במסגרת רפורמת הקנאביס של משרד הבריאות, שהעבירה את מכירת הקנביס לבתי מרקחת מורשים, קיבל לאחרונה גם בית המרקחת "כנרת" ברחוב ויצמן בעיר רישיון כזה.
1 צפייה בגלריה
טל קירשהיימר. "בחירת הזנים זו אמנות"
טל קירשהיימר. "בחירת הזנים זו אמנות"
טל קירשהיימר. "בחירת הזנים זו אמנות"
(צילומים: פרטי)
קראו גם >>>
עבור בעלי המקום, הרוקח טל קירשהיימר - שמספר כי עשה את עבודת הגמר שלו ברוקחות אצל פרופסור רפי משולם, מגלה הטי אייץ' סי - מדובר בהרבה יותר מעוד תרופה על המדף. "אנחנו חובבי צמחי מרפא, מחבבים את הצמח הזה מאוד ולא מתביישים בזה", הוא אומר, "ובגלל שאנחנו בית מרקחת שמתמחה בצמחי מרפא ורפואה משלימה כבר שמונים ומשהו שנים, אנחנו עושים ייעוץ זנים ועוזרים להתאים למטופלים את הזן שמתאים להם ביותר.
"להבדיל מתרופת מרשם, שבה הרופא קובע לתת תרופה מסוימת ואני יכול מקסימום לתת במקומה את הגרסה הגנרית שמורכבת מאותו הכימיקל ומאותה המולקולה, כאן הרופא קובע קטגוריה, כלומר כמות וחוזק מקסימלי שהמטופל יכול לקבל, אבל בתוך זה יש המון אפשרויות", מסביר קירשהיימר. "אחרי שיחה עם הלקוח אנחנו מבינים טוב יותר את הצרכים שלו: חלק מהזנים יותר מרדימים, חלק חזקים יותר בשיפור מצב הרוח. אם צריך משהו לשיכוך כאב חזק אז נבחר זן מסוים ואם צריך טיפול בחרדה נדע שצריך להיזהר מזנים שהם ממקור סאטיבה, שעלולים לעורר חרדה, ונתמקד בזנים ממקור אינדיקה, שדווקא מרגיעים חרדה".
היום כבר יודעים מה המקור להתקפי החרדה שנובעים ממריחואנה?
"כן, יש זנים שממש מעוררים התקפי חרדה, ובשיחה המקדימה אנחנו מבררים עם המטופל אם יש לו נטייה להתקפי חרדה ואם סבל פעם מהתקפים כאלה. אם כן, אנחנו נותנים לו זנים שהסיכוי מאוד נמוך שיגרמו נזק. עם זאת, צריך לזכור שהתקפי חרדה הרבה פחות נפוצים במריחואנה רפואית. רוב ההתקפים בשימוש לא חוקי נובעים מחומרים שהם לא מריחואנה, למשל ריסוס או סמים אחרים. זנים מסוג סאטיבה אמנם מעוררים לפעמים התקפי חרדה אבל יכולים גם להיות מאוד יעילים: הם בדרך כלל ממריצים יותר, משפרים מצב רוח ונותנים אנרגיה למי שנמצא במצב נפשי גרוע. בחירת הזנים זאת ממש אמנות".
עם זאת, הוא מוסיף, צריך לזכור שמדובר בסופו של דבר בצמח ולפעמים יש שינויים מחודש לחודש באותו הזן, באותה התפרחת של אותו היצרן. חודש אחד מוצלח יותר וחודש אחד פחות. "חלק מהמומחיות שלנו זה להיות כל הזמן בקשר עם המגדלים, לבחון גם בעצמנו את התפרחות ואת השמנים, להיות בקשר עם מטופלים ולקבל מהם פידבק".
מה עדיף לצרוך, שמן או תפרחת?
"שמן יכול לעזור יותר להפרעות שינה כי הוא משפיע ליותר שעות, ולכן נטילה שלו לפני השינה תהיה יותר יעילה. מצד שני, ההשפעה של תפרחת היא יותר מהירה, אז אם צריך שיכוך כאבים מהיר או הרגעה מהירה של מצב לחץ, עדיף לאדות או לעשן תפרחת. אני תמיד ממליץ לאדות. שומרי שבת רוכשים תפרחת לכל השבוע ושמן לשבת. אבל אלה כללים רחבים והמומחיות שלנו היא להתאים למטופל את הזן שיעשה לו הכי טוב. אם הוא חולה סרטן ואין לו תיאבון, ניתן לו זן שעושה מאנצ'יז; אם המצב הפוך והוא סובל ממשקל יתר, ניתן לו זן שלא גורם לתיאבון מוגבר".
מהו טווח המחירים?
"במנה יש עשרה גרם והמחירים למנה נעים בין 140 ל־309 שקל. המחירים הגבוהים יחסית נובעים מכך שאין עדיין סבסוד של קופות החולים לקנאביס רפואי. לפעמים יש התרעמות של לקוחות על המחירים, אבל צריך לזכור שהרגולציה בנושא היא משוגעת, והעלויות שלי להחזיק כאן קנאביס הן אדירות".