אתמול (חמישי) התקיים טקס חנוכת מרכז הספורט העירוני החדש בית האבן במזרח העיר, במעמד ראש העיר רפי סער, ובהשתתפות סגנו דני הרוש, נציגי רשות הספורט העירונית ואגף ההנדסה, תושבות ותושבים - שנהנו משיעורי הדגמה וניסיון. המרכז החדש הוסב למועדון כושר לאחר ששימש במשך עשרות שנים מועדון נוער עירוני בו שהו מאות מתושבי השכונות המזרחיות.
3 צפייה בגלריה
מועדון "בית האבן"
מועדון "בית האבן"
מועדון "בית האבן"
(צילום: פרטי)
קראו גם >>>
חנוכת מרכז הספורט החדש קוממה רבים מתושבי השכונות המזרחיות שמילאו את הרשתות החברתיות בהתרפקות על המוסד המיתולוגי וחלקן בזעם על הפיכתו של המוסד ל"חדר כושר", כהגדרתם.
3 צפייה בגלריה
חנוכת מרכז הספורט ב"בית האבן"
חנוכת מרכז הספורט ב"בית האבן"
חנוכת מרכז הספורט ב"בית האבן"
(צילום: עיריית כפר סבא)
כידוע, המבנה היחידי שנותר מכפר סבא הערבית עד 1948 הוא בית האבן ששימש אז כבית הספר של הכפר. במלחמת תש"ח נכבש הכפר ע"י חטיבת אלכסנדרוני במבצע "מדינה" העקוב מדם. תושביו ברחו/גורשו. בימים לאחר ההשתלטות ניסו כוחות ערביים להשתלט על הכפר מחדש ללא הצלחה. בית האבן שימש את היהודים כעמדה בקרבות ההגנה. לאחר המלחמה נבנתה במקומו של הכפר שכונת יוספטל ובית האבן, לאחר ששופץ, הפך למועדון נוער שכונתי (מתנ"ס) ששירת מאות מתושבי השכונות המזרחיות.
מי שלקח קשה את הסבת המועדון למרכז ספורט הוא הפעיל החברתי ציבי אלון שליווה במשך שנים ארוכות עשרות מתושבי השכונה בפעילויות מגוונות במועדון דאז, שבמחאה התפטר מוועדת הספורט העירונית בה היה חבר.
"לב השכונות היה מועדון בית האבן", אמר אלון, "אנחנו חברים וחברות מילדות, מבית ספר, היינו נפגשים ומדברים על נושאים שמעניינים אותנו, צוחקים ונהנים מהחיים, לומדים ובעיקר מעבירים את הזמן ביחד. כל ערב היינו נפגשים משחקים יחד קלפים, דמקה, מכינים שיעורים, היו נערכים טורנירים של כדורגל ויוצאים לטיולי גיבוש שבאחד מהם זכיתי להכיר את אהבת חיי ואם ילדיי יהודית אישתי.
3 צפייה בגלריה
אבן שואבת לתושבי השכונות
אבן שואבת לתושבי השכונות
אבן שואבת לתושבי השכונות
(צילום: ארכיון בית האבן)
"לצערי, מחקו את כל ההיסטוריה של 40 שנה באבחה אחת, אפילו מאות התמונות שתיעדו במשך השנים את הפעילות במקום מצאו את עצמם בידיו של קבלן השיפוצים של חדר הכושר ולמזלנו היה מי שהצליח להציל את התמונות ושלח אותם אלי וסרקתי מהם 505 תמונות של אוצרות ילדותנו.
"בית האבן כמו קולנוע חן בשכונת יוספטל הם חלק מהמסורת, מההיסטוריה, מהערכים, מהיסודות והשורשים של העיר הזו. אני לא יודע להגדיר במילים את אשר אני מרגיש. אפילו סגן ראש העיר הנוכחי, דני הרוש, היה המדריך הנצחי של המועדון וחינך מאות מתושבי השכונה, כולנו אהבנו אותו משם. מי בונה חדר כושר בתשלום במקום בו מתחנכים ילדים בחינם ובהתנדבות?
"כצעד מחאה החלטתי להתפטר מחברותי בוועדת הספורט בעקבות החלטה זו. היה ראוי לדון בסוגיות כאלה בוועדת שימור ולהביא את הנושא לשיתוף ציבור".
מעיריית כפר סבא נמסר: "לאחר שנים של הזנחה, ובעקבות פניות תושבים - שופץ, שודרג והוסב בית האבן הוותיק למרכז ספורט חדשני, נעים ומזמין. המרכז החדש כולל חדר כושר וסטודיו למגוון חוגים לכל הגילאים, כאשר עלות המנוי לתושבי העיר מסובסדת ומותאמת לכל כיס. מבנה בית האבן שמוגדר לשימור, מוגן כמתבקש, עם זאת הצורך בשטח השתנה ולתושבי כפר סבא מגיע שירותי קהילה, ספורט ופנאי איכותיים ונגישים. בנוסף, חשוב לציין כי במקביל הנוער וצעירי כפר סבא זוכים לשלל תכנים ופעילויות תרבות ופנאי באמצעות אגף קהילה וחברה".