חודש אחרי שהותקף בגרזן בבית הכנסת וניצלו חייו, הרב מנדי כהן, בן 39, שליח חב"ד מזה 16 שנים ורב העיר מריופול באוקראינה, הגיע לישראל בטיסה פרטית מיוחדת כשהוא חולה בנגיף קורונה במצב קשה, מחובר לחמצן ונאבק על חייו.
1 צפייה בגלריה
הרב מענדי כהן וד"ר דניאל קינג בחילוץ
הרב מענדי כהן וד"ר דניאל קינג בחילוץ
הרב מענדי כהן וד"ר דניאל קינג בחילוץ
(צילום: פראמדיק דורון שפיר, חברת מדסיס)
קראו גם >>
ד"ר דניאל קינג, סגן מנהל מערך הריאות במרכז הרפואי מאיר מקבוצת כללית והרופא שחילץ את הרב מענדי כהן בטיסה לאחר שחלה בקורונה באוקראינה על מבצע החילוץ המורכב:
"המבצע החל יממה לפני שיצא לדרך כשנודע לנו שמצבו של הרב מתדרדר והוא נזקק לתמיכה מוגברת של חמצן. כל מבצע כזה הוא תמיד מורכב, אנו צריכים לקבל כמה שיותר מידע ולהתאים את הטיסה והתנאים למטופל וכשמדובר בחולה קורונה הדאגה בנוסף לבטיחות המטופל היא בטיחות הצוות הרפואי המטפל וצוות המטוס. לשם כך, חברת מדסיס נערכה מראש ורכשה מעין אינקובטור, אלונקה מיוחדת שיודעת לבודד מטופלים עם מגוון מחלות ביניהן קורונה כדי שאפשר יהיה להטיסם בצורה בטוחה.
"יצאנו לדרך ביום חמישי בבוקר וטסנו לאודסה ואמבולנס הביא את הרב כהן מבית החולים בו שהה אל שדה התעופה וממש על מסלול הנחיתה פתחנו את האלונקה, העברנו את הרב כהן שנזקק להרבה תמיכה והרבה חמצן לאלונקה המיוחדת, אטמנו אותה והעלנו אותו למטוס. לצד אמצעי הזהירות האלו נקטנו באמצעים נוספים במידה ונצטרך להתערב בזמן הטיסה ולפתוח את האלונקה ולטפל בו. מדובר בפרק זמן ארוך בן 9 שעות לערך שאינו פשוט בו החולה נלחם על כל נשימה. הזמן שהבאנו את הרב כהן היה ממש בדקה ה-90. גם אחרי שהוא חזר לארץ אנו ממשיכים להיות בקשר כמעט יומיומי, ולשמחתי ולשמחת כל הנוגעים בדבר אנחנו רואים בהחלט שיפור מרשים בימים האחרונים.
"מדובר במבצע מורכב בו לקחו בו חלק הרבה אנשים החל מחברת מדסיס ומנכ"ל החברה משה גרוסברגר, חברת התעופה והטייסים ואנשי הצוות שהיו איתי הפרמדיקים דורון ואביאל, צוותי האמבולנס בכל קצה, בית החולים איכילוב שקיבל אותו ועוד רבים שעזרו ותמכו.
"אני הייתי אחראי על מתחם קורונה הראשון בבית חולים מאיר עד הרגע בו חליתי בעצמי בקורונה. אני מכיר את המחלה ומתעסק איתה היטב בחודשים האחרונים לצערי, מחלה שגם כשהיא פוגשת אנשים צעירים ובריאים כמו הרב כהן יכולה להיות לא פשוטה וקשה ולהוביל לתוצאות קשות מאוד.
"הרבה מדברים בשבועות האחרונים על הנסיעה לאומן ועל רצון חסידי ברסלב לטוס - צריך להבין את הסכנות הכרוכות בכך, כשאדם נוסע הוא לא מסכן רק את עצמו אלא גם את הסובבים אותו. גם באוקראינה וגם כשהוא חוזר לארץ הוא מסכן בהידבקות במחלה מאוד קשה כולל אנשים שלא היו רוצים לקחת את הסיכון הזה.
"להבדיל, אנחנו יודעים שהיו התפרצויות נוראיות באירופה בהתקהלויות המוניות של משחקי כדורגל וכדומה, ובדומה גם באומן אין את התנאים לעשות הפרדה כמו שצריך. אחרי התפילה הם לנים ביחד ואוכלים ביחד וסכנת ההדבקה ההמונית בעייתית ביותר. מספיק חולה אחד או שניים שיגרמו נזק לקהילה מאוד גדולה. יש לנו שנה קשה ומטורפת, חגגנו סדר בצורה משונה, חגגנו יום עצמאות בצורה משונה וגם את ראש השנה תשפ"א נחגוג בצורה שונה ואנשים צריכים להבין שהאחריות שהם לוקחים היא לא רק על עצמם אלא על כל הסובבים אותם וזאת סכנה וזה משהו שאנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו".