שלושה חודשים לאחר אישור פרויקט של התחדשות עירונית בבניין מספר 6 ברחוב בילינסון בכפר סבא, הודיעה העירייה כי היא מעכבת את המיזם. הדיירים, שכבר נשמו לרווחה לאחר ההליך הארוך של הגשת המסמכים, בדיקת הנתונים וקבלת האישור הנכסף על ידי הוועדה המקומית לבנייה, הופתעו מ"סיבוב הפרסה" של העירייה. בבנין השני, מספר 7, החלו הדיירים את התהליך לקבל אישור לתמ"א, וגם הם הופתעו: "ההתנגדות תמוהה, בעיקר מכיוון שבין המובילים אותה הוא יו"ר הוועדה המקומית, ראש העירייה רפי סער, המתגורר בסמוך לבניין".
4 צפייה בגלריה
מתחם בילינסון 6-7
מתחם בילינסון 6-7
מתחם בילינסון 6-7
(צילומים: פרטי)

החוזה נחתם

בקדנציה האחרונה, תחת כהונתו של סער, קודמו ומקודמות עשרות תוכניות התחדשות עירונית בעשרות מבנים ישנים ללא ממ"ד ברחבי העיר.
במהלך השנים 2021/2022 נחתמו חוזים כאלו לביצוע פרויקטי הריסה ובנייה מחדש (תמ"א 38/2) גם בין חברת הבנייה היזמית "בוני בניין בילינסון" לבין בעלי דירות בשני בניינים שברחוב בילינסון ,6-7 וזה לאחר הליך ארוך של חתימות חוזים ובדיקות מקיפות שנעשו על ידי גורמי תכנון אל מול מחלקת ההנדסה בעיר, ועל בסיס התוכניות המאושרות. ראש העירייה סער, שהוא גם יו"ר הוועדה לתכנון ובנייה, מתגורר בדירה שכורה יחד עם רעייתו וילדיהם בבניין באותו הרחוב, בילינסון 9, בבניין הצמוד לבניין בילינסון 7 ואשר ממוקם בדיוק ממול בניין בילינסון 6.
לאחר חתימת ההסכם בבילינסון 6 החל הליך תכנוני מקיף ומקדים בתיאום מול עיריית כפר סבא, ולאחר מפגש של 'שולחן עגול' מיום 8.8.22, בו השתתף פורום נרחב עם כל גורמי ההנדסה, לרבות מהנדסת העיר עליזה זיידלר, ניתנו על ידי העירייה הנחיות מרחביות פרטניות לפרויקט.
בתאריך 22.2.23 התקבלה החלטת ועדה חיובית שאישרה את הפרויקט, וזה אחרי שהושלמו כל הדרישות והאישורים הנדרשים להגשת תוכניות וכניסה לדיון בוועדה המקומית לטובת אישור הפרויקט.
בדיון בוועדה המקומית אושר הפרויקט, וזה לאחר שגם הצוות המקצועי, ובכלל זה העומדת בראשם מהנדסת העיר זיידלר, המליצו לוועדה על אישור התוכנית. אחד מתנאי הוועדה לקבלת היתר היה אישור הוועדה המחוזית. בחודשים שלאחר מכן קידמו גורמי התכנון את יתרת התנאים להיתר, בשיתוף מלא ועקבי מול העירייה לקראת היתר בנייה.
במקביל, החלה החברה היזמית לקדם גם פרויקט בבילינסון 7, לאחר שנחתם הסכם עימה ועם הדיירים. העירייה החלה לקדם גם את הפרויקט הזה לקראת דיון בוועדה המקומית לצורך אישור הפרויקט.

הבקשה לעצירה

ביום 26.3.23 קיבלה החברה היזמית מייל מטעם העירייה בו מנהליה מתבקשים לעצור את התקדמות הוצאת היתר הבנייה לבניין בבילינסון 6, שכבר אושר בוועדה המקומית, וכן את תכנון הבניין בבילינסון 7, דבר שהפתיע רבים.

4 צפייה בגלריה
הבניין ממול בו מתגורר ראש העיר
הבניין ממול בו מתגורר ראש העיר
הבניין ממול בו מתגורר ראש העיר
(צילום: פרטי)

לדברי התושבים: "בשעת בוקר מוקדמת מאד ובאופן לא צפוי ומפתיע, נשלח מייל מוזר לא סטנדרטי מסגן מנהל מחלקת פינוי אשפה בעיר ובו נכתב כי לאחר שיחה עם מהנדסת העיר, התוכנית של בילינסון 6 תוחזר לוועדה. דבר נדיר מאוד, והסיבה, כך נכתב היא כי 'לא ניתן לאשר חדר אשפה לכל אחד משני הבניינים בשל כמות הדירות הזו ברחוב חד סטרי וצר כמו בילינסון'. באותו מייל נכתב כי צריך למצוא דרך אחרת לפחי האשפה, כגון מערכת אשפה מתחת לאדמה. עוד נכתב כי העירייה תבחן פתרונות נוספים ותעדכן בקרוב לגבי אישור התוכנית ודיון חוזר בוועדה".
נציגי הדיירים ברחוב בילינסון 6 מתארים: "היינו בהלם, בהלם מאחר והתוכנית כבר אושרה לאחר כל ההליכים הנדרשים, ואז נזכרנו שלילה לפני המייל שדרש לעצור את הפרויקט, זה היה מוצאי שבת, בשעה 20:45 התקיימה פגישה בדירתו של ראש העיר בבניין הצמוד, בבילינסון 9, בהשתתפות תושבים רבים מהבניין של ראש העיר עצמו, בנושא התנגדות לפרויקטים בשני הבניינים הצמודים בילינסון 6-7. פחות מ־12 שעות לאחר מכן, כבר קיבלנו את הבשורה שלא לקדם את ההיתרים.

4 צפייה בגלריה
מהנדסת העיר עליזה זיידלר
מהנדסת העיר עליזה זיידלר
מהנדסת העיר עליזה זיידלר
(צילום: באדיבות עיריית כפר סבא)

"ניסינו לקבל מידע מאותו גורם ששלח את המייל מטעם העירייה לגבי סיבות עצירת הפרויקט בשל חדרי אשפה שכבר אושרו, וענה לנו סגן מנהל מחלקת האשפה במייל נוסף כי למהנדסת העיר היו השגות לגבי ההיתר וכי הוא לא מטפל בזה ויש לפנות מעתה למהנדסת העיר. לאחר מכן נאמר בעל פה לאדריכל הפרויקט כי מלבד נושא חדר האשפה, הפרויקטים הנ"ל יעמיסו מאוד על התנועה שברחוב וכתנאי להמשך התקדמות יש להכין דו"ח תנועה לבדיקת העומס ברחוב אשר יוכיח אחרת. דו"ח תנועה הועבר לעירייה ויצא טוב מאד ביחס לפרויקטים ולרחוב".

התנגדויות חדשות

בעלי הדירות הזועמים כתבו לראש העירייה הודעות רבות ובהן תקפו אותו על עצירת הפרויקטים, הבהירו לו כי הם מודעים לעובדה שהוא גר בבניין הצמוד וכי ערב לפני בלימת התקדמות הפרויקטים, הוא אירח כמה שעות קודם את מתנגדי הפרויקט. ראש העיר ענה להם וכתב כי הנושא נמצא על שולחנו של הצוות המקצועי ונבחן.

4 צפייה בגלריה
רפי סער
רפי סער
רפי סער
(צילום פרטי)

ב־23.5.23 הועבר ליזם דרך המינהלת להתחדשות עירונית בעיריית כפר סבא מייל ובו הועברו התנגדויות חדשות לפרויקט בילינסון 6, פרויקט שכבר אושר ועבר שלושה חודשים קודם לכן את שלב מתן הזדמנות להתנגדויות, ובו נכתב כי על אף כי ידוע להם שהפרויקט כבר עבר ועדה, הם מבקשים את התייחסות היזם להתנגדויות החדשות שהתקבלו. יממה אחת לאחר מכן התקבלה החלטת הוועדה המקומית ובה נכתב כי הוחלט, בין היתר, להעלות מחדש את פרויקט בילינסון 6 לדיון חוזר בוועדה המקומית, הפעם בטענה כי התקבלו התנגדויות חדשות לפרויקט וכי על אף שהן הגיעו 'באיחור' הן ידונו במסגרת ועדת משנה נוספת.
הדרג המקצועי של הוועדה שלח דו"ח המלצה חתום על ידי מהנדסת העיר לפיו יו"ר מחוז מרכז מתבקש לאשר את הפרויקט בהתאם לתמ"א 70 (הנוגע למערכת המטרו) ובהמשך לכך ביום 20.7.23 התקבל מכתב יו"ר מחוז מרכז המופנה למהנדסת העיר ובו נכתב כי ניתן להמשיך ולקדם את ההיתר בשני הבניינים.
על אף ההחלטה של יו"ר המחוז, העירייה עד היום לא העלתה את הפרויקט של בילינסון 7 לדיון בוועדה המקומית, וזה על אף פניות רבות של דיירי הבניין ואנשי המקצוע המלווים.

"עיכוב חריג"

נציגי הבניינים עימם שוחחנו נשמעו זועמים השבוע: "הפרויקטים עוכבו באופן חריג תוך תירוצים שונים ומתחלפים, החל מבוקר 26.3 בשעה ,07:45 יום לאחר ערב מפגש המתנגדים בדירתו של ראש העיר בבניין הסמוך ובנוכחות ראש העיר. הסיבה הראשונה הייתה חדרי אשפה, לאחר מכן תנועה ולאחר מכן תמ"א 70. כל סיבה הגיעה תוך מספר שבועות לאחר הסיבה שקדמה לה,שמעורר תהיות. אנחנו רוצים להיות עדינים, אבל קבלת ההתנגדויות לפרויקט בילינסון 6 בסוף חודש מאי 23, חודשיים לאחר המפגש בדירתו של ראש העיר וכשלושה חודשים לאחר אישור הפרויקט בוועדה המקומית, ומעל חצי שנה מסיום התקופה שהוקצבה להתנגדויות, הוא עניין תמוה מאד".

קראו גם:

_______

תגובת העירייה

ממינהל הנדסה בעירייה נמסר: "בעקבות מלחמת 'חרבות ברזל', העירייה נערכה למצב חירום שכלל הגברת קליטה של תושבים מפונים מהעוטף והצפון והגברת מערך הביטחון בעיר. לאור זאת, נדחו חלק מהדיונים בוועדת התכנון. עם תחילת מלחמת 'חרבות ברזל' והפסקת דיוני הועדות המקומיות, יצאה הנחייה נוספת של מנהל התכנון המאפשרת לדון בבקשות להיתר לתמ"א 38 בתקופת טרום בחירות בכפוף לכך שהן תואמות למדיניות הוועדה. לנוכח הנחייה זו חידשה הוועדה את דיוניה לרבות דיונים בבקשות לתמ"א 38 וזאת בכפוף לעמידה בהנחיות.
כל הבקשות להיתר ייבחנו על ידי גורמי המקצוע לגופן לרבות התאמתן למדיניות העירונית בכל הפרמטרים הנדרשים".