לאחרונה, גדל מספר הדיווחים במוקד העירוני על מטרדי רעש מטוסים מעל שכונות כפר סבא המזרחיות. מבירור התופעה עולה כי הרעשים נובעים משינוי מסלול נחיתת מטוסים מעל שמי העיר, ובגבהים נמוכים.
1 צפייה בגלריה
שינוי מסלול הנחיתות
שינוי מסלול הנחיתות
שינוי מסלול הנחיתות
(צילומים: שאטרסטוק, פרטי)
קראו גם >>>
כזכור, עיריית כפר סבא ו-19 יישובים נוספים הגישו לפני כשנתיים עתירה לבג"צ כנגד שר התחבורה, השר לאיכות הסביבה ורשות התעופה האזרחית, על מנת שיקבעו מגבלות רעש לנחיתת מטוסים בנתב"ג בכלל, ובלילה בפרט, כפי שהם מחויבים בחוק. כיום אין כל מגבלה לרעש מטוסים בנחיתה בנתב"ג. העתירה עדיין נדונה ובינתיים, כאמור, שונה מסלול הנחיתה כך שכעת הוא עובר בפניה חדה ובגובה נמוך מעל אזור השכונות המזרחיות בעיר, דבר שגורם למטרד רעש בלתי נסבל.
בעקבות כך, תושבי שכונות מזרח העיר פתחו בעצומה הקוראת לבטל לאלתר את שינוי נתיב הטיסה העובר בשעות היום והלילה וממרר את חיי התושבים: "לאחרונה החליטה רשות התעופה האזרחית, ללא שום התרעה מוקדמת או דיון ציבורי, להסיט את תנועת המטוסים הנוחתים בנתב"ג אל מעל כפר סבא, תוך פניה חדה בשמי העיר וגרימת רעש בלתי נסבל", נכתב בעצומה.
"עקב כך נפגעת איכות החיים של עשרות אלפי תושבים לאורך כל שעות היום. מדובר בהחלטה תמוהה, לאור העובדה שניתן להעביר את תנועת המטוסים באזור לא מיושב במקום מעל בתי תושבים.
אנו, תושבי כפר סבא החתומים על עצומה זאת לא מוכנים לפגיעה באיכות חיינו. אנו קוראים לרשות התעופה האזרחית להסיט את תנועת המטוסים למסלול אחר, שאינו מייצר רעש מעל בתי התושבים ואינו פוגע באיכות החיים שלנו".
חבר מועצת העיר פנחס כהנא טען כי כבר לפני כשנה ביקשה האופוזיציה להגביר את המאבק בנושאר אך לא קיבלה מענה הולם מצד הנהלת העיר: "שאלתי שאילתה ישירה בנושא רעש מטוסים קיים ומתוכנן מעל העיר", אמר כהנא, "זה היה בשלב שהתחלנו להרגיש תנועת מטוסים ערה, ובשלב העברת תכנית תמ"א 2/3/4 , שינוי פרק תפעול נתב"ג, למועצה הארצית לתכנון ובניה. שאלתי שאלות מפורטות על בסיס התכנית, מגבלת גובה טיסה, שעות טיסה, מדידת עצמת הרעש ועוד. במענה לשאילתה הישירה קבלתי נתיב טיסה צפוני ומזרחי לעיר וכן שרמת הרעש לא מצדיקה מדידה.
"בישיבת מועצת העיר 10-6-2020 שאלנו שאילתה בנושא הטיסות מעל העיר. סברנו שהתייחסות הצוות המקצועי לשינוי בתכנית המתאר הארצית הייתה "רכה" מיד – בקשה לניטור הרעש. סברנו שיש להתנגד לשינוי, להוסיף טיעונים שעלו בעתירה ועוד, אך המענים היו לא מספקים.
"לצערנו התופעה החמירה מאד. טיסות עוברות מעל העיר ביום ובלילה. בתאריך 3-2-2020 החלט בוועדת המשנה להמליץ על הקמת תחנת ניטור. תחנת הניטור כנראה לא הוקמה. העירייה טוענת שהיא פועלת גם באמצעים משפטיים. במבחן התוצאה אנו בבעיה קשה".
ובתוך כך, ראש העיר רפי סער שלח מכתב בהול ליואל פלדשו, מנהל רשות התעופה האזרחית, בדרישה לעצור לאלתר את הפיילוט ההרסני.
במכתבו הלין ראש העיר על כך, שהפיילוט המדובר נעשה באופן חד צדדי וללא שיתוף או ידוע הרשויות המקומיות בסביבה ודרש לבטלו לאלתר. "מדובר בפגיעה קשה באיכות חייהם של תושבי כפר סבא וביכולתם לנהל את שגרת יומם, במיוחד בשעות הבוקר המוקדמות ובשעות הערב המאוחרות, אך גם לאורך היום.
"לא ברורה הסיבה להחלטה תמוהה זו, מה עוד שממידע שהגיע לידינו עולה שמדובר בפנייה חדה שאינה מקובלת בעולם התעופה והופכת את הנחיתות למסובכות יותר", עוד נכתב. "לנוכח הפגיעה הקשה בתושבי כפר סבא, אבקש להפסיק את הפיילוט באופן מידי. כולי תקווה כי בקשה זו תענה בחיוב ולא נדרש לצעדים נוספים".
מרשות שדות התעופה האזרחית טרם נמסרה תגובה והיא תפורסם לכשתתקבל.