בתחילת השבוע הודיע מי שהיה סמנכ"ל עיריית כפר סבא רון קוגמן, על פרישתו מהמירוץ לראשות העירייה. מעבר להודעה שהפתיעה רבים, פרישתו של קוגמן מההתמודדות הפכה את המירוץ לראשות עיריית כפר סבא, שגם כך היה המרתק ביותר באזור השרון בשל ריבוי המועמדים, לשלוש נשים שטוענות לתפקיד: הדר לביא, ד"ר אסנת ספורטה ועו"ד עדי לוי סקופ.
5 צפייה בגלריה
מימין: אסנת ספורטה, הדר לביא, עדי לוי סקופ
מימין: אסנת ספורטה, הדר לביא, עדי לוי סקופ
מימין: אסנת ספורטה, הדר לביא, עדי לוי סקופ
(צילומים: אלעד גרשגורן, אלי דסה, יח"צ)

עוצמה ושאפתנות

מדובר בשלוש נשים שכיהנו כחברות מועצה מאוד דומיננטיות. לביא, המועמדת הצעירה, כיהנה למעשה כראש החץ נגד סער, עוד מתחילת הקדנציה. בבחירות האחרונות לביא הפציעה לראשונה לשמי הפוליטיקה המקומית כאשר הצליחה להפתיע רבים ולהכניס שלושה מנדטים למועצת העיר, כמו גם לסיים במקום השלישי במירוץ הצמוד דאז בין יוסי סדבון לבין רפי סער. היא וחבריה לסיעה שימשו כאופוזיציה לכל דבר.

5 צפייה בגלריה
רפי סער. ביקש מימון
רפי סער. ביקש מימון
רפי סער
(צילום: ארכיון)

גם ד"ר ספורטה, אשת חינוך מוערכת מאוד, שימשה במרבית הקדנציה כאופוזיציה לוחמנית נגד ראש העיר. ספורטה נכנסה למועצת העיר ברשימתו של סער, כשהיא ממוקמת במקום השלישי. חיכוכים, הן על רקע אישי ומקצועי, הביאו בחלוף חצי שנה מכהונתו, לפיצוץ גדול, שהביא לפרישה שלה מהסיעה, והפיכתה של ספורטה למתנגדת חריפה לאופן התנהלותו של סער.
עו"ד לוי סקופ, נציגת השכונות הירוקות בעיר, פעלה ללא לאות במסגרת הקואליציה של סער. היא נחשבה לחברת מועצה מאוד פעילה, מאוד דומיננטית, ומאוד מעורבת במנעד רחב של תחומים שכללו מאבקים שונים לטובת התושבים ולפעילויות שונות אותן יזמה. לפני קצת פחות משנה החלה ההרמוניה בקואליציה להיסדק, ולא פעם העירה לוי סקופ על חוסר שביעות רצונה מהתנהלות ראש העיר, חוסר שביעות שהביא בסופו של דבר לפני כחודש לסיים את דרכה בקואליציה.
כך או כך, מדובר במועמדות שלהן קהל תומכים רב, שינסו, כל אחת בדרכה, להיות הראשונות לנפץ את "תקרת הזכוכית" ולנצח את ראש העיר המכהן. ההבדל ביניהן רב מאוד. אך המכנה המשותף שמאחד אותן הוא הרצון לשינוי שלטוני מגדרי: הגיע זמן הנשים.

הדר לביא: "דרושות הוכחות"

"מגיל שש אני מנהיגה, בכל מסגרת. כשהתגייסתי לצבא ונתתי את מיטב שנותיי לשירות ביחידת 8200, מצאתי עצמי מובילה בסביבה גברית, הישגית, תחרותית, כזו שחותרת למצוינות", אומרת השבוע לביא (40). "לא פעם הייתי האישה היחידה סביב שולחן קבלת ההחלטות. לאחר 12 שנות שירות חשוב התגייסתי מחדש והפעם על אזרחי כדי לשרת את תושבי כפר סבא בהתנדבות".

5 צפייה בגלריה
הדר לביא
הדר לביא
הדר לביא
(צילום: רמי זרנגר)

למה דווקא את?
"הובלתי את מועצת הנשים העירונית, הקמתי את ועד תושבי מרכז העיר ובשנים האחרונות אני מובילה סיעה של שלושה מנדטים במועצת העיר, לאחר הישג מרשים שהשגנו בבחירות הקודמות. אני האישה הראשונה במועצת העיר שמובילה סיעה שאינה סיעת יחיד והסיעה היחידה בקדנציות האחרונות שלא התפרקה בקדנציה הראשונה שלה. הצלחנו ואנחנו ממשיכים להצליח לסייע לתושבי העיר על בסיס יום יומי, בזמינות ובנגישות אמיתית. אנחנו מובילים מאבקים בתוכנית הבנייה המסיבית של 30,000 יחידות דיור ללא תשתיות, בתיקון הכשלים של התחבורה המשמעותיים בעיר (פעילות עד ביטול הנת"צ) ועוד.
בסביבה הפוליטית אני רואה, בדיוק כמו בצבא, תחרותיות, הישגיות וגם גבריות. דווקא בגלל המאפיינים האלו, אני יודעת איך להצליח ואיך לעזור לאנשים באמצעות שימוש בתכונות מנהיגותיות שלי. האם זו מנהיגות נשית? זו המנהיגות הייחודית שלי - מנהיגות נחושה, מתקדמת, נקיית כפיים, קשובה לתושבים ותמיד בגובה העיניים.
"בחודשים האחרונים יותר ויותר קולות קוראים למנהיגות נשית בעיר. אנחנו כמובן לא בוחרים אישה כיוון שהיא אישה, אלא בגלל סל התכונות שלה, היכולות שלה וההוכחות שלה בפועל".

אסנת ספורטה: "איכות ולא מגדר"

"זו עובדה מצערת שבמאה 21 עדיין אין שוויון מגדרי מלא בתפקידי מפתח בפוליטיקה, אך יחד עם זאת נשאלת השאלה האם רצוי לתת משקל כל שהוא בשיקול הדעת בבחירת ראש עיר רק משום שהמועמדת היא אישה", אומרת ספורטה (53) בתגובה לשאלה האם חשובה דווקא אישה בתפקיד ראש העירייה.

5 צפייה בגלריה
אסנת ספורטה
אסנת ספורטה
אסנת ספורטה
(צילום: באדיבות העירייה)

"לשיטתי, בחירת ראש עיר צריכה להתבסס קודם כל על סמך האיכויות של האדם ולא על סמך המגדר שלו. נכון בהחלט, נשים מעניקות יתרון בתפקידים מנהיגותיים. הן נוטות להיות קשובות לנושאים שקשורים לצדק חברתי ושוויון והן נוטות לתעדף שיתופי פעולה על פני מאבקי כוח. יחד עם זאת, אני חייבת להיות הוגנת ולומר שגם גברים יכולים להתברך בתכונות דומות, בדיוק כפי שנשים יכולות להתברך בכישורים שנהוג לחשוב שיש רק לגברים".
למה דווקא את?
"אני מייעדת את עצמי להיות ראש העיר של כולם: של דתיים, חילוניים, מכל השכונות, נשים וגברים. יש לי תכונות שנהוג לחשוב שיש רק לגברים ויש לי תכונות שנהוג לחשוב שיש רק לנשים. אני רואה עצמי שווה למרות שברור לי שאין עדיין שוויון מוחלט בין המינים.
לפני זמן מה הוצע לי למקד חלק מהקמפיין שלי על 'הכוח הנשי' שמתעורר בכפר סבא. דחיתי את הרעיון. עלינו הנשים להיזהר שלא ניפול למלכודות שהאפליה המתקנת עלולה לייצר לנו בלי כוונה ולחשוב שכוחנו טמון אך ורק במגדר שלנו ולא באיכויות הרבות שאנחנו מביאות כמנהיגות ־ חזקות וראויות בזכות מי שאנחנו ולא רק בזכות מה שאנחנו".

עדי לוי סקופ: "קידום נשים כשליחות"

"נשים מהוות 51 אחוז מהאוכלוסייה, אבל רק בראש 14 מתוך 257 רשויות עומדות נשים, חמישה אחוזים בלבד", אומר לוי סקופ (49). "זה לא הגיוני שבשנת 2023 כפר סבא הליברלית תנוהל על ידי גברים בלבד - גם ראש העיר וגם סגניו, כאשר כולם מובילים קו שתומך בהפיכה השלטונית הפוגעת ברובה באופן אנוש בנו הנשים".


5 צפייה בגלריה
חברת המועצה עו"ד עדי לוי סקופ
חברת המועצה עו"ד עדי לוי סקופ
חברת המועצה עו"ד עדי לוי סקופ
(צילום: נוקי שריר)

קראו גם:

למה דווקא את?
"אחרי 120 שנה ועל אחת כמה וכמה בימים אלו, הגיע הזמן לראשת עיר בכפר סבא. אני המועמדת היחידה ששמה את הנושא הזה בלב קמפיין הבחירות ושמובילה את המאבק לשוויון ולכפר סבא ליברלית, חופשית ושוויונית באומץ ובנחישות.
"קידום נשים זו שליחות עבורי מאז הימים בהם הייתי קצינה צעירה ומ"פ טירונים גברים ראשונה בצה"ל. כיו"ר מועצת הנשים כפר סבא, פעלתי לשילוש כוחה של מועצת הנשים, להקמתן של למעלה מחמש קהילות חדשות, בראשן קהילת הדירקטוריות הגדולה בארץ, ולהרחבת פעילותה לאלפי נשים והכרתה כמובילת חזון העיר השווה.
"כעורכת דין מזה כמעט שני עשורים אני מייצגת נשים עובדות ונלחמת על זכויותיהן. ב-2018 הקמתי את סיעת "'הרשימה שלנו' והצבתי שלוש נשים בראש הרשימה כהחלטה ערכית. בחצי השנה האחרונה יזמתי קמפיין לעידוד נשים להתמודד בבחירות לרשויות המקומיות כי אני מאמינה שנוכחות נשית שוויונית במוקדי קבלת ההחלטות מיטיבה משמעותית עם כל החברה".