערבוב אחרי כל הפעלה, ומפזרים סוכריות ספרינקלס.