איך מוסך רכבות (להלן: דפו) של המטרו העתיד לקום בפרבריה המערביים של כפר סבא בעוד כמה שנים, הצליח לפלג את האוכלוסייה בעיר לשני מחנות ניצים, להביא למאבקי כוחות בין ראשי רשויות, וגם בתוך הנהלת העיר ליצור מחלוקת בין ראש העיר לסגנו? מה שהתחיל כתחבורה עתידית וחדשנית הפך בימים אלה למלחמת הכל בכל, הפגנות, גידופים ברשתות והרבה מאוד "דם רע".
קראו גם >>>
כך הכל התחיל
רקע: תוכנית הקמת רכבת המטרו היא תוכנית המקודמת על ידי משרד התחבורה והוועדה לתשתיות לאומיות, במסגרתה צפויים לקום שש תחנות מטרו בכפר סבא, ממערב למזרח וזאת בנוסף למסוע תת קרקעי שיחבר את התחנה הראשונה בכניסה לעיר עם בית החולים "מאיר". עד כאן הכול טוב ויפה. אלא שבחודש יוני השנה התברר לתושבי השכונות הירוקות בעיר כי מוסך הרכבות הנוסעות בקו המטרו ימוקם כמאתיים מטרים מבתי התושבים בכפר סבא ובמושבים גן חיים ושדה ורבורג השייכים למועצה האזורית דרום השרון.
מהמידע הראשוני עלה, לפחות לדברי יו"ר הות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות) לשעבר זאב בילסקי ולפי פרוטוקולים של הישיבות שדנו בנושא, כי בשלב התכנון בחן הות"ל כמה חלופות: שתיים ברעננה - באזור התעשייה הצפוני ומצפון לנווה זמר ואחת צמודה לכביש 4 באזור בצרה ולבקשת עיריית כפר סבא הוסט המתחם למיקומו הנוכחי.
"אלא שמאז", לדברי לאה מנסור, יו"ר ועד השכונות הירוקות, "עיריית כפר סבא הבינה את טעותה ומייד פעלה לבטל את רוע הגזירה". לצורך כך צורפה גם המועצה האזורית דרום השרון, שמתחם הדפו מצוי בשטחה, ויו"ר המועצה אושרת גני גונן, ביחד עם ראש עיריית כפר סבא רפי סער וראש עיריית הוד השרון, אמיר כוכבי, הציגו חזית אחידה למאבק במיקום והציעו חלופה לפיה הדפו ימוקם בשטח שכלוא בין השכונות המזרחיות של כפר סבא לכביש 6 (מרחק של כ-20 מטר משכונת אבו סנינה). הות"ל לא קיבל חלופה זו והציע חלופה אחרת, לא רחוקה ממנה, בסמוך לשכונת נווה ימין היכן שאמר לקום איזור התעשייה היחיד של המועצה האזורית דרום השרון.
בנקודה זו למעשה החל המאבק ללבוש צורה מכוערת ולזרוע פילוג ושיסוי בין ראשי הרשויות, בין תושבי מזרח העיר למערבה, ובין ראש עיריית כפר סבא לסגנו, עילאי הרסגור הנדין.
"התנהלות גאוותנית"
ראשוני המתנגדים למתווה המוצע היו תושבי השכונות המזרחיות (קפלן, יוספטל, הדרים, תשלו"ז והאוניברסיטה) שזעמו כיצד "עיריית כפר סבא יכולה בקלות כל כך להקריב אוכלוסיה בתוך העיר לטובת אוכלוסיה אחרת?". הוקם מטה מאבק נגד הכוונה להסיט את המתחם למזרח העיר שחברים בו בין היתר הפעילים החברתיים אושרה ולדמן וציבי אלון.
לטענתם, התנהלות העירייה בנושא בעייתית: "כרגע מובילים את האירוע ראש עיר ומהנדסת עיר שהם חסרי כל נסיון בנושא", אמרו במטה המאבק השבוע, "הרושם הוא שהם מנסים לקדם פיתרון פוליטי ברמה העירונית, במקום לקדם טיפול אופטימלי מבחינת העיר. ייתכן שהפתרון הוא בכלל מיקום במקום אחר, אבל הם נשבו בקונספציה שועד הירוקות ונציגת התושבים בקואליציה הציגו – שהדפו צריך להיות באיזור תעשייה בנווה ימין בקרבת כחצי קילומטר מבתי התושבים".
אולי זה פתרון טוב יותר?
"על פניו המתווה גרוע יותר עבור תושבי האיזור ועבור כלל תושבי העיר. כרגע יש פה מצב שאין עוד תחנה במזרח העיר אבל קיבלנו דפו. הדפו במערב היה על שטח מחוץ עיר ואילו עכשיו חלקו על שטח איזור התעשייה העירוני. במערב הדפו אמור להיות בשטח פתוח עם קרבה מסויימת לאיזורי מגורים – אך בהצעה למקמו במזרח העיר הוא קרוב יותר לשטח עמוס (ועמוס יותר בעתיד) וקרוב ליותר איזורי מגורים.
"בנוסף", מסבירים אושרה וציבי, "הסטת המתווה למזרח העיר יוצרת עומס כלכלי על העיר שלא היה קיים קודם: השבתת שטח מהותי מאיזור תעשייה למשך שנים רבות וכן נכונות לשלם פיצוי למועצה האזורית דרום השרון – פיצוי שלא צריך לשלם אילו הדפו יוקם במערב העיר. בכמה מליוני שקלים או עשרות מליוני שקלים מדובר? לא ידוע. יש חשש מתוספת של זיהום ראשוני או נלווה לאיזור עתיר זיהומים מסוגים שונים ועם מעט שטחים פתוחים וירוקים, ביחס לאוכלוסיה הקיימת וזו העתידית. ההרגשה היא שיתגלחו עלינו ואין פה מספיק בטחונות או פיצוי".
אתם גם כועסים על מטה המאבק של השכונות הירוקות.
"בהחלט, התנהלות השכונות הירוקות בנושא גאוותנית. תושבי שכונות מזרח העיר, ביקשו מהם לנהל מערכה לגיטימית המתמקדת בהרחקת הדפו מבתי התושבים. למרות בקשות חוזרות הם התעקשו על מסר שמקומו באיזור התעשיה המזרחי. אז, ראשית , דפו לא חייב להיות באיזור תעשייה, שנית, הוא ודאי לא חייב להיות באיזורי התעשייה המזרחיים. מבחינתם של הירוקות, המקום הוא מעבר להרי החושך בעוד שמדובר באיזורים הנמצאים מעבר לכביש 55 מרחק של מאות מטרים ספורים מבתי התושבים ביוספטל ובקפלן. המיקום אף קרוב יותר לבתי תושבי נווה ימין ולתושבי אבו סנינה הגרים בכפר סבא. בשורה התחתונה, אם יהיה פילוג הוא ינבע מניהול לקוי של המשבר על ידי ראש העיר אשר בבסיסו הפגנת חוסר רגישות לתושבי שכונות מזרח העיר".
מה הוא כבר יכול לעשות?
"לנו נראה שראש העיר נלחץ מהדפו ששטחו הוכפל, הוזז וניסו לקדם בחטף. הוא נלחץ עוד יותר מתושבי שכונה 80 (אחת מהשכונות הירוקות א.א) שמגיבים באגרסיביות רבה כלפיו ברשתות החברתיות ובמדיה. העובדה שמהרגע הראשון ישב ראש העיר יחד עם נציגים של ועד השכונות 80 ו -60 כדי להכין חלופה שהיא במזרח העיר, ולא שיתף את נציגי השכונות בשום שלב היא איפה ואיפה. הדבר מעיד על זלזול בתושב שכונות מזרח העיר. יש הערכת חסר של המודעות המתגברת של התושבים באיזור למפגעים שונים. בסוף הוא עוד זורק פה פירורים כמו שיקום קולנוע חן למרות שהדבר בסבירות נמוכה, או זורקים לתושבי יוספטל שאולי יוקם פה איצטדיון שזה חסר סבירות לחלוטין.
"בשכונה 80 תהיה מכללה לתקשורת, מגרשי טניס וקאנטרי. הנה הפתעה: גם תושבי יוספטל רוצים מכללה, מגרשי טניס וקאנטרי. אולי תבנה בשכונה 80 איצטדיון, זה לא מזהם? ההתייחסות של סגנו, עילאי הרסגור הנדין, מחזיק תיק התחבורה נראית עניינית יותר אבל יש הרושם שגם הוא אינו מודע מספיק למשמעויות של הפרוייקט הזה. בסך הכול יש נסיון לא מוצלח של ראש העיר לנהל אירוע בלת"מ שהתדרדר מהר ללא קבלת תשובות מספקות על הנסיבות בהן נוצר, וללא תהליך סדור לשיתוף וקבלת החלטות. ראשית לכל דבר צריך שקיפות".
"מנסים לסכסך"
בעירייה דוחים את טענות תושבי המזרח וטוענים כי "לצערנו, ישנו מיעוט המנסה להמציא שנאה וליצור פילוג. ואנו נמשיך לקדם את כל השכונות בעיר באופן שווה, כפי שתמיד עשינו". מאידך, בשכונות הירוקות, לא מבינים כל כך על מה יצא כעסם של התושבים ממזרח. עו"ד עדי לוי סקופ, חברת מועצת העיר ומחזיקת תיק השכונות הירוקות: "העמדה שלנו ברורה, נחרצת וחד משמעית - הדפו שהוא מוסך רכבות בן 400 דונם מקומו צריך להיות בסמוך לאזור תעשיה והרחק מבתי תושבים/ות. נקודה. יש 2 חלופות למיקום הדיפו שאנו מסכימים להם, כפי שאף הובאו לידי ביטוי במכתבו של ראש העיר בשבוע שעבר לות"ל, האחת ליד אזור התעשייה נווה ימין בסמוך לכביש 6 והשניה בסמוך לטירה. אף אחת מחלופות אילו לא קרובה לבתי תושבי העיר ולא תפגע כהוא זה בתושבי העיר, להיפך! חלופת אזוה"ת בנימין תאפשר הוספת תחנה ביוספטל שתאפשר תחבורה ציבורית לכל האזור".
"לצערי", מוסיפה סקופ, "ישנם גורמים פוליטיים שיש להם אינטרס לסכסך בין שכונות בעיר ולייצר נרטיב נלוז ושקרי של מזרח מול מערב. במציאות אנחנו עיר שהיא קהילה אחת ומאוחדת ואני בטוחה שכולם רואים בעיקר בתקופה הזו עד כמה ההתגייסות העירונית והקהילתית היא חוצת מגזרים ושכונות. המאבק הזה הוא לא רק של השכונות הירוקות, הוא של כל כפר סבא ולא ניתן לגורמים שפלים ליצור סכסוכי שכונות בשום אופן".
יו"ר ועד השכונות הירוקות לאה מנסור מחזקת את עמדתה: "אנו לא נגד אף שכונה אלא נלחמים נגד הקמת מפלצת מוסך רכבת צמוד לבתי המגורים שלנו, על ריאה ירוקה ושטחים חקלאיים. הות"ל יוצר הפרד ומשול, ירוקה מול מזרחיות, דרום השרון מול כפ''ס, נוה ימין מול גן חיים ושדה ורבורג. כולם מול כולם והם מסיתים את הדיון מעניינים כמו איך מוסך הרכבת הגיע באישון לילה מרעננה לכפר סבא, למה לא החלופה הראשונה באזורי התעשייה בנימין וכפר סבא במשותף, למה לא להעביר לאזור התעשייה של טירה ולאפשר נגישות למטרו לתושבי יישובי כוכב יאיר, צור יגאל, טירה וטייבה? אנחנו דורשים ועדת חקירה עכשיו ועל כן פנינו למבקר המדינה.
"הקמת מוסך רכבות על 400 דונם אדמות חקלאיות, 200 מטר מבתי תושבי כפר סבא הירוקה הינה פשע. מוסך רכבות צריך לקום באזור תעשיה. אנחנו פועלים בזירה הפרלמנטרית, בזירה המשפטית, ובזירה הציבורית".
"נרדם בשמירה"
מנסור מפנה אצבע מאשימה גם לחוסר החזית האחידה המופגנת במאבק מטעם הנהלת העירייה: "לצערנו סגן ראש העירייה (הרסגור א.א) מתקשה להודות שהוא נרדם בשמירה ושהתוכנית הזו פוגעת בתושבי השכונה. הרעיון הלגיטימי והמבורך לחבר את מערב כפר סבא לקו המטרו נכשל כשלון חרוץ במבחן התוצאה. אני שמחה על כך שראש העיר רואה את הדברים אחרת ומצפה ממנו להמשיך ולפעול בנחישות על מנת למנוע בכל דרך את הקמת מפלצת מוסך הרכבות והפיתוח האיזורי הנלווה על המסדרון האקולוגי בשדות גן חיים".
הרסגור דוחה את הטענות המופנות כלפיו ובתגובה לדברים הוא אומר: "טובתם של תושבי כפר סבא עומדת לנגד עיניי בכל שנות פעילותי הציבורית בעיר, ומעולם לא הבעתי דעה על מנת לקבל מחמאות. תושבי השכונה הירוקה יקרים ללבי, ובעקבות מאמציי תכננו תחנת מטרו בשכונה ולא רק דיפו. את עמדתי, המבוססת על עובדות בלבד וחקר מעמיק של הנושא, הבעתי בפני יו"ר הות"ל. ראש העירייה ביקש לבדוק אפשרות להזזה בהסכמה של הדיפו לשטחי טירה, ולפי הסיכום המשותף שלנו אני לא מהווה מכשול ביישום כוונה זו.
"עם זאת, הדיפו מתוכנן להיות חשמלי ונקי. יהיה חיץ של מאות מטרים וגבעה בינו ובין השכונה, הוא ישוקע 10 מטרים באדמה וחלקו יקורה. אסור לנו לתת לשיח סביב הנושא להידרדר. זה הזמן לדבר על העתיד התחבורתי של כפר סבא, על כלי הרכב המזהמים שנמצאים בכל פינה ומתחרים על מקומות חניה ועל הנזקים המשמעותיים הנגרמים כיום כתוצאה מכך לנו ולילדינו".
מי שמנסה להרגיע את כל האנדרלמוסיה המתחוללת היא חברת מועצת העיר הדר לביא, שאומרת כי "הדפו היה מתוכנן להיות באזור התעשיה ברעננה, בהגיון הברור שמדובר בשלוחה של הקו שעוברת ברעננה. העובדה שראש העיר קיבל אותו אלינו ועכשיו מתנהל דיון באיזה אזור של העיר נכון יותר למקם אותו - פשוט פוגעת בתושבים. המאבק צריך היה להיות על ההחזרה לרעננה".
"רוצה פיצוי כספי"
מעבר למאבקים הפנים עירוניים, הדפו עורר גם מאבק איתנים עם הרבה "דם רע" בין מי שהייתה מנכ"לית עיריית כפר סבא והיום יו"ר המועצה האזורית דרום השרון, אושרת גני גונן לבין ראש העירייה רפי סער. בעיריית כפר סבא מאשימים את גונן בכך שהיא טרפדה את הצעת הפשרה למקם את הדפו באזור התעשיה נווה ימין, וטוענים כי כל מה שהיא מעוניינת זה בשיפוי כספי. במועצה האזורית דרום השרון מנגד טוענים כי "מדובר בשקר וכזב. בראש מעייניה של אושרת (גני גונן א.א) מצויה רק טובת התושבים. את השיקולים האלקטורלים והפוליטיים של רפי סער שלא יעשה על גב תושבינו", אמרו גורמים בכירים במועצה, "המתווה המוצע על ידי עיריית כפר סבא הוא להסיט את מתחם הדפו כ-120 מטר סמוך לבתי התושבים בנווה ימין. לזה לא ניתן יד.
"בנוסף", הם מדגישים, "בשטח האמור אמור לקום אזור התעשייה של המועצה האזורית דרום השרון, זה אזור התעשייה היחיד של המועצה ומקור ההכנסה העתידי שלה, שום פיצוי כספי לא יוכל לפצות על כך".
תגובות
מעיריית כפר סבא נמסר: "העירייה עתידה להגיש התנגדות לתכנית הות"ל הקובעת את תוואי המטרו, על מנת שהדפו יוסט וימוקם במקום הראוי לו – אם בסמוך לטירה או באזור התעשייה בנימין סמוך לכביש 6, הרחק מבתי התושבים. עמדתנו הרשמית כבר הובאה לידיעת הות"ל במכתב שנשלח בשבוע שעבר ואנו דבקים בה גם בשיחות המתקיימות עם הדרג המדיני והמקצועי, בהם שר הפנים ושרת התחבורה. לצערנו, יש מיעוט המנסה להמציא שנאה וליצור פילוג. אנו נמשיך לקדם את כל השכונות בעיר באופן שווה, כפי שתמיד עשינו".
ממועצת דרום השרון נמסר: "טובת תושבינו עומדת לנגד עינינו ולכן לא נאפשר את הקמת מתחם הדיפו בסמוך לבתיהם של תושבים, לא במערב ולא במזרח. התוכנית הנוכחית הופקדה תוך היעדר תכנון הולם, ודריסה של שטחים חקלאיים ומסדרון אקולוגי לאומי. לכן, המועצה פועלת יחד עם צוות מומחים מהארץ ומהעולם למנוע את אישור התוכנית ולקדם חלופות ראויות".
מהוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) לא התקבלה תגובה.