"אין ספק שהחודשים האחרונים מראים בבירור מהפך, עכשיו השמאל רוכש הרבה יותר דגלים". כך אומר השבוע אבי מרום בעל המפעל לייצור דגלים הגדול בישראל הממוקם בכפר סבא. "המחאה עוררה ייצור דגלים המונית, אנחנו לא עומדים בזה. העונה, שהיא בדרך כלל לקראת עצמאות, הוקדמה בחודשיים. אזל לנו המלאי, ואין מספיק כוח אדם".
5 צפייה בגלריה
מרום במפעל. "בקצב שיא"
מרום במפעל. "בקצב שיא"
מרום במפעל. "בקצב שיא"
(צילום: יאיר שגיא)
השבועות האחרונים הם חגיגת עצמאות גדולה ומתמשכת עבור אבי מרום (מילברגר), לשעבר חבר מועצת עיריית הרצליה, שהקים את חברת FGP - קיצור של "דגלים, מתנות ומוצרי נסיעה" בשפה האנגלית. בכל שנה, בחודשים אפריל־מאי, מרום נמצא בטרוף והמפעל שלו עובד במרוץ נגד הזמן. אלא שכעת, עם פרוץ המחאה הגדולה ביותר שידעה המדינה, הביקוש לדגלים וחפצים אחרים המשמשים להפגנות כמו מגילות עצמאות ולפידים, וכן מתקני נשיאה לבתים ותרנים שאותם מייצרים במפעל, מרקיע שחקים. "יש גידול של למעלה מ־40 אחוז בכמות שאנחנו מייצרים בחודש וחצי האחרונים ביחס לאותה תקופה בשנים הקודמות".


5 צפייה בגלריה
אבי מרום. "יש מהפך"
אבי מרום. "יש מהפך"
אבי מרום. "יש מהפך"
(צילום: יאיר שגיא)

רבותיי, מהפך


"דגל הלאום נהיה לסמל המחאה ושמאל, זה המהפך הגדול ביותר שראיתי מאז הקמתי את המפעל לפני כארבעים שנה", קובע מרום (66). "בעבר רק המוסדות הממלכתיים וארגוני ימין שונים הזמינו דגלים לצעדות יום ירושלים וכדומה. כיום, הביקוש לדגלים מגיע מצד אנשי השמאל והמרכז, והארגונים המזוהים עם האידיאלוגיה הזו, וזה הרבה יותר ממה שהזמינו בעבר כלל ארגוני הימין. אני חייב לציין בהקשר זה שגם מארגוני ימין מובהקים, שבעבר הזמינו דגלים לכל מיני אירועים לאומיים, אנחנו מקבלים הזמנות של דגלים עם כיתובים וסיסמאות כדי שישמשו אותם גם במחאה, מה שאומר, לא יודע אם זה מדד מדויק, שהרבה בימין משתתפים בהפגנות המחאה".

5 צפייה בגלריה
המחאה בחיפה
המחאה בחיפה
גידול של 40%
(צילום: עומר מוזר)

יש דרישות מיוחדות?
"ראשית, אני שמח לומר, מה שלא ראינו הרבה בעבר, שהפטריוטיזם של ארגוני המחאה הוא הרבה יותר משמעותי. הם לא מוכנים לייבא דגלים מסין, הם רוצים שהייצור יהיה מקומי בלבד. למשל, ארגון אחים לנשק מאוד ריגש אותי כשביקש הזמנה מאוד גדולה ולמרות העיכוב והמחיר, הוא התעקש שזה יהיה בייצור מקומי. הן אמרו לי: אנחנו נלחמנו עבור הדגל הזה, נפלו לנו אבות, בנים וחברים לקרב, למען הדגל והמדינה שלנו, למה שהסינים ייהנו מזה?"
לדבריו של מרום, יש רבים מאוד שמעוניינים גם להוסיף על הדגלים כיתובים מיוחדים, שזה לא ניתן לעשות בייבוא: "יש הרבה ארגונים שרוכשים דגלים עם סיסמאות החל מ'הדמוקרטיה מעל הכל' דרך 'כולנו אחים' ועד 'די לדיקטטורה'. בכל מקרה, במפעל אנחנו מייצרים גם דברים אחרים שמשתמשים בהם גם במחאה, דבר שלא ראינו בשנים קודמות".
כמו מה?
"נשאי לפידים שמשתמשים בהם בהפגנות, תרני תלייה לבית וגם מגילות עצמאות בגדלים שונים. יש לנו העתק של מגילת העצמאות, צילום אותנטי מגנזך המדינה, שרבים מבקשים אותו, החל מעיריות וארגונים שונים המעוניינים לחתום עליו בטקסים מסוימים, כמו גם בהפגנות, וכלה במגילות עצמאות ממוסגרות שתולים אותן כתמונות במשרדים. רק השבוע פירמה גדולה מאוד בארץ הזמינה שמונים מגילות עצמאות ממוסגרות כדי לתלות בחדרי הבכירים והשותפים במשרדים. זה ממש גורף, אפילו מסעדות ובתי קפה מבקשים מאיתנו מגילות עצמאות ממוסגרות לתלות בכניסה לעסקים שלהם. כפטריוט זה מאוד משמח אותי לראות שסוף סוף הדגל שייך לכולנו, ימין, מרכז ושמאל".

5 צפייה בגלריה
מגילת העצמאות
מגילת העצמאות
מגילת העצמאות
(צילום: עיריית הרצליה)

לא רק הביקוש לדגלים עבר מהפך, אלא גם מרום עצמו. כאיש ימין מובהק בעברו, מרום החל בעיקר על רקע הרפורמה המשפטית להתמרכז: "אני לא רואה בעין יפה את הבליץ של החקיקה, זו לא דרך הימין המקורי, זה משהו אחר. אני מבין את המוחים בהקשר הזה. אני משמש כסגן יו"ר לשכת המגשרים בישראל ופועל בשבועות האחרונים במרץ, וביוזמות שונות, לגשר בין הצדדים ולפרק את ההתנגדויות, זה לא קל. אנחנו עושים את זה הן ברמות המקומיות מוניציפליות, והן ברמות הגבוהות ביותר. אני בטוח שניתן יהיה לגשר על העמדות, אם יהיה רצון טוב".

5 צפייה בגלריה
אבי מרום. "כשאני רואה שדגל ישראל מתנופף, אני מתמלא בגאווה"
אבי מרום. "כשאני רואה שדגל ישראל מתנופף, אני מתמלא בגאווה"
אבי מרום. "כשאני רואה שדגל ישראל מתנופף, אני מתמלא בגאווה"
(צילומים: ניר מרום)

לפעילות בענף הדגלים נכנס מרום בראשית שנות ה־80, כשהקים את החברה בכפר סבא: "הכל התחיל מאידיאולוגיה, מאהבת הארץ ומהצורך לספק את הביקוש של חברות ומוסדות גדולים לדגלים. במקור אני פנטומימאי, אבל מבמות הבידור קשה מאוד לחיות, אז התחלנו להתעסק עם מכירות זיקוקי דינור לרשויות המקומיות ומהר מאוד הגעתי לנושא הדגלים".
קראו גם:

קצב מוגבר


בשנות ה־80 היו מתפרות בודדות בלבד, והן ייצרו דגלים בשיטות מיושנות. בית המלאכה הראשון של מרום הוקם בדרום תל אביב, בחנות שהעסיקה שלושה עובדים. עם השנים הוא התרחב להרצליה, לראש העין ולכפר סבא. כיום, החברה שבבעלותו נחשבת ליצרנית הדגלים הגדולה בישראל, עם 40 תופרים מקצועיים המשמרים את ייצור הטקסטיל המקומי. התשלום לשעת עבודה עומד על 28־35 שקל, ולשם השוואה בסין משלמים לפועלים 35 דולר לחודש. "עכשיו לקראת יום העצמאות אנחנו נמצאים במחסור רציני על רקע הידלדלות המלאים של היבואנים", אומר מרום. "אנו מגבירים בימים אלו את קצב הייצור שלנו ויכולים לייצר מאות דגלים בתוך ימים בודדים במשמרות של 24 שעות, אולם לא נוכל לספק את כל הביקושים בגלל מחסור בתופרות ותופרים הדרושים לייצור דגלי ישראל איכותיים ונאמנים למקור".