קורונה אאוט, כדורגל אין. נו טוב, הקורונה לא בדיוק אאוט, וגם הכדורגל לא ממש אין, אבל אנחנו לא חזירים ונסתפק כרגע בכך שליגת העל שלנו חוזרת לעניינים בשבת הקרובה. כחודש חצי אחרי שהליגה הודממה לטובת סגר הקורונה השני, הכדורגל חוזר לבעוט ולייצר עבורנו את הריגוש שכולנו כל כך אוהבים.
3 צפייה בגלריה
הטריו הנתנייתי חוגג. מכנס, לביא וגריאני בעננים
הטריו הנתנייתי חוגג. מכנס, לביא וגריאני בעננים
הטריו הנתנייתי חוגג. מכנס, לביא וגריאני בעננים
(צילום: מתוך הספר "יהלומים לנצח - סיפורה המופלא של מכבי נתניה", מרום תרבות ישראלית)
הספתח של אוהדי הכדורגל בשרון יתקיים בשבת בנתניה (17:15), כאשר מכבי נתניה תארח את הפועל כפר סבא לדרבי השרון. האוהדים היותר ותיקים של שתי הקבוצות בוודאי זוכרים את המפגשים הגדולים בין שתי נציגות השרון בליגת העל, כשזאת עוד נקראה הליגה הלאומית.
אז עבור אוהדי הכדורגל הצעירים שבינינו, ועבור אלה שעדיין זוכרים איך זה נראה פעם, בשנות ה־80, צללנו לארכיון לשלושה מפגשי עבר גדולים בין השתיים, בתקווה שמשחק הקאמבק מהקורונה ינפק לנו אירוע גדול שייכנס אף הוא לארכיון המשחקים הגדולים בין שני המועדונים.

דרבי נולד

בהעדר יריבות עירונית אמיתית בשתי הערים, הקרבה הגיאוגרפית גרמה ליריבות אזורית רוויה ביצרים. המשחקים בין הקבוצות במגרש הפרדסים הישן בכפר סבא וב"קופסה" המיתולוגית בנתניה משכו אלפי צופים והניבו כדורגל מרתק.
אחד כזה נערך בעונת 70/71. אחרי שזכה באליפויות עם מכבי והפועל תל אביב, והפך למאמן הראשון שעשה זאת בשתי התל אביביות, הגיע דוביד שוויצר ל"קופסה" כדי לנסות להפוך את החבורה המוכשרת מנתניה (ששנה לפני כן הפסידה בגמר הגביע למכבי תל אביב של אותו שוויצר) לקבוצה לוחמת ומנצחת.
בנתניה נבנתה קבוצה פנטסטית עם מוטל'ה שפיגלר, ויקטור סרוסי, שרגא בר, אלברט גזל ולופא קדוש. אצל הירוקים, רחביה רוזנבאום החליף על הקווים את יענקל'ה גרונדמן, ובסגל היו שחקנים צעירים כמו יצחק שום, שיהפוך לגדול שחקני כפר סבא בכל הזמנים, ישראל פוגל ששיחק בשני תפקידים - שוער וחלוץ - וסיים כמלך שערי הקבוצה בכל הזמנים, אברשה מרצ'ינסקי הקפטן האהוב, ושלמה שרף, שבמקביל למשחק כבר אימן את קבוצת הנוער המקומית.
3 צפייה בגלריה
מרצ'ינסקי. על אבנים וקרשים
מרצ'ינסקי. על אבנים וקרשים
מרצ'ינסקי. על אבנים וקרשים
(צילום: פרטי)
נתניה פתחה את העונה בסערה ודרסה כמעט כל יריבה שנקרתה בדרכה. כפר סבא שיחקה התקפי ונאה לעין, אך איבדה לא מעט נקודות. במחזור ה־17 הגיעה נתניה למגרש הפרדסים, והופתעה משער של מאיר כץ לקראת סיום המחצית הראשונה, שעשה את ההבדל במשחק טעון ויצרי. בנתניה לקחו קשה את ההפסד הראשון שלהם באותה עונה, אבל רצו אחר כך עד לאליפות ההיסטורית. בסיבוב השני ניצחה נתניה ב"קופסה" 0:1 וחגגה אליפות ראשונה. המשחק הראשון, כך מספרים יודעי דבר, היה זה שנטע את שורשי היריבות בין שתי הקבוצות, ויצר את המושג "דרבי השרון".
"מכבי נתניה היתה קבוצה עם הרבה שחקנים איכותיים. הייתה להם קבוצה מאוד התקפית", נזכר השבוע הקפטן הכפר־סבאי אברשה מרצ'ינסקי. "גם כפר סבא נחשבה לקבוצה התקפית. המשחקים בינינו תמיד היו עם הרבה שערים. היה לנו מגרש קטן ממדים, אפילו יותר צפוף וקטן מ'הקופסה'. תנאי המגרש היו קשים. שיחקנו על אבנים וקרשים. מה שכן, היציע היה מפוצץ באוהדים. המשחק הזה היה ההפסד הראשון שלהם. הם רצו עד אז כמו מטורפים וניצחו כמעט כל דבר, עד שהגיעו אלינו. אני זוכר משחק חם וצמוד. היה לנו שחקן בשם מאיר כץ ז"ל, עם רגל שמאלית אימתנית. הוא קיבל כדור בקצה הרחבה מהצד ושחרר פצצה לחיבור הרחוק. שער מדהים. במשחק הזה החלה לצוץ היריבות שתהפוך לגדולה מאוד בשנים שלאחר מכן".
"הייתה לנו קבוצה פנטסטית", נזכר אלברט גזל הצהוב. "שחקנים מדהימים. התחלנו את העונה נהדר. דוביד בנה קבוצה מושלמת. עלינו למקום הראשון במחזור השלישי ולא ירדנו ממנו. עשינו סדרת משחקים אדירה עם נצחונות משכנעים, עד שהגענו למשחק בכפר סבא. הם עצרו אותנו בפעם הראשונה. לא שזה פגע בסיכויים שלנו לאליפות, אבל הם שמו לנו ברקס בריצה שלנו וזה עצבן אותנו מאוד. גמלנו להם במשחק ההכתרה, כשניצחנו אותם וזכינו באליפות הראשונה של המועדון. אחרי המשחק לקחו אותנו עם סוסים וכרכרות לכיכר העצמאות, וחגגנו שם עם כל האוהדים שלנו".

חמישייה וקוץ בה

לעונת 81/82 התייצבה נתניה כשהיא כבר עם שלושה גביעי אליפות בארון, דאבל מפואר, סגנות ורקורד מרשים של הצלחות במשחקי האינטרטוטו. שמוליק פרלמן, שהביא את הדאבל המרשים שלוש עונות לפני כן, חזר לקווים במקומו של יענקל'ה גרונדמן. בקבוצה שיחקו אז עודד מכנס, דוד לביא, דוד פיזנטי, שלמה שירזי, בני לם ומושיקו גריאני. נתניה רקדה על המגרש והורידה שישיות אדירות על ראשן של מכבי תל אביב ובית"ר ירושלים. משייטים לאליפות רביעית? לא ממש.
בכפר סבא התהדרו בשני גביעי מדינה בארון, אבל את טעמה של אליפות הם עדיין לא טעמו. מרצ'ינסקי פינה את מקומו על הקווים לטובת דרור קשטן. בקבוצה שיחקו אז יצחק שום, ישראל פוגל, אלי יאני, נח איינשטיין, גדעון סיימון ויגאל הלל.
כפר סבא לא נבהלה מהריצה האדירה של נתניה, ונצמדה אליה מאחור לאורך העונה כולה - כולל ניצחון ביתי מרשים על נתניה, 1:2 (שערים של פוגל ויאני). הירוקים הגיעו למחזור ה־26 למשחק העונה ב"קופסה" כשהם היא מוליכים על נתניה בנקודה. הכל התנקז לאחד המשחקים הגדולים בין השתיים.
זה התחיל נהדר עבור כפר סבא עם שער של אלי יאני, אבל נתניה רקדה על הדשא ב"קופסה" והנחיתה חמישייה מדהימה על הראש של מוליכת הטבלה. מכנס עם צמד, שלמה שירזי, חיים מסיקה ועצמי של יגאל הלל (שהוסיף בסיום גם שער אחד לרשת הנתנייתית) סגרו קונצרט נתנייתי, 2:5.
בנתניה כבר נפתחו חגיגות האליפות, על אף שנשארו עוד ארבעה משחקים. כפר סבא עשתה את העבודה עם נצחונות על הפועל פתח תקוה, בני יהודה והפועל תל אביב, ואילו נתניה פישלה פעמיים. יתרון 0:2 מול מכבי חיפה לא הספיק ונגמר 2:2, ואותו תסריט חזר על עצמו מול הפועל ירושלים. כפר סבא אמרה יפה תודה והגיעה למשחק האחרון מול שמשון תל אביב ב"מכתש" כשהיא במקום הראשון. שתי הקבוצות נזקקו לנקודה. האורחים כדי לזכות באליפות הסטורית, והמארחים כדי לשרוד בליגה. התוצאה: המשחק המפורסם לרוחב, שהסתיים בתיקו מאופס והביא את האליפות לכפר סבא.
"זאת הייתה עונת כדורגל גדולה עם סיומת מבאסת", מספר עודד מכנס השבוע. "נתניה וכפר סבא רצו ראש בראש, והמשחק ב'קופסה' היה אדיר. היה קהל שיא והאווירה הייתה מטריפה. הם הובילו אבל ידעתי שננצח, כי היינו קבוצה טובה יותר. אנחנו כבר היינו קבוצה מנוסה שזכתה באליפויות והם זכו אמנם בגביע, אבל היו עדיין חסרי ניסיון במעמדים כאלה. אמרתי לשחקנים שאין מצב שאנחנו לא מנצחים. זה היה אחד המשחקים הגדולים ביותר ב'קופסה', ובכלל לדעתי במשחקי עונה. האוהדים חגגו בסיום כאילו זכינו באליפות, וזה פשוט מדהים איך לא עשינו את זה בסוף. זה היה מתסכל מאוד להפסיד ככה את האליפות לקבוצה שכמה מחזורים לפני כן ניצחת אותה בצורה כל כך משכנעת".
3 צפייה בגלריה
כפר סבא חוגגת אליפות הסטורית. ותודה לנתניה שפישלה
כפר סבא חוגגת אליפות הסטורית. ותודה לנתניה שפישלה
כפר סבא חוגגת אליפות הסטורית. ותודה לנתניה שפישלה
(צילום: באדיבות המועדון)
עופר נוסובסקי - שהחל את אותה עונה כשוער שני בקבוצת הנוער, ובגלל פציעות ויכולת לא טובה של הקולגות שלו הוקפץ לעמדת השוער הראשון של הבוגרים בגיל 19 - שיחק בשליש האחרון של העונה והפך לשוער הצעיר ביותר שזוכה באליפות.
"כל מה שקדם למשחק הזה היה טירוף מוחלט. האוהדים, התקשורת. כולם היו בשיגעון לקראת משחק העונה", נזכר נוסובסקי. "הגענו ל'קופסה' והרעש היה אדיר. היה משחק נוער לפנינו, וכשהכניסו אותנו היינו צריכים לחצות חצי מגרש כאשר 12 אלף אוהדים מקללים, יורקים וזורקים עלינו פירות. דווקא פתחנו מצוין והובלנו 0:1. הם השוו והיה משחק שקול, אפילו עם יתרון שלנו. אני לא זוכר שהיה לי הרבה מה לעשות. אבל אז הגיע השער העצמי של יגאל הלל, שנשבר על הדשא. פוגל, אני והשופט יצחק בן יצחק ניסינו להרים אותו. הוא לקח את זה מאוד קשה. מהרגע הזה התחילה ההתפרקות שלנו, ונתניה לא ריחמה. הייתה אצלנו אווירת נכאים בסיום, הם כבר חגגו את האליפות. עודד מכנס בא על הכתפיים של האוהדים ללחוץ לי את היד. מצחיק לומר, אבל התבוסה הזאת פגעה בהם, כי הם היו בטוחים שזה נגמר. אנחנו נשארנו מרוכזים, עשינו את שלנו וחיכינו למעידה שלהם. עונה מטורפת עם סיום הכי מתוק בעולם".
פיזנטי: "כפר סבא היו בהלם, ואנחנו לא הפסקנו לתקוף ולכבוש עוד שערים. בסיום הייתה אווירה שהבטחנו את האליפות. אחרי שאתה מנצח בצורה כל כך משכנעת את היריב הגדול שלך, זה נותן תחושה שעשינו את זה, אבל בסוף עשינו במכנסיים. זה כל כך מרגיז עד שגם עכשיו, כשאני מדבר איתך על זה, אני מתעצבן. לא להאמין שככה בעטנו בדלי"
"התחלנו לא טוב וכפר סבא עלתה ליתרון. אחרי זה התחילה הצגת כדורגל מעולם אחר", אומר דוד פיזנטי. "כפר סבא היו בהלם, ואנחנו לא הפסקנו לתקוף ולכבוש עוד שערים. הקהל היה באקסטזה. בסיום הייתה אווירה שהבטחנו את האליפות. אחרי שאתה מנצח בצורה כל כך משכנעת את היריב הגדול שלך ועובר אותו בטבלה, זה נותן תחושה שעשינו את זה, אבל בסוף עשינו במכנסיים. זאת הייתה החמצה ענקית. עשינו עונה גדולה עם תצוגות מדהימות, ושתי תוצאות תיקו עלובות חירבו לנו את כל העונה, פשוט קטסטרופה. זה כל כך מרגיז עד שגם עכשיו, כשאני מדבר איתך על זה, אני מתעצבן. לא להאמין שככה בעטנו בדלי".
"המשחקים מול נתניה היו דרבי לכל דבר", אומר נח איינשטיין. "היתה עונה משוגעת. האווירה במשחק הייתה פשוט מטורפת. 'הקופסה' היתה מפוצצת באוהדים שעשו רעש אימים. מחוץ למגרשים הרימו מנופים, משאיות. זה התחיל נהדר והרגשנו שאנחנו הולכים לנצח, אבל אחרי הגול העצמי התפרקנו".

חמש על האש

עוברים לעונת 87/88. כפר סבא עם שמעון שנהר על הקווים נראתה לא רע בכלל. אלי יאני, נח איינשטיין, מאיר נזהר, מייקל יפה, אדיר שמיר וירון פרסלני רצו על הדשא בירוק.
נתניה אחרי אליפות מזהירה ב־82/83 החלה לשקוע. זאביק זלצר היה האיש על הקווים, ובסגל שיחקו קובי בלדב, רונן גבאי, שלום תקוה, פודי חלפון, רוני לוי ועודד מכנס בעונתו האחרונה בנתניה. נתניה רצה בצורה מרשימה וסיימה את הליגה במקום הראשון, אך פישלה בפלייאוף, כולל שתי תוצאות תיקו עם כפר סבא, וראתה איך הפועל תל אביב עוקפת אותה וזוכה באליפות.
במחזור ה־12 הגיעה המוליכה לאצטדיון "לויטה" הדנדש, שנחנך רק שנה אחת קודם לכן והחליף את מגרש הפרדסים. היציעים היו מלאים, וגם לגבעות בצד השני הסתננו צופים נלהבים. זה התחיל בהחמצה אדירה של מכנס מול שער ריק, אבל אז החל הבליץ הכפר סבאי. צמד של מאיר נזהר, ושערים של אלי יאני ומייקל יפה, שגם בישל שניים, הורידו את כפר סבא למחצית ביתרון מדהים, 0:4. רונן גבאי צימק ל־1:4, אך האקורד האחרון היה שוב ירוק. נמרוד זוסים הצעיר השחיל את החמישי, וכפר סבא סגרה את החשבון שנפתח בעונת 81/82.
אלי יאני: "המשחק הזה היה הצגת כדורגל מרהיבה שלנו, היינו בלתי ניתנים לעצירה. נתניה באותה שנה הייתה קבוצה חזקה שהצהירה שהיא רצה לאליפות. המשחק הזה אמנם היה בחלק הראשון של העונה, אבל פגע מאוד בהמשך הדרך של נתניה, בעיקר מוראלית. נתניה הגיעה עם כל הכלים הכבדים שלה, ונתנו להם חמישייה. אין ספק שנסגר בכך גם מעגל עם החמישייה שקיבלנו שש שנים קודם".
"המשחקים מול כפר סבא תמיד היו מהנים, עם הרבה אמוציות וכדורגל טוב", מספר קובי בלדב. "לקחו אותנו למלון לפני המשחק הזה, ודווקא עשינו הכנה טובה, אבל פתחנו רע מאוד וזה נמשך עד לתבוסה. הייתה לנו קבוצה טובה מאוד באותה עונה. התמודדנו על האליפות ויכול להיות שהמשחק הזה פגע בדרך, למרות שזה היה בשלבים מוקדמים של העונה".
"המשחקים עם נתניה תמיד היו מעניינים ומותחים, עם הרבה אקשן", אומר מייקל יפה. "באותה עונה הייתה לנו קבוצה טובה ומאוד התקפית. גם לנתניה היה חומר נהדר. המשחק הזה משך המון קהל. 'לויטה' היה מפוצץ, והיתה אווירה פנטסטית. האמת היא שלא חשבנו שננצח אותם בצורה כל כך מוחצת. זה היה אחד המשחקים הגדולים של התקופה ההיא. כמה שנים לפני כן נתניה נתנו חמישייה לכפר סבא, שזכתה באליפות. אני עוד הייתי שחקן נוער, והחמישייה הזאת סגרה מעגל. אין ספק שאף אחד, כולל הצד השני, לא ישכח את היום הזה".