2 צפייה בגלריה
הפקעת קרקעות  (צילום: נמרוד גליקמן)
הפקעת קרקעות  (צילום: נמרוד גליקמן)
הפקעת קרקעות (צילום: נמרוד גליקמן)
לפני כחודש וחצי פרסם שר התחבורה ישראל כץ הודעה על הפקעת קרקעות פרטיים של תושבי מזרח כפר סבא לצורך הקמת המקטע הצפוני של המסילה המזרחית, מחדרה עד מחלף ג'לג'וליה ובימים האחרונים החלו לקבל בעלי הקרקע, בהם בעלי מאות דונמים במזרח העיר הודעות לבתיהם.
בסך הכל צפויה ההפקעה להתבצע בשטחים המוניציפאליים של כפר סבא, חדרה, פרדס חנה־כרכור, ג'לג'וליה, טירה, טייבה, קלנסוואה והמועצות האזוריות מנשה, לב השרון, דרום השרון ועמק חפר.
ההפקעה מבוצעת מתוקף תוכנית תשתיות לאומית (תת"ל 22), והמסילה המזרחית מקודמת בשפלה המזרחית. אורכה של המתוכנן של המסילה כ־65 ק"מ, ושטחה של התוכנית כ־10,700 דונם.
בין היתר צפויה התוכנית לחבר את הערים טירה, טייבה ואלעד לראשונה לרשת הרכבות, ולהוסיף לחדרה, כפר סבא וראש העין תחנת רכבת שנייה.
2 צפייה בגלריה
כביש 531. ארכיון (צילום: נתיבי ישראל)
כביש 531. ארכיון (צילום: נתיבי ישראל)
כביש 531. ארכיון (צילום: נתיבי ישראל)
עו"ד יפעת בן אריה, מנהלת מחלקת תכנון ובנייה וליטיגציה במשרד עו"ד צבי שוב, המייצגת חלק מהתושבים טוענת כי מדובר בפיצוי זעום אותו המדינה נותנת בעד ההפקעה הדרקונית: "לא מעטי בעלי זכויות באזור התבשרו על ההפקעה במכתב שנשלח אליהם, וזאת בהפתעה שכן הם כלל לא ידעו על אישור התוכנית בשטחם. במכתב מוצע לשלם להם פיצוי זניח של עשרות אלפי שקלים לדונם, שהוא פיצוי נמוך בראייתנו ורחוק מלהיות פיצוי ריאלי המשקף את שווי הקרקע האמיתי".
עו"ד בן אריה ממליצה את בעלי הקרקע לנקוט מייד בהליכי תביעת הפקעה לקבלת הפיצויים המתאימים.
מנתיבי ישראל נמסר בתגובה: "במסגרת ההפקעות המבוצעות לפרויקט המסילה המזרחית, מציעה נתיבי ישראל פיצוי לבעלי הקרקעות המופקעות בהתאם להוראות החוק והפסיקה. יתרה מכך, לפנים משורת הדין, במסגרת הפקעת המקרקעין, החברה נותנת אפשרות לבעלי הזכויות פיצוי המשקף את שוויין של קרקעותיהם, כפי שהיה במועד אישורה של תת”ל 22. זאת בין היתר לאור סמיכות הזמנים בין אישורה של תת”ל 22 לביצוע הליכי ההפקעה".