"די לתרבות האונס!" "טיפול שורש ולא השעיה", "100 בני י"ב ואבא עצבני אחד", "בן 50 בוגר מחזור מ' מתבייש". נושאים שלטי מחאה ולבושים בחולצות אדומות הפגינו השבוע מאות תלמידי תיכון מכפר סבא והוריהם במחאה על המסרים המיניים שהופיעו ביום פתיחת שנת הלימודים בכתובת גרפיטי בחזית בית הספר התיכון "רבין", וערב קודם בשלטים בוטים ופוגעניים שהכינו תלמידי י"ב בתיכון "כצנלסון".
7 צפייה בגלריה
הפגנת המחאה השבוע. "לשתוק זה נוראי"
הפגנת המחאה השבוע. "לשתוק זה נוראי"
הפגנת המחאה השבוע. "לשתוק זה נוראי"
(צילום: אסף פרידמן)
קראו גם >>
עוד מחו המפגינים על הטיוח וההסתרה שנקטו מנהלי בתי הספר והעירייה. לטענת ההורים, אחרי שהשלטים הוחרמו ואחרי שהגרפיטי נמחק - לא נמסר להם שום מידע אלא רק לאחר שהפרשה פורסמה באמצעי התקשורת, ביום שני השבוע. לאחר הפרסום הגישה תושבת העיר נועה אזוגי, פעילה בהנהגת ההורים העירונית, תלונה במשטרת כפר סבא נגד התלמידים, שני מנהלי בתי הספר והעירייה בגין הטרדה מינית פומבית ובגין ניסיון לטיוח והסתרה. מהמשטרה נמסר שהתלונה נבדקת.
"זה צו השעה לעמוד כאן ולהביע את המחאה שלנו", אמר בהפגנה יו"ר הנהגת ההורים בכפר סבא יובל קדוש. "איך מישהו מעלה על דל שפתיו את הרעיון שאונס זה סוג של תרבות. אנו כאן כדי לעקור את הדבר הזה מהשורש. שאף לא יחשוב שנוכל להתעלם מסוג כזה של הלצה או 'זובור' מסורתי. תמיד אפשר לנפנף באמירה שאצלנו זה לא יקרה, אבל זה קרה כאן. אותי מטרידה המערכת שדאגה למחוק את כתובות הגרפיטי אבל בחרה לשתוק ולא לשתף אותנו ההורים. וכאן הבעיה המרכזית שלנו".
7 צפייה בגלריה
הכרזות הבוטות. "שאף אחד לא יחשוב שזו הלצה"
הכרזות הבוטות. "שאף אחד לא יחשוב שזו הלצה"
הכרזות הבוטות. "שאף אחד לא יחשוב שזו הלצה"
(צילום: אסף פרידמן)
יו"ר הנהגת ההורים ב"כצנלסון" רוז ברודו מאשרת: "לי זה נודע רק עם הפרסום בתקשורת. הנהגת ההורים כלל לא הייתה מודעת לכך".

"רצו להשתיק את זה"

הכל החל בערב שני שעבר, כשתלמידי י"ב ב"כצנלסון" הגיעו לבית הספר להכין שלטים לקבלת תלמידי י'. רכז השכבה ראה ארבעה תלמידים מכינים שלטים בעלי תוכן מיני פוגעני: "איה נאפה - 12, אילת - 30, בני י"ב – 100" ו"שתיקה = הסכמה". התלמידים טענו שלא התכוונו לתלות אותם, אולם רכז השכבה החרים אותם ובית הספר ראה בחומרה את עצם כתיבת השלטים והוחלט להשעות את התלמידים ולהזמין את הוריהם לבית הספר. התלמידים הבינו את חומרת המעשה, ביקשו להתנצל, לא להשתתף בפתיחת השנה החגיגית אלא להגיע לקבלת תלמידי י', לחלק להם סוכריות ולברך אותם לעלייה לתיכון. נוסף על כך הם נכנסו לכיתות, התנצלו והסבירו את חומרת המעשה שלהם.
"זה מזעזע לחשוב שתלמיד שיושב לידנו אולי חושב כך עלינו, על אחיותינו ועל חברותינו", אומרת תלמידת י"ב ב"כצנלסון". "אלו מילים שלא אמורות להיאמר בשום מקום, בטח לא בבית ספר". לדבריה, בכל שנה היו מקדמים את פניהם של תלמידי כיתה י' בכניסה לבית הספר בשלטים מפחידים. השנה לא התירו זאת בגלל איסור על התקהלות. "מישהו החליט לעשות משהו יותר מפחיד – ולאיים באונס בנות".
7 צפייה בגלריה
"ציפינו לשקיפות"
"ציפינו לשקיפות"
"ציפינו לשקיפות"
(צילום: אסף פרידמן)
בשלישי שעבר בשש בבוקר גילה אב הבית בתיכון "רבין" כתובת גרפיטי בעל מסר מיני פוגעני על הקיר בחזית הבניין – "אין יודניקית שלא נותנת, אין י"בניק שלא מקבל", שהייתה אמורה לקדם את פני התלמידים בבואם ליום הלימודים הראשון. הכתובת נמחקה לאחר כשעה ותלמידת י"ב נגה אטיאס הספיקה להנציח אותה. "בערב שקדם ליום פתיחת שנת הלימודים", היא מספרת, "תלמידי י"ב באו לבית הספר כדי לקשט אותו בשלטים תמימים כמו 'מחזור כ"ג forever', שכולם אושרו על ידי סגנית המנהלת. למחרת בבוקר הגעתי לבית הספר בשעה שש וחצי כדי לשים שם כמה דברים שהיו מיועדים לאירועי פתיחת השנה. כשהגעתי הגרפיטי מיד משך את תשומת לבי כיוון שלא היה שם ערב קודם. הבחנתי בכמה מורים שהסתובבו לידו, לכן צילמתי בחיפזון רק תמונה אחת. רבע שעה לאחר מכן יצאתי מבית הספר וראיתי את אב הבית מוחק את הכתובת. כשחזרתי בשבע וחצי התברר לי שגם כל השלטים התמימים שאנחנו תלינו בתוך בית הספר הוסרו והושלכו לפח. התעצבנתי. בשלב זה ניגשה אליי המנהלת ושאלה מה קרה, וכשסיפרתי לה שצילמתי את הגרפיטי היא ביקשה ממני לא להפיץ את התמונה.
"היינו מתוסכלים שהורידו לנו את השלטים, ואחר כך שלא העלו את הנושא בכיתה כדי לדבר על משמעות השיח הפוגעני. זה עלה רק בשיחות מסדרון עם המורות. ככל הידוע לי, בשכבות הנמוכות כלל לא ידעו על כך. פשוט רצו להשתיק את זה. לטאטא מתחת לשטיח. כשראיתי את התמונה שצילמתי בתקשורת הרגשתי טוב שסוף סוף זה יצא החוצה. רכזת השכבה אמרה לנו שהמקרה עשה שם רע לבית הספר. איפה הייתם שבוע קודם? אי אפשר להסתיר ואחר כך לנקות את הלכלוך".
"המשפט שנכתב על הקיר מכעיס ופוגע כי מסתכלים עליי כמו על חפץ מיני", אומרת תלמידת כיתה י' בתיכון "רבין", "התלמידים שכתבו אולי לא מייצגים את כולם, אבל יש קבוצה גדולה של תלמידים שתומכים בהם, שמעודדים אותם. בשכבה שלי יש כמה בנים שחשבו שמדובר בכלל בבדיחה, שזה היה סתם בצחוק. גם אם עכשיו יעשו פעילות הסברתית חינוכית, זה לא יחפה על כך שעד עכשיו הסתירו את זה".
"יום לפני הפרסום הייתה אסיפת הורים בכיתה של הבת שלי ולא הזכירו את זה", אומרת אם לתלמידת כיתה י' בתיכון "רבין", "הכעס שלי הוא על אותם תלמידים שמבחינתי הם מטרידים מינית, על בית הספר שהשתיק ולא עשה כלום. הייתי מצפה לשקיפות, שיגידו לנו שהיה אירוע חמור ושהוא מטופל. יש כאן טעות בשיקול הדעת של ההנהלה. אני מחנכת את שני הבנים שלי על ערכים של כבוד האדם. אף אחד מהם לא היה מעז לכתוב דבר כזה. צריך למנוע מצבים כאלה. לשתוק זה נוראי".

"מאוחר מדי"

במהלך ההפגנה פנתה חברת המועצה הדר לביא לתלמידים עצמם: "למילים יש כוח והתקשורת חשפה את הכוונה השפלה של תלמידים בכפר סבא, כנראה, לפגוע באמצעות המילים שלהם ואולי גם בעקבות המעשים שלהם. בני דור 2020, אתם רואים את הדברים אחרת מהדורות הקודמים, והאחריות מוטלת גם עליכם לדבר ולשנות. למילים שלכם יש כוח, למעשים שלכם יש כוח, תשתמשו בהם לטובה".
7 צפייה בגלריה
"למה לא סיפרו לנו?"
"למה לא סיפרו לנו?"
"למה לא סיפרו לנו?"
(צילום: אסף פרידמן)
"נוצרה אווירה ש־100 תלמידות י' הוטרדו מינית, בניגוד לחוק", אומר תלמיד כיתה י' בתיכון "רבין", "עד לפרסום לא סיפרו לנו ולא ידענו כלום. בתקופה כל כך רגישה אחרי המקרה באילת, לא לספר לנו? אני מניח שעשו זאת כדי לשמור על השם הטוב של החינוך בכפר סבא, אבל קשה לי להצדיק את זה. לא נראה לי שקבוצה גדולה של תלמידי י"ב זממה לכתוב את הגרפיטי על הקיר. אני מקווה שזו הייתה רק הלצה והתלמידים לא הבינו את המשמעות המילולית שלה. כשהפרשה פורסמה לא הייתה יוזמה של הנהלת בית הספר, אלא כל מורה החליט אם לקיים שיחה בנושא על חשבון השיעור. זה לא קרה בכל הכיתות. זה היה מעט מדי ומאוחר מדי".
"בית הספר 'רבין' עבר השבוע שיימינג נוראי בכל אמצעי התקשורת וזה מאוד לא הוגן", אומר תלמיד י"ב במגמת מדעי המחשב ופיזיקה, "חשוב לי להדגיש: לא בטוח שמישהו מבית הספר שלנו עשה זאת. ועם זאת, אי אפשר להתייחס בציניות לדברים שקורים כאן ועכשיו. מסרים כאלה עלולים להשפיע על אנשים ולהוביל במצבי קיצון לאונס עצמו. משרד החינוך צריך להפנים שחשוב למצוא זמן לשיח בנושא, כפי שעושים ברוב תנועות הנוער".
7 צפייה בגלריה
"זעזוע עמוק"
"זעזוע עמוק"
"זעזוע עמוק"
(צילום: נוגה אטיאס)
"אני מצפה מההנהלה להודות בטעותה באשר לדרך הטיפול בפרשה ולהפיק לקחים, כדי שזה לא יקרה שוב, כדי שתהיה אווירה בטוחה בבית הספר", אומר תלמיד כיתה י' בתיכון "רבין".

בושה ופחד

"כיצד ילדים בעיר אחרי 11 שנות לימוד מגיעים למצב שהם חושבים שאונס זו בדיחה?" שואל חבר מועצת העיר אמיר סילבר, "כיצד בנות אחרי 11 שנות לימוד בעיר מפחדות לספר על מקרים כאלה? איפה המערכת העירונית כשלה? איך מקרים כאלה הושתקו והילדים הללו חזרו ללמוד כאילו כלום לא קרה? מדוע ראש העיר שתק ימים רבים עד שהפרסום הגיע לתקשורת? איפה בדיקה מעמיקה של מערכת החינוך העירונית. אף לא ועדה אחת שמתכנסת (חינוך? הוועדה למניעת אלימות?). על הילדים אני כועס, אבל מההשתקה אני מתבייש ומפחד".
"אני רואה בחומרה רבה את העובדה שאירוע זה לא הובא לידיעת כלל הציבור כבר באחד בספטמבר", אומרת חברת המועצה קרן חגואל גרשון, "איננו יכולים לדבר על אונס קשה ומזעזע באילת ובו בזמן להתעלם ולהסתיר את מה שקורה בעיר שלנו. גם כחברת מועצת העיר לא קיבלתי עידכון מאף גורם, וזאת למרות שנערכה ישיבת מועצה יום למחרת תחילת שנת הלימודים".
7 צפייה בגלריה
"מודאגים מההשתקה"
"מודאגים מההשתקה"
"מודאגים מההשתקה"
(צילום: אסף פרידמן)
"ב'כצנלסון' היו אמורים להשעות את התלמידים שהכינו את השלטים, במקום זה נתנו להם להיכנס לכיתות ולחלק סוכריות; ואילו בתיכון 'רבין' חשבו שבכיסוי הכתובת בצבע פתרו את הבעיה", אומרת נועה אזוגי. לטענתה, יו"ר הנהגת ההורים בתיכון "רבין" מריאלה אוחיון ידעה שקרה משהו ואנחנו לא עודכנו".
"ככל הידוע לי, מריאלה עודכנה שהייתה 'בעיה' בלי להיכנס לעובי הקורה", אומר יובל קדוש. "מריאלה היא לא הכתובת והיא גם לא אשמה. האשמה היא של כולנו, של תרבות הטיוח, של המערכת שלא השכילה להבין את חומרת הדברים ושל העירייה ומשרד החינוך שלא דאגו לשים את הבעיה על השולחן".

בתי הספר: "תסמכו עלינו"

בפנייה להורים מסרה הנהלת בית הספר "כצנלסון": "אנו מבינים את התחושות והחששות שמעלים הורים ותלמידים. יחד עם זאת, מבקשים שתסמכו עלינו כצוות חינוכי מקצועי שעושה לילות כימים למגר תופעות ואירועים פוגעניים ולחנך לערכים ראויים, לצד טיפול בכלל התלמידים תוך שמירה על צנעת הפרט שלהם. אנו מבקשים מההורים כולם לקיים שיח עם ילדיהם על הנושא, כחלק מהמאמץ החינוכי המשותף".
במכתב להורי תיכון "רבין" כתבה המנהלת אפרת חומסקי: "במישור החינוכי הוקדש לנושא מפגש היום הראשון ללימודים בשכבת י"ב בהקשר לאלימות המזעזעת שאנו חווים במדינה והגיעה גם למחוזותינו. במישור המשמעתי נעשה מאמץ על לאתר את המרססים. באותו יום התקיימו שיחות עם תלמידים מרחבי השכבה שהעידו כי ידם לא הייתה במעל והם מוקיעים כתובת נוראה זו. יום למחרת התקיימו שיחות עם תלמידות שהוקיעו את האלימות במדינה והחלטנו על תוכנית חינוכית משותפת שתיכתב בשיתוף התלמידים ותכלול את כלל בית הספר. נוסף על כך, אותה קבוצה של תלמידי י"ב תלתה שלטים ברחבי בית הספר המגנים אלימות מכל סוג, בדגש על אלימות מינית.
7 צפייה בגלריה
"אי אפשר להסתיר ואחר כך לנקות את הלכלוך"
"אי אפשר להסתיר ואחר כך לנקות את הלכלוך"
"אי אפשר להסתיר ואחר כך לנקות את הלכלוך"
(צילום: אסף פרידמן)
"בהמשך לבדיקה שלנו לאיתור המרסס ראינו סרטון של אדם מרסס אותה הכתובת במקום, אולם לא הצלחנו לזהות אותו שכן המצלמה הייתה רחוקה והדמות היתה בגבה למצלמה".
מהעירייה נמסר: "אנו רואים בחומרה רבה כל גילוי אלימות באשר הוא, ומגנים בחריפות את מעשיהם של התלמידים, מעשים שאין להם כל מקום בעירנו או בכל מקום אחר. חשוב לציין כי השילוט המדובר והגרפיטי נתגלו עוד טרם נפתחה שנת הלימודים בשבוע שעבר, הגרפיטי נמחק באופן מיידי והשילוט לא נתלה מעולם, והנושא טופל על ידי מנהלי בתי הספר באופן מיידי ובתקיפות, כאשר התלמידים האחראים על השילוט זומנו לשימוע עם הוריהם והושעו מלימודיהם, כמתחייב ובהתאם להנחיות והגבלות משרד החינוך".
ממשרד החינוך נמסר: "מבדיקה שקיים המשרד עולה כי שני בתי הספר טיפלו באירוע באופן מיידי, נחוש ובמלוא החומרה. בהתאם לזאת נקטו הנהלות בית הספר את כל האמצעים העומדים לרשותם. בבתי הספר הבהירו לתלמידים כי מדובר בהתנהלות פסולה שיש בה כדי לחצות את הקו האדום, ואף הדגישו בפניהם כי להתנהגות זו אין כל מקום במרחב הציבורי, קל וחומר במוסד חינוכי. הנושא ממשיך להיות מלווה ומטופל על ידי בתי הספר כדי למנוע הישנותו של מקרה זה".