כשאתם הולכים ברחוב ורואים מעקה, גדר, חומה, עמוד תאורה, ספסל או כל דבר אחר שנמצא בחוץ אתם אולי לא מתייחסים אליו, אבל עבור אנשי הפארקור מדובר במגרש משחקים. הם רואים בהם כמתקן אימון לכל דבר ועוד מכשול שהם חייבים לעבור. בשנים האחרונות הפארקור תפס תאוצה בעיקר בגלל תוכנית הנינג׳ה שמשגעת את העולם, אבל בתקופה האחרונה עם התפרצות נגיף הקורונה זה אפילו התעצם כשכל חדרי הכושר נסגרו.
1 צפייה בגלריה
אימון פארקור בתל אביב
אימון פארקור בתל אביב
אימון פארקור בתל אביב
(צילום: עוז מועלם)
אז מה זה בעצם פארקור? ספורט אתגרי שפיתחו בצרפת בשנות ה-90 סבסטיאן פוקן ודוד בול על יסוד תרגולי מכשולים של הקומנדו הצרפתי. הפואנטה המרכזית היא הגעה מנקודה אחת לשנייה דרך מכשולים בצורה היעילה והמהירה ביותר. אל ישראל באופן לא רשמי זה הגיע לפני 20 שנה אך רק ב-2016 הוקמה העמותה ״פארקור ישראל״ שמשכה עוד ועוד אנשים להיכנס לענף הזה. כיום מונה קהילת הפארקור בישראל 2,000 איש.
״אנחנו מתייחסים לכל אזור המכשולים כבלוק ציור אחד גדול ואנחנו כמו המכחול שמצייר את האומנות הזאת״, מספר קן מיטלמן שמתאמן בפארקור כבר שש שנים ומשמש גם כמאמן. ״מכשול יכול להיות כל דבר, כל אחד בוחר על מה הוא מתאמן, יש אנשים שנתקעים על חומה אחת במשך שעות עד שהם מצליחים לעבור אותה״.
מה נותן הפארקור? ״גופנית זה נותן לך את היכולת להתמודד עם כל אתגר, זה לא רק לדעת איך לקפוץ זה גם לדעת איך ליפול, לומדים להיות חתולים״, מסביר מיטלמן. ״יש גם את העניין המנטאלי והנפשי לדעת להתמודד עם מעבר של מכשולים, בנוסף זה מפתח מאוד את היצירתיות״.
תוך כדי המפגש גיליתי שלא מתאמנים בפארקור רק בני עשרה. מיטלמן ערך אימון לשני גברים בני 50 ולידנו איציק יעקובוביץ (44) עבר מעל עוד מעקה גבוה. יעקובוביץ מתאמן כבר שלוש שנים ובתחומו הוא בכלל מטפל ברפואה סינית כבר 20 שנה, אבל הענף הזה משך אותו כל כך והוא החליט לפני כשנה לעשות קורס מדריכים של פארקור. מאז הוא מאוהב.
״הפארקור הפך אצלי ישר לתשוקה ואהבה, סוג של דרך חיים״, הוא מספר בהתלהבות. ״כל הזמן יש משהו חדש ללמוד, אתה כל הזמן מאתגר את עצמך ומפתח את היכולות הגופניות ואת היצירתיות וזה גם עוזר מנטאלית לעבור אתגרים בחיים. כל אחד צריך למצוא את התנועה שלו וברגע שאתה עושה את זה אתה מבין עד כמה זה מסייע לך מבחינה נפשית. אתה הרבה יותר סובלני, יכול להתמודד עם דברים בחיים, וזה בעצם שילוב של אתגר מנטאלי וטכני. זה גם עוזר מאוד בפן החברתי, אתה מקבל כל הזמן השראה מאנשים אחרים״.
אז מי שמעוניין יכול לחפש באינטרנט את עמותת ״פארקור ישראל״ שמארגנת על בסיס קבוע מפגשים ותחרויות, דרכם תוכלו להגיע גם למאמנים מקצועיים, שיעור הוא בין שעה וחצי לשעתיים (נע בין 150-200 ש״ח) או שפשוט תצאו החוצה ותנסו להיות יצירתיים.