"זו התוכנית החשובה ביותר בתולדות העיר כפר סבא". כך מגדיר השבוע ראש עיריית כפר סבא רפי סער בראיון אחד על אחד על "פרויקט הצעירים" אותו הוא מקדם במהלך השנים האחרונות, תוכנית שזוכה להדי ביקורת נרחבים אצל חלק מציבור התושבים, פעילי איכות סביבה, ונבחרי ציבור.
2 צפייה בגלריה
התכנית שמסעירה את תושבי כפר סבא
התכנית שמסעירה את תושבי כפר סבא
התכנית שמסעירה את תושבי כפר סבא
(צילומים: אלון גרגו, עמית שעל)

האישור והמהומה

מועצת העיר כפר סבא אישרה לאחרונה ברוב קולות את "פרויקט הצעירים", אותו מקדם ראש העיר רפי סער ואשר הפך זה מכבר לשיחת היום במסגרת מערכת הבחירות המקומיות בעיר, עקב ההתנגדות הרבה לה היא זוכה. המתנגדים לפרויקט טוענים כי יש ליקויים רבים בו, בעיקר בתחום התחבורה, אך דומה שאת ראש סער, הביקורת וההתנגדות לא מרתיעים. בראיון ל"ידיעות השרון" הוא מספר על הפרויקט שעתיד לעצב את עתיד העיר לעשור הבא. "מדובר בפרויקט ענק, בהשקעה של מיליארד וחצי שקלים מהמדינה", מסביר סער. "אני רוצה שהילדים שלי ושלך יוכלו להמשיך לחיות בעיר שלנו, שלא יחפשו פתרונות דיור בערים מרוחקות, וזה התפקיד שלנו – לדאוג להם, ולהשאיר אותם בעיר".
והפרויקט הזה ייתן את הפתרון?
"הפרויקט הזה כולל הקמת שכונה חדשה 'קריית הצעירים' - בצפון מזרח העיר עם 3,232 יחידות דיור חדשות, שיעניקו למשפחות בכפר סבא אפשרות לרכוש דירה בהנחה של עד מיליון שקלים ובשכירות ארוכת טווח במחיר מפוקח. זו שכונה שתוקם בשיתוף עם רמ"י ותכלול גם מעונות סטודנטים ודיור מוגן רב גילי. תחשוב על זה - הנחה של עד מיליון שקל במחיר דירה חדשה מקבלן – זו הנחה משמעותית ביותר".

2 צפייה בגלריה
כך תיראה התוכנית
כך תיראה התוכנית
כך תיראה התוכנית
(הדמיה: עיריית כפר סבא)

הטענות נגד התוכנית הן, בין היתר, שהולכים לצופף את העיר עם 30 אלף יחידות דיור חדשות.
"זה מה שנקרא פייק ניוז. ההסכם עליו חתמנו כולל גם את התחדשות עירונית יוספטל, שם ייבנו עוד 950 יחידות דיור חדשות בנוסף ל-960 יחידות הדיור הקיימות, ועוד כ-550 יחידות דיור שייבנו סביב האצטדיון העירוני החדש שייבנה במסגרת הפרויקט הכולל. עכשיו תעשה את החשבון בעצמך, ותראה אם מדובר ב-30 אלף יחידות דיור. מדובר פשוט בהטעיה מכוונת של הציבור הכפר סבאי. חשוב להדגיש כי התוכנית כוללת חידוש ושדרוג שכונות ותיקות, שיוספטל בראשן, תוספת של מרכזים קהילתיים ברחבי העיר, בניית מבני חינוך חדישים ועוד.
"אני באמת לא מבין איך אפשר להתנגד לפרויקט כזה שכולל את כל התשתיות, פתרונות התחבורה, התחדשות שכונת יוספטל הוותיקה וזאת לצד החינוך, השימור ועוד. מי שמתנגד לפרויקט, כאילו אומר לצעירים ולמשפחות שילכו לחפש פתרונות בערים אחרות".
יש טענות כבדות משקל שהתוכנית לא כוללת את שכונת יוספטל.
"הפרויקט כולל את התחדשות השכונות הוותיקות בעיר שבראשן שכונת יוספטל. בזכות פרויקט זה, אנחנו נקדם במסלול מהיר את תוכנית ההתחדשות של השכונה, שיחידות הדיור בה אינן עומדות בתקן רעידת אדמה. חשוב לציין, שגם פה התעקשנו על צפיפות נמוכה בהשוואה לתוכניות פינוי-בינוי אחרות, והתוכנית כוללת בין היתר גם בניית גני ילדים, בתי ספר, מרכזים 'קהילתיים, שימור עצים, הסדרה נופית ותשתיות".

הבעיות והבשורות

המתנגדים לתוכנית טוענים כי היא לוקה בפתרונות תשתית ובעיקר פתרונות תחבורתיים ותוביל לעומס תנועה קשה בתוך העיר.
"במשך ארבע השנים האחרונות אני מנהל מו"מ, יחד עם הצוותים המקצועיים בעירייה ובממשלה, על מנת למקסם ככל הניתן את ההטבות שיינתנו לעיר ולתושבים. אחד התנאים שהצבנו לקידום הסכם הגג הוא נושא התשתיות ופתרונות התחבורה, כאשר מי שיתכנן ויבצע את התשתיות התחבורתיות יהיה משרד התחבורה".
לדבריו, ההסכם כולל מספר בשורות חשובות לעיר ולתושביה, בין היתר באמצעות יצירת כניסות ויציאות חדשות לעיר, כאשר הבשורה הראשונה היא הקמת כביש 541 - כביש רוחב צפוני לעיר, על בסיס תוואי כביש 5503. מדובר בכביש שישמש כציר תנועה מרכזי של ערי השרון ויקשר את כפר סבא מכביש 6 ומחלף אייל דרך כביש עוקף ניר אליהו בשלב הראשון. בשלב השני יבוצע חיבור ישיר לכביש 4 וממנו לכביש עוקף רעננה בואך מרכז התחבורה הציבורית במתחם שפיים על כביש 20 – נתיבי איילון. בנוסף, יורחב כביש 5504, המוביל לאזור התעשייה המזרחי קדמת השלום, עד למחלף אייל. השכונות המזרחיות יחוברו לצומת חדש שיוקם בכביש 55, סמוך לנווה ימין – אשר יהווה כניסה דרומית חדשה לעיר, ותוקם כניסה צפונית חדשה עם חיבור דרך המוביל לכביש 541 המתוכנן.
עוד מספר סער, כי בשורה נוספת במסגרת ההסכם שיובא לאישור היא תכנון ממשק התחברות לכביש 4 על ציר מזרח-מערב, לרבות חיבור השכונות הירוקות לכביש 541, כאשר "אלה יביאו לשחרור עומסי התנועה ויבטלו את הצורך בשיקוע הכביש בצומת עלייה – צומת טשרניחובסקי-בן יהודה. "מדובר במאות מיליוני שקלים בתשתיות התחבורתיות, בהשקעה חסרת תקדים שטרם נראתה בעיר ובישראל".

משיב אש

"אני באמת לא מבין את נבחרי הציבור בעיקר מהאופוזיציה", תוקף סער, "לא אתן להם למנוע את פיתוח העיר, את מתן פתרונות הדיור לצעירים שלנו, את שיפור איכות החיים של תושבי יוספטל. הפרוקיט הוא צו השעה שיבטיח את המשך הצמיחה של כפר סבא ויעניק לה תנופה מחודשת והשקעה עירונית נרחבת בכל תחומי החיים".
קראו גם:

ומה אומרים המתנגדים?

חברת המועצה הדר לביא, המתמודדת לראשות העירייה: "תוכנית המגדלים היא חלק מתוכנית כוללת של רפי סער להוספת 30,000 יחידות דיור בעיר. מדובר בהכפלת אוכלוסיית העיר תוך שנים ספורות והעמסת 60,000 רכבים נוספים על הכבישים שלנו. תכנית המגדלים תשנה את אופייה של העיר מקצה לקצה, כל זאת, מבלי שניתן מענה אמיתי לנושא התשתיות העירוניות".
חברת המועצה ד"ר אסנת ספורטה, המתמודדת היא על ראשות העירייה: זו תוכנית שכולה אחיזת עיניים שתחמיר את משבר הדיור בכפר סבא. היא תביא לעיר משקיעים עם כיסים עמוקים שירכשו את הדירות במחירים גבוהים. הם יעלו את מחירי השכירויות כך שהזוגות הצעירים שלנו לא יוכלו להשכיר בעיר אפילו דירה בת שני חדרים".
חברת המועצה עו"ד עדי לוי סקופ, שמתמודדת לראשות העירייה: "יש בהסכם על התוכנית בעייתיות רבה בהיבטים כלכליים, תחבורתיים ועוד. כפר סבא תשנה פניה לעד".