במקום להתעסק בהכנות של הפועל כפר סבא לקראת העונה הקרובה, הרחוב הספורטיבי בעיר סער השבוע, לאחר פרסום הפוסט הנרגש של מוטי יברבאום, שבו הודיע כי העביר את שני ילדיו, עמית ורועי, אל השכנה מעבר לכביש, הפועל רעננה.
כבר תקופה ארוכה שיברבאום, אחד הסמלים הגדולים של הפועל כפר סבא, מצוי בנתק עם עידן שום, שהוא זה שמנהל בפועל את המועדון בשנה האחרונה, לאחר שאביו, יצחק שום, הושבת בעקבות מצבו הבריאותי וכאבי הגב שמהם סבל.
2 צפייה בגלריה
מוטי ועמית יברבאום. "אם אדבר, הרבה אנשים ייפגעו מזה" | צילום: אסף פרידמן
מוטי ועמית יברבאום. "אם אדבר, הרבה אנשים ייפגעו מזה" | צילום: אסף פרידמן
מוטי ועמית יברבאום. "אם אדבר, הרבה אנשים ייפגעו מזה" | צילום: אסף פרידמן
בחודשים האחרונים התלבט יברבאום מאוד, האם לעשות את הצעד המדובר, מאחר שידע כי מדובר ברעידת אדמה שתעורר סערה גדולה. אבל בסופו של דבר החליט שאין מנוס מלהעביר את השניים לרעננה. אגב, בנו הצעיר של יברבאום ימשיך ללבוש ירוק, וישחק בקבוצת הטרומים בעונה הבאה. בכפר סבא עוד היה מי שניסה להביא לסולחה בין הצדדים, אבל התנאים לא בשלו לכך.
רגע עצוב מאוד השבוע, עמוק בתוך הסערה שגרמה לטלטלה ברחוב הספורטיבי בעיר, סירב יברבאום בתוקף להתראיין בנושא. אחרי לחץ פיזי מתון, הסכים לדבר בקצרה על מה שהביאו לעשות את הצעד הדרמטי.
"אני יותר מדי אוהב את הילדים שלי ואת הפועל כפר סבא, כך שאני לא ממש רוצה לפתוח את הנושא", הוא אומר. "אם אדבר על הסיבות שהובילו למהלך, אני אפגע בילדים וגם בהפועל כפר סבא, ואני לא מעוניין בכך. עשיתי מהלך לא פשוט בכלל. בסך הכל, אם לא היה מדובר בנו, נראה לי שלא היו מדברים על זה בכלל. אבל אני מבין שאני לא עוד הורה לילד שמשחק במועדון, ויש עניין סביב הסיפור הזה.
אני אחד האנשים הכי מזוהים עם המועדון, במיוחד בשנים האחרונות. קרו דברים שהובילו לכך. קשה לי לדבר על זה, כי אני באמת רוצה בהצלחת הילדים שלי ובהצלחת כפר סבא. אני שומע את הרכילות ואת חצאי האמיתות, ואני לא רוצה להיות שותף לזה. אני מעדיף לכבס בבית את הכביסה המלוכלכת. זאת פרידה קשה, ואנשים לא טמבלים, הם מבינים מה קורה כאן".
אז תסביר לנו למה העברת את הילדים מכפר סבא לרעננה? "אני באמת רוצה לשמור את הסיבות לעצמי. יש כאן דברים לא יפים ולא נעימים, ואין לי כוונה להפוך את זה למשהו פומבי. שוב, אם הכל היה בסדר, כנראה לא היינו עוזבים, אבל זה לא המצב. קרו דברים, אבל אני לא רוצה מלחמות. אנשים יכולים להסיק שקרה כאן משהו קיצוני, לעשות אחד ועוד אחד ולהבין הכל. אני מונע מאהבת המועדון, וגם אם קורה לי דבר באופן אישי, אני לא אלכלך על המועדון. תמיד ידעתי לעשות את ההפרדה בין המצב לבין אהבת המועדון. גם עם בעלים קודמים עשיתי את זה. לא כולם עושים את ההפרדה הזאת".
אפשר לומר שזה אחד הרגעים הקשים שלך במועדון? "בלי ספק. זה אחד הרגעים העצובים שלי, לא רק בכדורגל, אלא בחיים בכלל. כשראיתי באתר שהם עברו רשמית לרעננה, אמרתי שאני חש הקלה גדולה, אבל זה גם רגע עצוב מאוד. כל המשפחה הזאת היא הפועל כפר סבא, וכולם אוהדים של הקבוצה. החיים לוקחים אותנו פעמים למקומות שאנחנו לא תמיד מכוונים אליהם. אנחנו במשפחה מקבלים את הדברים באהבה גדולה".
לא רוצה לפגוע זה לא סוד כי יברבאום ושום היו בקשר חזק והדוק במשך שנים. "אני לא עושה צעד אחד בלי לשאול ולהתייעץ עם מוטי יברבאום", נהג שומי לומר בגאווה גדולה, בכל הזדמנות. יברבאום תיווך בלא מעט עסקאות שבהן היה מעורב שום, וביניהן גם העברת הקבוצה משחם לשום. שומי ראה את הדברים קורים לנגד עיניו, אבל העדיף שלא לבחור צד, בקרע בין בנו לבין יברבאום.
נדמה, כי השבר הגדול נוצר במהלך העונה, כשהוחלט להחזיר את עמית יברבאום לקבוצת הנוער, וזאת לאחר ששיחק חמישה משחקים בבוגרים, והפגין יכולת לא רעה בכלל. מוטי לא אהב את ההתנהלות בנוגע לבנו, אבל הקפיד לשמור על שתיקה, ונמנע מרעשי רקע חיצוניים. אלא שמבפנים, התבשל יברבאום עם עצמו לאורך תקופה ארוכה, עד שהבין שלא נותרה לו ברירה.
2 צפייה בגלריה
יצחק ועידן שום. "כנראה מישהו חשב שהוא חייב להיות בבוגרים" | צילום: עוז מועלם
יצחק ועידן שום. "כנראה מישהו חשב שהוא חייב להיות בבוגרים" | צילום: עוז מועלם
יצחק ועידן שום. "כנראה מישהו חשב שהוא חייב להיות בבוגרים" | צילום: עוז מועלם
"הכל טעון מאוד", אומר מוטי. "אני מעדיף לשמור את מה שקרה אצלי ולא להוציא החוצה, כי הרבה אנשים ייפגעו מזה ואין לי רצון בכך. לא נפרדנו כי הכל היה טוב. לא נותרה לי ברירה אלא ללכת על המהלך הזה. באמת שאני לא רוצה שהסיפור הזה ייצור אצלי עוד כעסים, ואני גם לא מעוניין שיהיה כעס בצד השני. אנחנו רוצים רק שקט מעכשיו".
ציפית שיצחק שום יפתור את הדברים, בגלל היחסים הקרובים ביניכם? "אני אוהב מאוד את המועדון ואת שומי האבא. יש לי היסטוריה ארוכה ונהדרת איתו, ובגלל זה הכל רגיש כל כך. אנחנו כמו משפחה. הייתי קרוב מאוד לשומי בכדורגל, וגם מחוץ למגרש. מדובר בבן שלו, ולא קל לי לדבר על הדברים. עברנו דברים גדולים ביחד, ולכן ברגע שקורה דבר כזה, הסיפור הוא רגיש מאוד".
איך קיבלת את ההחלטה? הודעת לילדים שזה מה שעומד לקרות, או החלטתם ביחד? "ההחלטה התקבלה בשיתוף פעולה מלא עם הילדים. הם גדולים, מבינים עניין ויודעים שלא נשארו הרבה אפשרויות. אני לא אבא שכופה את ההחלטות שלו על הילדים, או מחליט בגלל אינטרס האישי שלי. זה לא האופי שלי ולא של המשפחה".
אתה רואה אפשרות שהם יחזרו לכפר סבא בעתיד? "שניהם היו קפטנים בקבוצות שלהם, ושחקנים מובילים, בטח שארצה שהם יחזרו לכפר סבא בעתיד. זה הבית שלהם, אבל כרגע קיבלנו החלטה שהם ישחקו ברעננה".
מעבר לעניין המקצועי, על הפרק עומד גם פן כלכלי, שמאיים על המועדון, מאחר שיברבאום הוא גדול מגייסי הספונסרים של הפועל כפר סבא.
במועדון חוששים, כי בעקבות כל מה שקרה עם ילדיו, יפסיק יברבאום לסייע בתיווך עם אנשי העסקים. אלא שהוא אינו מתכוון לסגור חשבונות עם המועדון בצורה כזאת. "אני רוצה להדגיש את הנושא הזה. מתקשרים אליי ספונסרים ושואלים אותי מה קורה בעונה הבאה ומה לעשות", הוא אומר. "אין ספונסר אחד שקיבל ממני תשובה לעזוב או לא לתרום. ההיפך, אני ממשיך בכל הכוח לגרום לכך שמי שירצה לעזור למועדון ימשיך לעשות את זה. לעולם לא אפגע במועדון שלי. אני יודע לעשות את ההפרדה".
תמשיך לבוא למשחקים כהרגלך, או כבר לא נראה אותך ביציע במשחקים של כפר סבא? "ברור שאמשיך להגיע. להוציא אותי ממשחקים של כפר סבא יכולים רק עם משטרה. אף אחד לא יוציא אותי מהמועדון. אהבה כזאת לא מוחקים בשנייה. יש אוהדים שבגלל אינטרס כזה או אחר, או בגלל בעלים כזה או אחר, מחרימים וכאלה, אבל אצלי המועדון הוא מעל הכל".
עידן קידם את הילד "בסופו של דבר אני מכבד מאוד את מוטי יברבאום", אומר עידן שום השבוע. "אני לא מסוכסך איתו, ואם אראה אותו בטח נדבר. אין לי שום בעיה איתו, ההיפך הוא הנכון. הוא החליט את מה שהחליט. אני לא מצטער על מה שקרה, כי אין לי על מה להצטער. יותר מזה אני לא מעוניין להיכנס לנושא".
בסביבתו הקרובה של שום ג'וניור אמרו השבוע: "אין כאן שום סיפור. מה הקשר של עידן לעזיבה של הילד השני? אומרים דברים לא נכונים. יש למוטי בן נוסף, והוא נשאר בהפועל כפר סבא. מה זה אומר? עידן דווקא היה זה שקידם את עמית, רק שחשבו במועדון שזה עוד מוקדם בשבילו להיות בבוגרים, וכשיגיע הזמן זה יקרה. כרגע הוא שחקן נוער טוב, שהתאמן בבוגרים, שיחק קצת והתנסה, אבל הוא עדיין בנוער.
"מישהו חשב שהוא חייב להיות בבוגרים, אבל זה בסדר. חבל שמישהו חושב שעידן רוצה לקום בבוקר ולפגוע בשחקן כזה או אחר. למה שזה יקרה? הוא השתדל לעשות רק טוב. חבל שזה הפך לדבר כזה ושהעניינים הגיעו לאן שהגיעו. "מה עידן עשה בסיפור הזה? הוא רק רצה לקדם את הילד. בכל המשחקים בנוער עמית יברבאום שיחק בהרכב. הילד השני של משפחת יברבאום גם שיחק. מה היה נורא כל כך? נקווה שהילדים באמת ישחקו ברעננה, ושהם לא עברו לשם לחינם".