"אחותי בת ערובה בעזה.צלצלו בפעמונים, פרסמו את הסיפור שלה, הראו את פניה. אני צריך שתדעו מי היא ואם אפשר תעזרו בכל דרך שתוכלו", גילי רומן, מורה וחנך בכפר הירוק ולשעבר מנהל בית הספר הבינלאומי בכפר, זועק לעזרה בינלאומית שתנסה לחלץ את אחותו ירדן, "האדם הכי קרוב אליי", משבי החמאס ברצועה.
3 צפייה בגלריה
ירדן רומן-גת, בעלה אלון ובתם
ירדן רומן-גת, בעלה אלון ובתם
ירדן רומן-גת, בעלה אלון ובתם
(צילום: פרטי)
ירדן רומן-גת מסרה את בתה גפן בת השלוש לבעלה, בתקווה שירוץ מהר יותר כדי להציל אותה, כשהם נמלטו בזמן שנורו על ידי חמושי חמאס, בעלה אלון והפעוט חזרו לקיבוץ לאחר שהתחבאו ביער כיממה. אחיה גילי מבשר את הבשורה הנוראה כי ירדן נלקחה בשבי החמאס: "ירדן נחטפה מקיבוץ בארי, שם היא מתגוררת עם בעלה, אלון, ובתם בת השלוש, גפן. הם תכננו לחגוג את שמחת תורה עם הוריו של אלון ואחותו כרמל, שגם היא גרה בקיבוץ. עם גפן בידיה, ירדן ואלון נדחפו למכונית מלאה במחבלים חמושים שהאיצו לעבר עזה. ליד גדר ההפרדה תפסו הזדמנות כשהמכונית האטה וקפצה מהרכב נוסע כשגפן בזרועותיה, ירדן רצה על נפשה, מחפשת מחסה מחוטפיה וכדוריהם.
"קשה לדמיין את הסצנה: אמא בורחת על חייה, מחפשת מקום מסתור כשהיא מגנה על בתה מפני הירי של הרובאים כדי להרוג. הלוואי ולא היינו מכירים סצנות כאלה, אבל אנחנו כן. והם חזרו לרדוף אותנו. כשלא נמצא מחסה ראוי, ירדן מבינה שכדי להציל את גפן, היא צריכה למסור אותה לאלון, שיכול לרוץ מהר יותר ולברוח כשהיא מתאפקת ותופסת מחסה מאחורי עץ.

3 צפייה בגלריה
ירדן וגילי. "האדם הכי קרוב אליי"
ירדן וגילי. "האדם הכי קרוב אליי"
ירדן וגילי. "האדם הכי קרוב אליי"
(צילום: פרטי)

"אלון הצליח לברוח עם גפן וזחל לתוך מאורה כדי להסתתר. השניים נשארו מוסתרים במקום מחבואם כמעט 24 שעות, ללא אוכל או מים, בעוד מחבלים חמושים סורקים את האזור כדי לנסות למצוא אותם. מוקדם למחרת חוזר אלון עם גפן לקיבוץ ונפגש עם כוחות הבטחון. הוא התקשר אומר לי שגפן בטוחה אבל ירדן לא איתם התכוננתי לעלות לצפון ולהצטרף ליחידת המילואים שלי - במקום זה לקחתי את הג'יפ המשפחתי ונסעתי לבארי; הלכתי למצוא את אחותי.
"מאותו בוקר, יום ראשון, 8 באוקטובר, ביליתי את כל השבוע בבארי ובסביבתו, הקיבוץ השליו והיפה שנזכרתי, עכשיו אזור מלחמה. כאוס, ירי ופחד מסביב. גייסתי יחידות צבא שפגשתי בדרך כדי לצאת לדרך ולחפש את ירדן. אף אחד לא אמר להם להצטרף אליי. לא ניתנו הוראה לסכן את חייהם ולחפש נעדרת באזור שעדיין שורץ מחבלים. לא היה שום מידע, שום ידע על האתר, אבל יחידה אחר יחידה שפגשתי באותם ימים בבארי הבינו שזה הדבר האנושי לעשות - לצאת ולחפש.
"פעם ראשונה באותו יום ראשון אחר הצהריים, יצאתי לג'יפ המשפחתי עם ארבעה קצינים. נורנו מיד על כמה מאות מטרים מהקיבוץ. השוטרים השיבו אש וחיסלו את המחבלים ששכבו במארב בחורשה קטנה. אף אחד לא חשב לחזור אחורה, והמשכנו עמוק לתוך "שטח אויב" לחפש את ירדן.
"וכך, יום אחרי יום, הצלחתי להסביר, לשתף מידע, ולשכנע את יחידות הצבא שנשפכות לאזור לעזור לי לחפש את אחותי. מיטב יחידות הקומנדו של הצבא, הקצינים הטובים ביותר והחיילים הקשוחים ביותר בחרו יום אחר יום לסרוק את האזור בו נראתה ירדן לאחרונה, ליד העץ, ולחפש כל פרט, טביעת רגל, סימן למאבק, דם שיכול לעזור במציאת ירדן. פה ושם, משהו יצא לאור: עקבות (הייתה יחפה), חוט מפיג'מה שנתפס בשיח, כל דבר. החיילים האלה שלא ויתרו שבוע הם הגיבורים שלי.

3 צפייה בגלריה
קיבוץ בארי אחרי המתקפה
קיבוץ בארי אחרי המתקפה
קיבוץ בארי אחרי המתקפה
(צילום: גדי קבלו)

"ביום האחרון לשהות השבוע שלי בבארי, חזר חיל החיפוש בערב והתקשה להסתכל לי בעיניים. לאחר ימים של חיפושים, לאחר שהקיבוץ כבר שוחרר ממחבלים, לאחר שעות של בדיקת כל סנטימטר בשטח עם הגששים והמפקדים המקצועיים ביותר, לא נמצאו ממצאים משמעותיים.ירדן נלכדה, כנראה בריאה, שכן לא היו כתמי דם או סימנים למאבק. היא כמעט בוודאות בעזה - מוחזקת בשבי על ידי האנשים הכי לא אנושיים שהעולם ידע. בימים ההם בבארי, לא הספקתי לעקוב אחרי החדשות או לראות את התמונות והסרטונים המחרידים שהחמאס העלה לרשת - ראיתי הכל במו עיני. ראיתי את שיירות האמבולנסים מסירים עשרות שקי גופות. ראיתי את הגופות שעדיין מפוזרות ברחבי הקיבוץ, לצד שרידים חרוכים של בתים ומכוניות ושלטי הביזה והחורבן. ראיתי את החיילים הפצועים שלנו יוצאים מהקיבוץ. ראיתי ילדים קטנים, מבוהלים ובוכים, ואת האמהות שלהם ניצלו מהקיבוץ לאחר ימי טרור.
"ראיתי אנשים מבוגרים ששרדו שלושה ימים של המתנה לחילוץ, חלקם מבולבלים מכדי להבין מה קרה. ראיתי עשרות מחבלים שבויים צורחים ומתחננים בזמן שאף אחד לא פגע בהם. ראיתי את הבתים השרופים של הקיבוץ, הרחתי את סירחון הגופות, ועמדתי בחורבות הבניינים. במו עיני ראיתי את הסיפור הארור, הכואב, חודר הלב של "טבח בארי. "ראיתי הכל, אבל עדיין, לא יכולתי להבין את גודל הזוועה של הקיבוץ הזה; המחשבות שלי היו במקום אחר. משימתי לא הסתיימה, אך לא אבדה תקוותי; אני חייב להחזיר את אחותי הביתה.

קראו גם:

"לא מזמן, משפחתי ישבה יחד על ספת הפסיכולוג, עסוקה במאבק המשפחתי שלנו על חייה של אמי, חולה בסרטן סופני. הפסיכולוג נדהם מהיחסים בינינו, מהחיבור הלא רגיל שלנו. הוא שם לב איך ירדן התחילה לבכות לפעמים ממשהו שעמדתי להגיד עוד לפני שאמרתי את זה. וגם עכשיו, בשעה קשה זו, אני יודע שירדן יודעת שאני נחוש להציל אותה, לאחד אותה עם גפן, ולהמשיך להיות האחות והאמא החמה, השקטה והאוהבת שהיא. היא יודעת שאנחנו לא מוותרים. היא יודעת שהמשפחה שלנו ומעגל החברים המדהים שלנו יעשו הכל כדי להחזיר אותה. מקווה שגם היא יודעת שלא תוותר המדינה לא תוותר עליה וגם העולם לא.
"הטרגדיה המחרידה הזו עטפה את כולנו; כולם איבדו משהו: אדם אהוב, חבר, קרוב משפחה. לא נצליח להחזיר את השעון לאחור יחד עם זאת, הסוף לא חייב להיות תערובת מרושעת של דם, מוות והרס.עדיין יש לנו חלון הזדמנויות קטן להציל חיים, חלון שלא יישאר פתוח להרבה זמן. ירדן וכל בני הערובה, אמהות, ילדים, אנשים מבוגרים, וכל ישראלי שמוחזק בידי החמאס חייבים להחזיר בריאים ושלמים. גם זה צריך להיות חלק מהסיפור שלנו. אם כולנו נרים את קולנו, לא נתייאש או נתעייף, ונבחר בחיים, נוכל להאיר קרן אור על הסיפור החשוך הזה. זה אפשרי".