זה התחיל טוב, מפתיע ומעניין, אבל מהר מאוד העסק התחיל להידרדר, והפועל כפר סבא מסיימת את הסיבוב הראשון בקול ענות חלושה, כשהיא במקום ה-11, שתי נקודות בלבד מעל הקו האדום, עם מאזן הכולל שני ניצחונות, שישה הפסדים וחמש תוצאות תיקו. הירוקים הבקיעו הכי פחות, רק תשעה שערים, וספגו 14 פעמים. עוד נתון שאמור להדאיג את הירוקים הוא קצב צבירת הנקודות בבית - שתיים בלבד, הכי מעט בליגה.
2 צפייה בגלריה
שום. "ציון על הסיבוב הראשון? לא מספיק טוב"  | צילום: אסף פרידמן
שום. "ציון על הסיבוב הראשון? לא מספיק טוב"  | צילום: אסף פרידמן
שום. "ציון על הסיבוב הראשון? לא מספיק טוב" | צילום: אסף פרידמן
כדור שלג
רגע אחרי סיומו של הסיבוב הראשון, והתיקו בדרבי השרון מול הפועל רעננה, מתייצב הבעלים עידן שום, כדי לעשות סיכום ביניים ולבדוק מה לא עבד ואיך מרימים את העסק.
עידן, מ-1 עד 10, איזה ציון אתה נותן לקבוצה שלך על הסיבוב הראשון? "מבחינת צבירת נקודות - 3. מבחינת יכולת, החצי הראשון של הסיבוב היה בסדר, אבל בחצי השני היתה ירידה גדולה, כך שבסך הכל הציון לא מספיק טוב".
ההתחלה הייתה טובה, ואז חזרתם למציאות. "אני חושב שבהתחלה הייתה התלהבות גדולה, לא היו ציפיות, וזה גרם לקבוצה להיות משוחררת. בנינו קבוצה של שחקנים שיודעים לשחק כדורגל, ובהתחלה זה התחבר, אבל גם כשהיכולת הייתה טובה לא צברנו מספיק נקודות. אחר כך התחיל כדור שלג, שגרם ללחץ ולחוסר ביטחון. בנוסף, אנחנו רואים שחסרים לנו שחקני התקפה כדי להגיע למצבים ולהבקיע".
בוא נעבור על הסגל שלכם. דווקא השחקן שהכי התנדנד בקיץ מגלה יכולת טובה מאוד, וזה השוער איתמר ישראלי. "זה לא שלא היינו בטוחים אם הוא מספיק טוב. רצינו אותו, ומההתחלה חשבנו שהוא מספיק טוב לשחק בליגת העל. היו עניינים כספיים כאלה ואחרים, ואנחנו שמחים שזה הסתדר, ושהוא עושה עבודה טובה".
הבאתם את לירוי צעירי שלא תרם כלום עד עכשיו, וגם כך את אדריאן רוצ'ט. "אני חושב שהסגל שלנו בסך הכול לא רע בכלל. מובן שחסרים לנו מוציאים לפועל בחלק הקדמי. נבדוק בינואר איך אנחנו משנים דברים".
מה הסיפור עם אלירן סיימון? למה החזרתם אותו, אם הוא בכלל לא מתלבש ולא ראה דקה עד עכשיו? "יש לנו 29 שחקנים בסגל. נצטרך לצמצם אותו מאוד בינואר. יש לנו יותר מדי שחקנים שלא נמצאים ברוטציה, והוא אחד מהם. בינתיים סיימון הוא חלק מהקבוצה, ואני מקווה שבחלק השני של העונה הוא אולי יקבל את הדקות שלו".
עשיתם לו סוג של טובה, כשהחלטתם להחזיר אותו? "הוא הביע רצון לחזור למועדון. הוא כבר עשה כברת דרך ארוכה, והחלטנו שנכון יהיה להחזיר אותו למועדון שבו הוא גדל, ולתת לו את ההזדמנות".
החלק ההתקפי שלכם עלוב.
"אין ספק שהנתונים מדברים בעד עצמם. יש לנו בעיה גדולה בחלק הקדמי, וזה בולט לעין. נתקן את זה בקרוב".
בנג'מין קוקו, שהבקיע 12 שערים בעונה שעברה, לא כבש השנה אפילו פעם אחת. יכול להיות שליגת העל גדולה עליו? "היכולת של קוקו לא מספיק טובה, אבל גם ההצטרפות אליו ואספקת הכדורים לא מספיק טובה. חלוץ, ברגע שהוא לא מבקיע, נכנס ללחץ. הכל ביחד גורם לכך שאנחנו אנמיים במשחק ההתקפה. לא רק שלא מבקיעים, אנחנו גם לא מגיעים למצבים".
אולי טעיתם כשבניתם את ההתקפה שלכם על שחקני ליגה שנייה? "אם מסתכלים על קבוצות אחרות, רואים שחקנים שהגיעו מליגות נמוכות וכן מצליחים, כמו חזיזה ואשכנזי, למשל. אני חושב שגם השחקנים שלנו יכולים להצליח. אני חושב שאין לנו את המוציאים לפועל, ואת זה נסדר בינואר".
היו דיבורים בקיץ על שלומי אזולאי, אבל אבא שלך לא ספר אותו, והיום באשדוד הוא עם תשעה שערים בכל המסגרות. "היו הרבה שמות שעלו, ובסופו של דבר אני לא חושב שיש לנו מה להתבייש במה שיש לנו. הפערים בין הקבוצות הם לא גדולים, אבל שוב, יגיע ינואר ונעשה את השינויים הדרושים".
למועדון בסדר הגודל שלכם זה קריטי לפגוע בזרים. אצלכם קוקו לא פוגע, קופי נראה בינתיים כמו נפילה, וארנש לא תרם כלום ושוחרר, טראורה צעיר ומוכשר, אבל לא יעיל ולא מספק מספרים. היחיד שאפשר לומר שיחסית הצלחתם איתו הוא הבלם סודיק אטונדה. בקיצור, נפלתם חזק בגזרת הזרים.
"אני ממש לא חושב ככה. אני חושב שסודיק הוא מהבלמים הטובים בליגה. אני חושב שטראורה הוא מהקשרים הטובים בליגה, הוא פשוט עדיין צעיר, אבל הוא יתפתח כאן. קוקו אמנם לא מבקיע ונכון שזה נראה לא מספיק, אבל לא הייתי קורא לו כישלון. לגבי קופי, הוא לא התחיל איתנו את העונה, ונכון שהוא לא מספיק טוב, אבל בבסיס הוא שחקן טוב מאוד, ויש מה לצפות ממנו. עם וארנש לא הצלחנו. הנתונים שלו הרשימו מאוד, אבל הוא לא התאקלם".
מה קורה עם טום שלח? כבר כמה משחקים שהוא מתייבש בחוץ, ולמרבה ההפתעה יש שקט מוזר בגזרה. השאלה היא, האם זה השקט שלפני הסערה או שאבא שלך שינה תפיסה. "אני לא יודע מה זה שקט ומה לא. טום שלח הוא לא הבעיה של הפועל כפר סבא. הוא לא היה הבעיה, ולא יהיה. כשהקבוצה הפסידה אמרו שזה בגלל טום שלח, אבל בינתיים בחמשת המשחקים האחרונים שהוא לא שיחק, הקבוצה צברה רק שתי נקודות, כך שבסופו של דבר לא הוא הבעיה. הוא מעולם לא היה הבעיה. יש מאמן, וכשהוא מחליט שטום לא משחק, הוא נשאר בחוץ".
השאלה היא מתי תפקע סבלנותו של שומי. "זה לא עניין של סבלנות. כמו ששחקנים אחרים יושבים בחוץ ואחר כך משחקים, ולא שואלים למה הם נכנסו או למה לא, אז למה השאלה הזאת לא הפוכה? אם אבא שלי כל כך מעורב בנושא הזה, איך זה שטום כל כך הרבה משחקים בחוץ?".
זה מה שאני שואל. "בסופו של דבר, מי שקובע את ההרכב זה המאמן, גם אם זה נשמע לא מציאותי. כשטום משחק זה בגלל שום, וכשטום לא משחק זאת החלטה של המאמן? זה לא עובד ככה. זה שמדברים על זה, לא אומר שיש לזה אחיזה במציאות. הוא לא היה אף פעם הבעיה. לא משנה אם הוא ישחק או לא, הוא הנכד של הבעלים. סתם מתעסקים בזה. יש דברים הרבה יותר חשובים בכפר סבא".
נביא חיזוק
בסביבת המועדון מדברים על כך ששומי האבא נכווה בפעמים האחרונות שבהן כביכול התערב מקצועית, ולכן החליט לקחת צעד אחורה, והשנה הוא הרבה פחות בעניינים. "אני לא יודע על איזה עניינים וטראומות מדובר", אומר עידן. "היו אנשים טובי לב שהחליטו להלביש על אבא דברים מסוימים. מי שמכיר את אבא יודע שהוא לא מייצר שום רעש וצלצולים, כמו שאנשים מסוימים או בתקשורת מנסים לייצר. תן לי דוגמה אחת למשהו שהוא עשה והפך לבלאגן".
למשל, הסיפור עם מסאי דגו. "המועדון מנוהל בצורה הכי שקטה ומסודרת. מעולם לא היה שקט כזה מבחינת ניהולית וכלכלית. זה שבעונה הראשונה היה רצף של אירועים שהוביל לפיטוריו של מסאי? יש דברים שקורים שאי אפשר להסביר אותם, ובשורה התחתונה הפכו את זה לטענה, שאבא הוא בעלים שמתערב. אני אומר לך באופן חד וחלק, אבא שלי הוא הבעלים הכי פחות מתערב בכדורגל הישראלי, ברמה המקצועית של לקבוע למאמן".
אחרי חצי שנה בליגת העל, הוא לא מרגיש שהעסק גדול עליו? "אם כל המשכורות משולמות בזמן, הכל מנוהל בצורה מסודרת ויש שקט תעשייתי, אז נכון לנקודה זו אני לא חושב שאני צריך להסביר את זה".
בינואר תצטרכו להכניס את היד עמוק לכיס, כדי להשאיר את הקבוצה בליגה. יש לכם היכולת לעשות את זה? "כל שנה בינואר אנחנו מביאים שחקנים, כך יהיה גם הפעם. נעשה את השינויים, ואני לא רואה שום בעיה כלכלית וניהולית. בשנה הראשונה עלתה שאלה האם שום יכול להחזיק קבוצה, והוא עשה את זה. גם בשנה השנייה זה עלה, והעונה כשעלינו לליגת העל זה שוב עלה. בכל הפעמים הוא הוכיח שהוא יכול ומצליח להחזיק את המועדון, כך שהשאלה מיותרת".
2 צפייה בגלריה
צילום: אסף פרידמן
צילום: אסף פרידמן
צילום: אסף פרידמן
יש הבדל בין להביא רכש בינואר, כדי לעלות מהלאומית לליגת העל, לבין להביא שחקנים כדי לשרוד בליגת העל. "כמו שאמרתי קודם, יש לנו סגל של 29. נשחרר שחקנים ויתפנה כסף. אם נצטרך להביא שחקן כזה או אחר, נביא אותו. זה יקרה כי אנחנו מבינים שאנחנו חייבים".
היו דיבורים על כך שאלי טביב ואמיר יקותיאל רצו לקחת מכם את המועדון. אבא שלך כבר הסכים, ואתה היית זה שעצר את העסקה. "לא היה ולא נברא, ותבדוק עם הנפשות הפועלות. הקבוצה לא הוצעה, לא הייתה על המדף, ומעולם לא הגיעה הצעה לרכוש את הקבוצה".
אבא שלך אמר לא פעם שאם יגיע רוכש רציני, הוא מוכן להעביר לו את המועדון. "לא שמעתי אותו אומר דבר כזה. כשהפועל כפר סבא חיפשה רוכש, לא ראיתי הרבה קופצים, ואני גם לא רואה בנקודה הזאת אנשים שממתינים. הכל שמועות, שאני בכלל לא יכול להתייחס אליהן. אני בקשר טוב עם יקותיאל, ומעולם לא שמעתי אותו אומר את זה. את טביב לא שמעתי, ובלי לדעת, לא נראה לי שכפר סבא נמצאת בתוכניות שלו.
מאיפה ההמצאות האלה?". מה עם מעמדו של אופיר חיים? אני מניח שהוא כבר לא ברזל כמו בתחילת העונה. "המעמד של אופיר לא עלה אף פעם על הפרק. מובן שאנחנו רוצים להיראות אחרת, ונקווה שהדברים ישתפרו. כרגע, בזמן שאנחנו מדברים, אין שום שיח על המעמד שלו. אנחנו לא מרוצים מהתוצאות, וגם הוא לא מרוצה".
הוא יסיים את העונה בכפר סבא? "הלוואי שזה יקרה, כי הדבר הכי גרוע שיש, למרות כאלה שחושבים אחרת, זה לפטר מישהו ולגרום לו ללכת הביתה. זה אף פעם לא נעים".
אם הקבוצה תמשיך להיראות ככה, אני בטוח שלא תחכו עם זה. "אז מה אתה רוצה שאגיד? שאם נפסיד עוד חמישה משחקים הוא יישאר? כנראה לא, אבל אני מקווה מאוד שזה לא יקרה".
כפר סבא תישאר בליגה? "אנחנו מקווים מאוד לברוח מהתחתית הבוערת הרבה לפני סיום הליגה. אנחנו עייפים מהדבר הזה של הרגע האחרון. להישאר ברגע האחרון, לעלות ברגע האחרון. נקווה שהעונה זה ייראה אחרת".