עיריית כפר סבא גיבשה מודל לצמצום מספר התלמידים בגני הילדים, על ידי איחוד גנים קצרים שבהם יש מיעוט של נרשמים עם גני יול"א. הודעה רשמית על כך יצאה השבוע ושמה קץ לחרושת שמועות בנושא. ועד הורי גנים כבר הביע התנגדות למהלך.
1 צפייה בגלריה
ההורים מאשימים: החלטת העירייה נובעת משיקולים כלכליים
ההורים מאשימים: החלטת העירייה נובעת משיקולים כלכליים
ההורים מאשימים: החלטת העירייה נובעת משיקולים כלכליים
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
קראו גם >>>
לטענת העירייה, ההחלטה לאחד את הגנים נבעה מירידה חדה לאורך השנים ברישום לגנים הקצרים. מנתוני הרישום עולה כי בשנת הלימודים תשפ"א לומדים בגנים הקצרים כ־400 תלמידים בלבד, מתוך כ־4,600 בכלל הגנים העירוניים. "השיעור הנמוך של הנרשמים, פחות מתשעה אחוז בלבד, הוביל לגנים קצרים ריקים או עם רישום מזערי. גנים קצרים עם שיעור רישום נמוך מובילים לחוסר שוויון, והתוצאה היא צפיפות בגני היול"א ומיעוט ילדים בגנים הקצרים".
בעירייה מדגישים כי במסגרת המודל החדש, ההורים יזכו לבחור את הגן המועדף עליהם כבעבר, בהתאם למקום מגורים וחתך גיל. כמו כן, שעת הארוחה המוגשת בגנים לא תשתנה, כמו גם שעות החפיפה עם צוותי יול"א.
ועד הורי הגנים נלהב פחות, ומביע התנגדות לאיחוד גורף וכולל של כלל הגנים: "מדובר בהפרת כל ההבטחות וההתחייבויות הקודמות של העירייה בנושא, ואנו נעשה ככל שביכולתנו למנוע זאת".
ועד ההורים מביע הבנה לחוסר הרציונליות שקיים בתוצאות השיבוץ כיום, לפיהן יש בעיר גנים עם תפוסה נמוכה במיוחד הנמצאים בקרבה לגנים אחרים העמוסים לעייפה; ומביע נכונות לסייע בתהליך כדי להביא לשיבוצים נכונים ואפקטיביים יותר, "תוך הפקת לקחים מתהליך השיבוצים לשנת הלימודים הנוכחית".
הוועד דבק בעמדתו ש"ההורים זכאים לבחור את מתווה החינוך הרצוי מבחינתם עבור ילדיהם. אין מקום לשיקולים כלכליים, אין מקום לפגוע במתווה החינוך של מסגרת יום לימודים ארוך ואין מקום לפגוע במתווה החינוך של מסגרת יום לימודים קצר. לא נוותר על עמדה זאת".
עוד מוסיף הוועד כי "לאור לקחי השנה הנוכחית, מצופה מהעירייה לשבת יחד עם ההורים ולקבוע נורמות ופרמטרים שמצד אחד מצדיקים פתיחה של גנים בהתאם לצרכים בכל אזור ואזור, ומצד שני מכבדים את רצון ההורים ומאפשרים להם לבחור את המסגרת שטובה בעיניהם".
המחלוקת בנושא באה לידי ביטוי גם בפורומים השונים. "שעת ארוחת הצהריים תישאר ב־13:15 כמו היום, והורי ילדי הגן הקצר יוכלו לבחור אם לשלם על הארוחה או שאחת מנשות הצוות תשב עם ילדי הגן הקצר בחדר אחר או בחצר", כותבת אחת האימהות הפעילות בוועד ההורים. "כיום קיים מודל משולב של גני יול"א וקצר כמעט בכל הארץ. בכל מקום שעת הארוחה היא אחרי השעה 14:00, כדי למנוע מצב שבו ילד יושב בצד בזמן שכל חבריו סועדים. אנו סבורים כי מהלך ייחודי זה עלול לגרום לפגיעה התפתחותית, רגשית וחברתית בילדים".
לדברי יו"ר ועד הגנים לשעבר ערן ורנר, "מלכתחילה הקמת גני היול"א נשענה על יתרון כלכלי. תפעולית, נכון יותר לכנס את כל הילדים שרוצים ללמוד עד השעה 17:00 במספר קטן ככל הניתן של גנים. ככה יש יותר הכנסות ופחות הוצאות על אנשי צוות. במרבית הגנים הקצרים יש כ־20-24 ילדים בעיר, ולכן סגירה שלהם היא בהכרח פיזור ילדים בין מספר רב של גני יול"א. כלומר, שוב ישלחו את מי שרוצה לצאת מוקדם בשעה 14:00 רחוק מהבית. כלכלית, אם היו דוחסים את כולם כמו שנראה שמישהו מנסה לעשות, היו יכולים לסגור 12 גנים ולהכניס 32 ילדים לכל גן בשנת תשפ"א. הם קוראים לזה קריטריונים קשיחים, אבל זה שם מכובס לשיקולים קרים ששמים את טובת הילדים ממש ממש במקום האחרון".
חברת המועצה הדר לביא מסרה בתגובה: "הבשורה האחרונה בחינוך לגיל הרך פוגעת במקום שעובד טוב ולא מתקנת את הכשלים הרבים הקיימים. הפגיעה של המהלך היא בילדים ובצוותים. מקווה שראש העיר יתעשת ויתקן ובהקדם. נמאס ללכת אחורה".