"תודה על שנתתם לי הזדמנות לספר את הסיפור שלי, שהוא לא רק שלי, הוא של כולנו". כך מסתיים הסרט "חזקה מהרוח" העוסק באלימות נגד נשים מנקודת מבטם של בני נוער. הסרט, בכיכובם של חברי להקת צעירי דרום השרון (18 בנות ושני בנים), כולל מונולוגים דרמטיים של נערה שנקלעה למערכת יחסים אלימה ואובססיבית המלווה ברגשות קנאה ורכושנות.
2 צפייה בגלריה
התלמידים שהשתתפו בסרט. לומדים איך להתנהג וממה להיזהר
התלמידים שהשתתפו בסרט. לומדים איך להתנהג וממה להיזהר
התלמידים שהשתתפו בסרט. לומדים איך להתנהג וממה להיזהר
(צילום: אור סמסון)
קראו גם >>>>
"בהתחלה הכל היה כל כך ורוד... הרגשתי בעננים. היינו כל דקה ביחד והוא היה כל עולמי... הייתי כמו עיוורת. איך התעלמתי מנורות האזהרה האדומות?
"העליתי סרטון לטיקטוק, המבט החודרני שלו שיתק אותי, הפחיד אותי. כאילו עשיתי משהו לא בסדר... הוא לא הסכים שאדבר עם בנים אחרים... ליד המשפחה שלי הוא היה הכי מקסים בעולם, וכשהיינו לבד ירדו המסיכות. התקפי זעם... אבל העדפת לסבול בשקט...
"לייק אחד שעשיתי לתמונה באינסטגרם הוציא את המפלצת שבו. הוא אחז בי בחוזקה, נפלתי על המיטה. רעדתי בכל גופי, צעקתי ולא היה מי שישמע אותי. ראיתי שחור בעיניים. הבנתי שהוא לא ישתנה לעולם. החלטתי לעוף הכי רחוק מכאן".
"בסוף אני בוחרת להחזיר לעצמי את החופש שלי, את החיים שלי. נלחמתי, ניצחתי את כל הפחדים ובחרתי בעצמי".

ללמוד ולהיזהר

הדוקו-דרמה המרגשת הזו הופקה במועצה האזורית דרום השרון תחת המסר "זה יכול לקרות לכל אחת" ביוזמת מירית כץ, מנהלת אגף תרבות נוער וצעירים ויועצת ראש המועצה לקידום שוויון מגדרי. "מטרת הסרט להציב במרכז השיח הציבורי את אחת הבעיות הקשות בחברה הישראלית. הרעיון צץ בעקבות הרצח האכזרי של מיכל סלה על ידי בן זוגה. זה היה רגע מכונן עבורי ועבור רבים מאיתנו. כדי לעשות שינוי אמיתי בדפוסי התנהגות חברתיים, צריך להתחיל בדור הצעיר. הנערות והנערים עושים זאת בשפה שלהם, בגובה העיניים ובאופן ישיר".
2 צפייה בגלריה
טל סונדק, מנהל הלהקה
טל סונדק, מנהל הלהקה
טל סונדק, מנהל הלהקה
(צילום אלון פורת)
"אני מכירה בנות שנפלו למערכות יחסים מלאות בקנאה ובאלימות וכמה היה להן קשה לצאת מזה", אומרת אחת מחברות הלהקה הילה שפיר, בת 17 מהישוב מתן, תלמידת תיכון עמי אסף, "אני באמת מאמינה שבני נוער - גם בנים וגם בנות - יכולים ללמוד מהסרט איך להתנהג וממה להיזהר".
בין המונולוגים משולבים קליפים בביצוע הלהקה על התמודדותן של נשים עם מערכות יחסים קשות. באחד השירים, למילותיו של אהוד מנור, שרה הלהקה: "למה כשאתה אוהב, אתה כמו אויב, בדמי אתה סובב ואת עורקיי צורב, אהבה נואשת, אהבה רעה ומכאיבה, אין לי שום תקווה... מעגל קסמים סוגר עליי, אין מוצא, לא מוצאת בי כוח לוותר ולעזוב אותך".
ובנימה אופטימית יותר: "עכשיו אהבה היא יודעת כאב שאיננו נגמר, מתוך עולמות שבורים היא צומחת, לילות שלמים היא רוקמת כל מה שיקרה" (אסתר שמיר).
ובשיר הסיום, שכתב טל סונדק, הם שרים: "מתוך חלום רע, מתעוררת לבוקר אחר, תמיד מנצחת את כל המכשולים, כי זו את שקובעת הכל, זו את שיודעת גדול, זו את שמתגברת ולא מוכנה שוב לסבול".

גרסת המופע

טל סונדק, המנהל המוסיקלי של הלהקה מזה 15 שנה, בחר את השירים וכתב את כל העיבודים. את כל החזרות על השירים עשתה הלהקה בזום. רק חזרה פרונטלית אחת קדמה להקלטה באולפן. סונדק גם כתב את המונולוגים, יחד עם מירית כץ, שחר יפה ואפרת שדה. "הבנות שהשמיעו את המונולוגים הציעו מדי פעם להקליל את הטקסטים כדי להתאים אותם לשפה העכשווית".
"הסרט אינו כולל סצינות אלימות. הכל מרומז, כדי שלא יהיה קשה לצפייה", מדגישה מירית כץ ומציינת שהוא מיועד להפצה בכל בתי הספר. "שרת החינוך כבר צפתה והתלהבה. הסרט יהיה בסיס למערכי שיעור שיוכלו לסייע לזהות את 'הנורות האדומות' הנשקפות ממערכות יחסים אלימות".
על בסיס הסרט (שצולם ונערך על ידי הבמאי אור סמסון) הופק גם מופע מוסיקלי שביים סונדק. "נתנו לחברי הלהקה את התחושה שכאשר הם עולים על הבמה יש להם תפקיד, יש להם אמירה, ואין כמו המוסיקה כדי לעשות זאת. היא נותנת להם את הכוח".