סרטן המעי הגס הוא הסרטן השני בשכיחותו בישראל. בכל שנה מתווספים כ- 3000 מאובחנים חדשים. עמותת צו מניעה שמה לה למטרה לתמוך במטופלים ובבני משפחותיהם לאורך המסע המורכב שלהם. העמותה מציעה מגוון אפשרויות לתמיכה רגשית, סיוע במיצוי זכויות והנגשת מידע רלוונטי ועדכני.
2 צפייה בגלריה
שחר עבוד. "אפשר למנוע את זה"
שחר עבוד. "אפשר למנוע את זה"
שחר עבוד. "אפשר למנוע את זה"
(צילום: סמדר פרי, עמותת צו מניעה)
מחר (שישי) יתקיים כנס ראשון של העמותה עבור קהילה זו, ויכלול הרצאות מקצועיות, מפגש אנושי ומופע סטנד אפ.
מי שמוביל בהתנדבות את קמפיין המודעות באזור השרון מטעם העמותה הוא שחר עבוד בן ה-38 מהוד השרון. עבוד גילה שיש לו סרטן לפני כשנה. "זה לא סטנדרטי", הוא אומר. רק 10% מהחולים הם בגיל הזה. אבל מדי שנה יש עלייה מדאיגה של 5% במספר הצעירים שלוקים במחלה, אז צריך לשים לב לזה. אני מרגיש שהמלחמה שלי היא לאו דווקא על החיים שלי, אלא על כך שאין מספיק מודעות למחלה, ושאנשים לא הולכים להיבדק. זה סרטן שאפשר למנוע אותו ב-90% מהמקרים.

2 צפייה בגלריה
מתוך קמפייין של עמותת "צו מניעה"
מתוך קמפייין של עמותת "צו מניעה"
מתוך קמפייין של עמותת "צו מניעה"
(צילום: סמדר כפרי)

"מחקרים שנעשו בעמותת 'צו מניעה והתמודדות עם סרטן המעי הגס', שאני מתנדב בה, מראים שלצעירים לוקח חצי שנה עד שנה עד שהם מגיעים לטיפול. הם לא מבינים שזה נוגע אליהם. המצב בקרב נשים יותר גרוע: אחת מתוך שני חולים תהיה אישה, אבל נשים לא מודעות לכך. הן עוברות ממוגרפיה ובדיקה של סרטן צוואר הרחם, אבל נמנעות מבדיקה של סרטן המעי הגס. זה עובר לידן, ופתאום הן חולות.
"אשמח אם אנשים יבינו שאפשר למנוע את כל זה, וילכו להיבדק. גילוי מוקדם יכול להציל חיים. זה סרטן שמגיע להמון אנשים, יותר מ-3,000 בשנה, ו-50% מהם עלולים למות בתוך חמש שנים. זו סטטיסטיקה קשה, ואפשר למנוע אותה".
מהמארגנים נמסר: "תודה מיוחדת לעיריית כפר סבא שמארחת את הכנס. אנחנו מזמינים את מטופלי סרטן מעי גס, ומחלימים ובני המשפחה- אל תישארו לבד".
קראו גם:
פעילות מרכזית נוספת של העמותה היא מניעת סרטן המעי הגס בקרב הקהל הרחב. סרטן המעי הגס ניתן למניעה! בדיקות הסקר לסרטן המעי הגס (דם סמוי בצואה או קולונוסקופיה) מומלצות בישראל החל מגיל 50. חשוב להכיר גם את הסימפטומים שעלולים להופיע כשהסרטן קיים בגילאים צעירים יותר מכיוון שבשנים האחרונות ניכרת עלייה מתמדת בכמות הצעירים והצעירות שמאובחנים עם המחלה.
הסימפטומים כוללים דם סמוי בצואה, אנמיה וחולשה, כאבי בטן ממושכים, שינויים משמעותיים בהרגלי היציאות וירידה לא רצונית במשקל. חודש מרץ הוא חודש המודעות לסרטן המעי הגס, עמותת צו מניעה פועלת כל השנה על מנת לשפר את מניעת סרטן זה ולהוריד את התחלואה. בחודש המודעות נרשמו שיתופי פעולה רבים ומשמעותיים, ביניהם גם עם עיריית כפר סבא, שמארחים את הכנס הראשון של העמותה ממש השבוע, תלו פוסטרים ברחבי העיר ואירחו את שחר עבוד לפודקאסט בנושא סרטן המעי הגס, ועיריית הוד השרון שהזמינה את העמותה להרצאה לעובדי העירייה.