חזירי הבר הגיעו לשרון וזורעים הרס בבתי הקברות. בימים האחרונים זוהו במצלמות האבטחה המותקנות בבית העלמין הצבאי בכוכב יאיר־צור יגאל, הנמצא בתחומי המועצה האזורית דרום השרון, חזירי בר שמגיעים למקום ופוגעים באדניות שלצידי הקברים. המומחים מעריכים שזה עניין של זמן עד שהם יגיעו לבתי עלמין סמוכים אחרים בכפר סבא ובסביבה.
3 צפייה בגלריה
כך זה נראה
כך זה נראה
כך זה נראה
( צילום מתוך מצלמות בית הקברות)
קראו גם >>>
לדברי ראש מועצת כוכב יאיר צור יגאל, יובל ארד, לאחר בדיקה והתייעצות עם אנשי רשות הטבע והגנים, נראה כי מדובר בחזירים זכרים השייכים לעדר גדול הנמצא בשטחי המטעים של צור נתן, וכי נתיב הכניסה הלילי שלהם עובר ככל הנראה דרך האמפי עד המטעים ומשם אל השטח הפתוח.
"זה היה מחזה מזעזע לראות את האדניות, הפרחים והזרים שיש על הקברים כשהם הרוסים", אומרת אם שכולה שנתקלה במחזה לפני שבוע, כשהגיעה לפקוד את קבר בנה. "בהתחלה חשבתי שמדובר בוונדליזם. פניתי למחלקת הביטחון ואז הסתבר דרך המצלמות שמדובר בחזירי בר, שפשוט הרסו אדניות רבות. למרות שנודע לי שזה לא היה מעשה פלילי או עוין, עדיין לא נרגעתי מהמחזה".

מחפשים מזון

ביישובים רבים ברחבי הארץ נרשמות כניסות של חזירי בר בחיפוש אחר מזון זמין וקל להשגה, והם מוצאים אותו בשפע בריכוזי פסולת, בפחי אשפה פתוחים, בנקודות האכלה של חתולי רחוב ובכל היצע מזון ממקורות מלאכותיים שהאדם הוא האחראי להם. ברשות הטבע והגנים מסבירים, כי חזיר בר הוא יונק אוכל־כל שחי בעדרים. הוא ניזון משורשים ופקעות, חרקים, זוחלים, גרגירים, בלוטים ואף מנבלות. החזירים פעילים ביום ובלילה, אך בגלל תנאי מזג האוויר בארץ ופעילות האדם האינטנסיבית הם מעדיפים לחפש את מזונם בשעות הקרירות יותר – משעות הערב עד שעות הבוקר המוקדמות. בשעות היום הם מעדיפים להסתתר ולנוח במקום מוצל וקריר.
לרוב הם מתמקדים בשטחים פתוחים ונמנעים מלהיכנס לבתי עלמין, שם הפסולת לא מצויה בשפע, יחד עם זאת בשל העדפתם שלא להיתקל בבני אדם, הם רואים בשטחים שקטים שבהם ישנם מקורות מזון כמו פקעות וחרקים, כר נרחב לפעילות הלילית שלהם.
3 צפייה בגלריה
חזירי בר בשכונה
חזירי בר בשכונה
חזירי בר משוטטים בשכונות חיפה
(צילום: אלעד גרשגורן)
לדברי מומחים, בדרך כלל החזירים חיים בעדרים, אך באין מפריע התרבותם גדולה ואז קיימת סכנה כי חלק מהם (כפי שקרה בחיפה, ראה מסגרת) יפלשו לשטחים אורבניים יותר כדוגמת ערי השרון הסמוכות לקו התפר, הוד השרון וכפר סבא. "אם לא תיעצר ההתרבות שלהם", מזהירים המומחים, "זה עניין של זמן עד שנראה אותם בכפר סבא, בעיקר בבתי העלמין הנמצאים במזרח העיר, ובסביבה".
_____________

סכנה לפניך?

ברשות הטבע והגנים מרגיעים כי חזירי בר אינם מסוכנים לציבור יותר מכל חיית מחמד אחרת, ולעיתים הרבה פחות: "הסיכוי להיפגע מחזיר בר הוא מאוד נמוך. מקרים של היפגעות פיזית של אדם מחזיר בר הם נדירים מאוד", אומרים ברשות הטבע והגנים, הסיכון קיים במצב בו חזיר בר נקלע לפינה צרה, ומנסה לברוח, והדרך היחידה שלו היא 'דרך' האדם. או כאשר מתגרים בחזיר".
מהרשות נמסר כי על פי הנתונים, בחיפה, שבה מתרחשים עשרות מפגשים בין תושבים לחזירי בר בכל יום, נספרו בעשר השנים האחרונות שלושה מקרים בלבד של פציעה קלה של אדם. חישוב סטטיסטי פשוט מראה שהסיכוי להיפגע מחזיר בר הוא מֵאית (0.01) אחוז: אם מתקיימים לפחות עשרה מפגשים ביום, כלומר יותר מ־3,000 מפגשים בשנה, אז בעשר שנים התקיימו יותר מ־ 30,000 מפגשים בין תושבים לחזירי בר. שלושה מקרים של היפגעות הם מאית אחוז. הסיכוי להיפצע מכלב הוא גדול הרבה יותר, שלא לדבר על הסיכון מתאונות דרכים. אבל לא פחות חשוב: מקרים כאלו קורים כאשר חזיר בר נקלע לפינה צרה ומנסה לברוח, או כאשר תושב שמנסה לסלק חזיר שבפתח ביתו מנסה להכות בחזיר, והחזיר מחזיר. לכן, גם את המקרים האלו ניתן למנוע, בעזרת הסברה לציבור כיצד לנהוג במפגש עם חזירי בר.
ד"ר בעז שחם, זואולוג וביולוג מתמחה בזוחלים ובכניסה של בעלי חיים למרחב העירוני: "בעל החיים בדרך כלל לא רוצה קשר עם האדם, ולכן הכי טוב להשמיע רעש ואף להאיר על בעל-החיים עם פנס. במקרה של חזירה עם גורים - היא עלולה להגיב באגרסיביות, אם היא תרגיש מותקפת, לכן יש להרעיש ולהאיר מרחוק. אם בעל-החיים נותר לעמוד, יש לנתק מגע ולסגת".
מה קורה אם החיה תוקפת?
"חזירי בר הם בעל חיים חזק, אגרסיבי וחכם - אבל הוא לא יודע לטפס לגובה, למרות העוצמה שלו. לכן, יש לעלות מיד למקום גבוה. במקרה של תקיפה, מומלץ אפילו לטפס על העץ הקרוב ביותר".
"בעיה נוספת שיכולה להוצר היא העברת מחלות על ידי חזירי הבר", אומר ד"ר רוני קינג, וטרינר רשות הטבע והגנים. נכון להיום, אנחנו בודקים נוגדנים בדם של בעלי חיים כדי לראות חשיפה למחלות, זה לא אומר שהם בהכרח מעבירים אותם, סביר להניח שהם חוטפים אותם בעצמם. יש לנו פרויקט שבו אנחנו מבצעים את הניטור הזה בנוגע למחלות. בנוגע לכלבת, אני יכול בינתיים להרגיע קצת ולומר שלא נתקלנו עדיין בישראל במקרים של חזיר עם כלבת. אבל המחלה שכן יש סיכוי קלוש, אך קיים, למצוא בחזיר היא מחלת העכברת, שניתן למצוא אותה גם בחיות אחרות בארץ (עכברת מחלה הגורמת למגוון של תופעות ביניהן דלקת קרום המוח).
"בשורה התחתונה חזירים יכולים להעביר מחלות שונות וכן יש אפשרות שחזיר כזה יעביר מחלות לבעלי חיים בעיקר, הרבה פחות מהאפשרות שיעביר לאדם, לפי הנתונים שנמצאים אצלנו".
ממועצת כוכב יאיר צור יגאל נמסר כי "מחלקת הביטחון פועלת בתיאום עם רשות הטבע והגנים כדי ללכוד את החזירים ולהרחיקם מבית העלמין בכל דרך שתתאפשר. צוות של מחלקת שפ"ה ניקה את סביבת הקברים וכך נעשה עד ללכידת חזירי הבר".

מאות חזירים בשכונות חיפה

בחודש אוקטובר 2019 פנתה עיריית חיפה לשלושה חוקרים בחוג לגיאוגרפיה ולימודי סביבה באוניברסיטת חיפה והזמינה אצלם מחקר מקיף על אוכלוסיית חזירי הבר בעיר. המחקר של פרופ' דן מלקינסון, ד"ר אחיעד דוידסון ואלה אבידור, הוא חסר תקדים בהיקפו בישראל ובעולם והוא מבוסס על דיווחי תושבים, עשרות מצלמות שהונחו בנקודות שונות בעיר, ניתוח צילומים, בחינת מסלולי הליכה של חזירים ועוד. את הדו"ח חשפו בעיתון "ידיעות חיפה" על ידי הכתב דורון סלומון.
3 צפייה בגלריה
חזירי בר בחיפה
חזירי בר בחיפה
חזירי בר בגינות בחיפה
(צילום: אלעד גרשגורן)
המחקר העלה ממצאים מעניינים וחדשים. על פי הנתונים אומדן מספר החזירים הגדול ביותר הוא בשכונות המערביות של הכרמל. נכון למועד המחקר, מספר החזירים הנאמד בחיפה הוא 400-566.
החוקרים שמו לב כי החזירים מגיעים מספר פעמים למקומות "חמים" שסווגו למספר קטגוריות. כך נמצא כי ב-30% מהמקרים החזירים חיפשו מרבץ מנוחה. ב-30% מהמקרים החזירים הגיעו לחפש באשפה, קומפוסט או אשפה שזרוקה בחצרות. בעשרה אחוזים מהמקרים הגעת החזירים הייתה לנקודה בה האכילו חתולים. ורק בכחמישה אחוזים מהמקרים הגעת החזירים הייתה לטובת מקור מים.
עוד עולה מהמחקר כי לחזירים בחיפה יש פחות קילומטרז' בהשוואה לחזירים בעולם, בשל זמינות המזון הגבוהה. את נקודות האכלה של חתולים מגדירים החוקרים כהשפעה שולית בהשוואה לפסולת אשפה. נתון מפתיע זה, מציינים החוקרים, תואם מחקרים בעולם שמצאו כי גינות ירק ואשפה הם גורמי המשיכה המשמעותיים. באשר להאכלת חזירים על ידי בני אדם, החוקרים קובעים כי אין די מידע על מנת לכמת את השפעתה על החזירים בחיפה.